30+ som väntar/har fått syskon, del 8
Kaz - Så var det ja, 4.4 kg. Lite mindre än min G. Skönt att han är nöjdare nu och att det känns bättre för dig också. Värst vad du är i farten redan!
Kaz - Så var det ja, 4.4 kg. Lite mindre än min G. Skönt att han är nöjdare nu och att det känns bättre för dig också. Värst vad du är i farten redan!
Kaz - Jag ska kolla vikttabellen när jag är hemma, men de har varit långsamma alla tre i början. Med Ida fick jag springa på extra vägningar, men det minns jag inte att jag gjorde med G. Ska kolla siffrorna vid tillfälle.
Kaz - Nu ska du få höra.
G vägde 4510 när han föddes. När han var 10 dagar vägde han 4425, 3v 4415, 3,5v 4430, 1 månad 4485, 1,5 månad 4830, 2 månader 5390 och 3 månader 6200. Och sedan rullade det på, när han var 1 år vägde han 12595.
Så, som du ser så stod det stilla länge innan han började gå upp ordentligt.
Samma sak med tjejerna: Ida, som vägde 4040 när hon föddes, följer liknande kurva som G, men gick faktiskt upp lite fortare än honom, "redan" vid 3,5v var hon förbi födelsevikten och vägde 4170. Och Elsa som vägde hela 4900 när hon föddes vägde bara 4520 när hon var 11dagar, vilket var samma som hon vägde när hon var 5 dagar. När hon var 1 månad vägde hon 5100, första notering över födelsevikt.
Jag har helammat alla barnen i fyra månader innan vi börjat med smakisar, så det har uppenbarligen inte handlat om för lite mat i vårt fall, eftersom den ju räckt till en ordentlig vikt, bara de väl har börjat sin viktuppgång tycks det. De har helt enkelt varit väldigt sega i starten. Jag blev lite förvånad nu att det faktiskt var Ida som gick upp snabbast av mina tre, för jag minns det som ett issue med henne, men inte med de andra. Men det handlade nog om bvc-sköterskan som var så hispig då och lade in en massa extra vägningar, det slapp jag med G och E. Nu senast med E var sköterskan hur cool som helst och det var aldrig några konstigheter, hon litade på att jag hade koll på läget som tredjegångsmamma, och det tyckte jag nog att jag hade också. Jag har inte varit orolig över barnens vikt heller, har tyckt att jag sett att de mått bra,( och inte direkt varit undernärda. )
Vi4 - Tack! För att du kommer med fakta som styrker mina teorier om barn på plus 4kg. Det känns bra att magkänslan hade rätt.
Jag har för mig att det är vid 3 dagar, 3 veckor, 3 månader barnen har sådana där "missnöjda" perioder. Och säkert vid flera andra tillfällen också. (6-7 år? )
Stramalj - Åh, jag hoppas att jag inte har varit sådär raljerande! Det är verkligen inte bara räkmacka bara för att man inte är förstagångsförälder längre. Men faktum är att det finns lite konstiga saker som vi gjorde med första barnet men inte med tvåan och trean... Sedan finns det en massa saker som man gjorde med ettan, och som man ÖNSKAR att man kunde göra med småsyskonen också, men det finns inte möjlighet till det. Jag kan önska att jag hade förstått när Ida var liten hur speciellt det var, och att det inte skulle bli på samma sätt hur många barn man än fick uppleva igen. Så ibland kanske det kan vara någon sorts avundsjuka som tar sig konstiga uttryck från en del?
När Ida gick på simskola må-tors i tre veckor nu i april så var det tex en tjej där som hade båda föräldrarna med varje gång. Det finns ju inte en chans att vi skulle kunna ordna det, men visst hade det varit roligt. Om man bara kunde klona sig..
Alltså, på riktigt så var topparna kortare för några år sedan! Så det är inte bara volangernas fel. Jag har några träningstoppar av samma märke, modell och storlek. När jag använder de senast inköpta går de gott och väl över byxlinningen, men när jag tar någon som är några år gammal slutar den i naveltrakten!
Kaz - Vad skönt att han ökat i vikt nu!
Upp i - Jag är väl inte direkt jättelång, men är iaf inte kort (174 cm), och jag har i stort sett alltid ett långt linne under. Jag är också rätt frusen av mig och tycker fruktansvärt illa om när det glipar, så magtub kanske vore något. Eller bara gå med onepiece för jämnan.
Mina linnen kommer från Cubus, funkar väldigt bra.
Kaz - Så skönt med vikten, och mysigt med leenden! Ja, de ser ju mycket större ut efter bara någon vecka när de sträckt ut sig, svårt att begripa att de nyss var i magen.
Lycka till idag Vi4 och Stramalj!
Stramalj och vi4 - Underbara nyheter, stort grattis till er båda! Den 14 maj är en bra dag för ul, uppenbarligen.