• asap

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi 5 - Skönt att bli utsläppt, då håller vi tummarna för att du slipper Kåvepenin och slipper ha ont snart!

• asap

Elsis - För mig gick ju tvåan snabbast, och precis som du skriver så var jag vansinnigt nervös inför trean om den skulle gå lika fort (eller fortare, men det går nog inte). Så jag åkte in så fort jag kände att det var på gång med trean, tror vi åkte hemifrån strax före 8 på morgonen. Hon är sedan född 9.30. Så jag hann ligga och läsa en bok med ctg-mätningen igång när vi kom in, kändes väldigt lugnt o kontrollerat jfrt med tvåan.

• asap

Resande - Allting är relativt! personalen var rätt överraskade när de kom in och skulle flytta mig till förlossningssal från intagningsrummet och såg mig med boken också "men här ligger du och läser?! Vi ser på kurvorna att du har rätt så kraftiga värkar just nu?"
    Jag var helnöjd över att ens få flytta till förlossningssal, det hanns inte med när jag födde G. Lugnt o kontrollerat alltså.

• asap

Vi 5 - Så skönt!

Vi har också bara haft ett skötbord.

Ela - Ja, o ja, klart jag nöt av en ostörd stund med en bok, även om jag fick sluta läsa och andas mig igenom de värsta topparna.

Vi 5 - Jag fick också en sådan ingång i handen, min första förlossning. Den störde mig inte så mycket just under förlossningen, men efteråt! Dels satt den kvar ett tag innan de plockade bort den, och jag tyckte den var i vägen och gjorde ont när jag försökte hålla Ida. Och även när den var borta hade jag ont där, och jag var jättestörd av det. Jag hade ju varit beredd på att inte kunna sitta osv efter en förlossning, men inte beredd på att handen skulle göra ont så fort jag försökte använda den...

Det är som sagt lite lustigt att jag upplevde tredje förlossningen som så väldigt lugn och kontrollerad, för om man läser journalen så ser man att jag var öppen 5 cm kl. 9.09 och hon är ute 9.31. Så det gick väl rätt fort där på slutet. Det var så att vattnet gick med ett stort splosch, och när de stod där och svabbade golvet så satte jag igång att klämma ut henne. Min räddning var nog att Elsa, liksom Ida, kom med pannan först (vad heter det, vidöppet läge?) vilket gjorde att det tog lite längre tid. Gustav som kom raka vägen ut, han gjorde just det - raka vägen ut på nolltid.

• asap

Vi 5 - Så fruktansvärt!

Upp i - Hoppas återbesöket på måndag blir bra. Förstår att du är ledsen och förbannad. Kram!

• asap

Jossan - Bra att du kollar så du inte fårnågra överraskningar före resan. Tänk att det redan är dags, snart har ni liten hos er!

Upp i - Skönt att det var bra på återbesöket. Intressant med sköldkörteln, hur länge har du ätit levaxin?

Vi 5 - Bra plan med kollegan. Förstår att det är mycket som snurrar i huvudet på dig nu. Kram!

• asap

Jossan - Grattis till lilltjejen! Så skönt att det gick bra allting, och vad fort ni fick komma hem!
    Det verkar redan vara bättre med storasyster också? Inte konstigt att hon reagerar på allt, men ack så jobbigt för er alla ändå.

Elsis - Grattis till att du blivit moster igen!
    Så roligt med jämngamla kusiner!
    Mina barn har 6 kusiner, den äldste är född i dec -04 och den yngste juni -10. Barnen har så jätteroligt tillsammans när vi träffas och leker så bra ihop, jag är väldigt glad över det. Lugna julmiddagar har det iofs inte varit mycket av de senaste åren, men det kommer nog.

• asap

Lider med alla gravida i tråden, hoppas det löser sig med sjukskrivningar, magbesvär, uvi, fogar etc för er alla på bästa sätt!

• asap

Elsis - Oj, så mycket hjälp ni får!
    Imponerad också av din E, min E får inte till sådana meningar. Hon pratar en hel del, men mest ett- och tvåordsmeningar. Hon är ganska konsekvent, men har sitt eget språk. Går ut på att ta första stavelsen i de flesta ord och dubblera den. Häst heter hehe, napp heter nana, morot heter momo, min heter mimi, Ida heter didi (idid var väl för svårt) och Gustav heter gugu osv. Vissa ord frångår hon dock regeln i, säger hej ho (hej och hå) hoppika (galopp) och andra roliga saker.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8