Inlägg från: Smultronhjärta |Visa alla inlägg
  • Smultronhjärta
    Mawe123 skrev 2010-09-18 13:05:31 följande:

När jag säljer något lämnar jag mitt omdöme efter att köparen har lämnat sitt omdöme. Detta för att jag då anser att affären är klar. Jag tycker inte att affären är färdig bara för att jag fått betalt.. men när köparen har mottagit varan och genom att lämna sitt omdöme godkänt varan då lämnar jag mitt omdöme.

Det kanske är fel av mig att tänka så -men jag tror vi är många som gör såhär.

Jag gör likadant
    ♥♥♥Max&Lova♥♥♥ www.tradera.com/auktioner/Christ0ffer
  • Smultronhjärta
    mini2007 skrev 2010-09-18 14:49:49 följande:
    Hallå i tråden!
    Jag har fått ett mail på mina Katvig regnbyxor från en köpare som undrar om jag skickar till Tyskland. Jag har klickat i Norden på annonsen, eftersom jag bor i Malmö och inte vill missa ev danska köpare (har avhämtning som alternativ och en del danskar jobbar ju i malmö, så jag tänkte att det kanske kunde locka..)

Jag undrar nu om nån av er har erfarenhet av att skicka utanför norden? Kollat med DHL, typ 700 spänn, är ju inget alternativ. Posten tar runt 92 kr utan tillägg, med rek500 tar de 145kr, och med mottagningsbevis 160kr (kanske lite overkill, men ändåSkrattande).

Vad tycker ni? Är det värt att maila och säga att hon kan bjuda, och uppge priserna? Om jag gör så, måste jag ju vara beredd att skicka också. Jag tar ingen emballageavgift (köpt mailingbags nu), så jag vet inte om jag kan få ner fraktkostnaden mer (tog exempel A4-pärm när jag räknade på frakten, men drog ner vikten till 450gram).
     Vad jag menar är, är det värt att skicka till Tyskland? Vilka risker finns det?
    Lite besviken på de byxorna, trodde att de skulle gå bättre eftersom nya, men det är ju ett tag kvar förstås..
    Om du ska kunna sälja de till Tyskland så måste du be Tradera öppna upp auktionen för bud utanför Norden iom att du redan har fått bud. Posten är troligen att föredra..vad det kostar är egentligen inte dina bekymmer utan det får köparna räkna med när de är i Sverige och budar
    Och gällande priset så lär de gå upp- jag hade själv ninjat de om vi inte redan hade ett par i 92
    mini2007 skrev 2010-09-18 14:51:21 följande:
    Hehe en kommer jag att knipa åt mig *hoppas*
  • Smultronhjärta
    1638 skrev 2010-09-18 15:53:03 följande:
    Allt man skickar med Schenker går som REK...
    Detta pga att det går till ombud o man löser ut det med legitimation.
    Värt att fundera på kanske med tanke på postens sky höga priser vid just rek.
    Seriöst så är Schenker inte alltid att lita på för det- i somras försvann ett paket som jag skickade, flera andra som skickas till mig registreras inte alltid med handscannern utan dyker om man har tur upp vid sorteringsterminalen,mitt ombud är rörigt,grannbyns likaså..Jag börjar tröttna på att deras rutiner som är under all kritik. Jag har själv fått snoka reda på paket som är på vift eftersom mitt bevis för att jag har lämnat ifrån saknas eftersom de inte sköter sig..Likaså är kundtjänst alldeles för ofta snorkiga och otrevliga!
  • Smultronhjärta
    Jontesfru skrev 2010-09-18 16:59:31 följande:
    Hej
    Någon som kan ge mig ett snabbt svar.
    Har en auktion som går ut ikväll o nu är det en som undrar om hon kan använda paysongaranti. Jag har ju inte angett det men såklart går det. Men hur går man tillväga för att fixa det?
    Det är väl bara för köparen att välja att betala med Payson och där välja garanti..Alternativt så kan du skicka en begäran om betalning efteråt
  • Smultronhjärta
    1638 skrev 2010-09-18 16:47:59 följande:
    Dessvärre uppstår det fel i hanteringen även hos Schenker.
    Vi har själva det nya webb baserade systemt o inte en handscanner. Detta system kommer ut till samtliga 1600 ombud i hela sverige inom kort.
    Inte bara ett ombuds ansvar utan även ditt som lämnar in paketet- att få ett signerat kvitto menar jag...
    Sen har ju Schenker garanti o som regel att ersätta saknade eller skadat gods om man då bara har idnummer (som står på det kvitto man ska ha vid inlämning)
    Mig veteligen ersätter inte posten något alls.......

Men jag vill inte användadenna tråd till att propagera för eller mot Schenker (givetsiv är jag partisk i den frågan)
    Tycker det är bra att man har valmöjligheter...
    Så sant..jag kan ju bara som exempel ta mitt exempel om en Pappelinamatta som en nybörjare på Tradera köpte för 900..Den kom bort och där sitter hon som knappt vet hur Tradera fungerar och ska då tack vare Schenkers slarv försöka reda ut det OCH få vänta 30 dagar på Schenkers utbetalning. Detta eftersom Tradera anser att mitt ansvar är slut när jag har lämnat in paketet..Så jag fick betala tillbaka och vänta på återbetalningen..och under dessa trettio dagar få flertalet samtal från Schenker om andra mattor som tydligen var på vift-detta trots att jag har lämnat en extremt noggrann beskrivning om mitt ärende.. Detta är ett exempel-jag har fler!
    Och gällande signerat kvitto så existerar det inte på mitt ombud- ber jag om det så tar det en evighet. Nu brukar jag be de scanna när jag ser det(som tydligen enligt Schenkers kundtjänst ska vara rutin- att kunden ser det. Det gör inga kunder som inte ber om det för här läggs paketen på hög jämte ketchupen på disken)
    Rörigt är det bästa ordet jag kan komma på! Tyvärr måste jag nyttja deras tjänster ändå eftersom mina köpare ofta vill ha skickat med Schenker...
  • Smultronhjärta
    Jontesfru skrev 2010-09-18 17:07:31 följande:
    OK så jag behöver inte göra något särskilt? För det brukar inte synas på de som jag köper av som inte haft det i beskrivningen...????
    Tonarslisa skrev 2010-09-18 17:05:21 följande:
    Har du paysonkonto?
    www.payson.se/tj%C3%A4nster/paysongaranti
    Ja jag har ett konto där.
    Nej-du kan själv gå in under något av dina egna köp och se under betala. Där kan du själv välja hur du vill betala så din köpare kan ju göra det också. Och väl inne på Payson kan hon välja garantin
  • Smultronhjärta
    Jontesfru skrev 2010-09-18 17:17:04 följande:
    bara om de angett payson som betalningsalternativ. om jag tittar på de jag köpt...
    Aha- går inte det så får du väl skicka en begäran om betalning när auktionen är slut och så får köparen där välja vilket sätt hon vill betala
  • Smultronhjärta
    Mamma till Simon skrev 2010-09-18 17:41:42 följande:
    jag har ALDRIG fått kvitto hos mitt ombud (visste faktiskt inte att man ska begära detSkäms) men däremot är de noga med att visa att de scannar paketet.
    Jo men jag tror att det är för dubbla säkerheter som man ska få påskrift och scannat..mitt ombud scannade inte någonting innan jag efter en annan incident fick Schenker att ta sitt ombud i öratCool

Jag hoppas att de bättrar sig! På allt för man vinner ju på det både som köpare och säljare
Svar på tråden Traderatråden nr 16