Traderatråden nr 16
Jag har en köpare som vann en auktion 3 oktober hos mig. Jag har i annonsen skrivit att jag vill ha betalning inom 5 dagar till mitt bankkonto. Inget jag är stenhård med, men iallafall.
Efter 8 dagar mailade jag denna köpare som ännu inte hört av sig och påminde. Svaret jag fick var typ "oj, jag har glömt, betalar imorgon om det går bra?" Jag skrev till svar att det är lugnt, alla kan glömma, det går bra att betala imorgon.
Efter två dagar har det inte kommit några pengar, skriver ett mail till att jag inte fått några pengar ännu, och undrar om hon har betalat. Inget svar...
Skriver nytt mail efter ytterligare 4 dagar, undrar om det har hänt något eller om hon har ångrat sig, skriver att jag behöver veta isåfall eftersom jag då vill starta om auktionen och kreditera mina avgifter. Får svaret (på ett ungefär) "oj har du inte fått pengarna, jag har fört över, ska kolla med banken imorgon, vill absolut ha varan osv". Jag svarar att nej, inga pengar ännu, måste ha blivit misstag på banken? Jag känner mig lättad över att du vill ha varan så att jag slipper starta om, men jag behöver få veta snarast när du pratat med banken så att jag vet vad som händer. Sätter ett ultimatum; pengarna inom några dagar, annars negativt omdöme och ingen affär, eftersom jag då vill starta om auktionen.
Sedan dess inte ett ljud, skickade ett till mail igår, att om inga pengar är inne idag(torsdag) så blir det neg och ingen affär. Hittills inga pengar och ingen kontakt, ringde alla nummer jag kunde hitta på köparen (ett som Tradera har och 3(?!) på eniro, men inga funkar...
Känns ju som att hon inte vill ha varan fast hon skrev det?
Så, vad ska jag göra? Gå in och sätta neg. ikväll eller vänta till imorgon? Så att hon får till kl 00 på sig? Är jag för snäll/för hård?
Ursäkta för långt inlägg, hoppas att någon orkar läsa...
Skulle lagt ut grejerna igen om jag var du!