• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • SilverEmma

Hej hopp! Jag vann en auktion 9:e april. Betalade inom 2 dagar som säljaren begärde. Mailade säljaden den 25:e och frågade om det var skickat...vilket det inte var. Hon skyllde först på mig att jag glömt skriva mitt alias på överföringen, men det kollade jag upp direkt och det hade jag inte. Hon bad om ursäkt och skulle lägga det på lådan samma dag. Mailade igen i lördags och frågade om hon skickat och igen idag och bad henne efterlysa paketet hos posten eller lägga det på lådan omgående om hon inte gjort det. Har inte fått svar på mina två senaste mail. Vad kan jag göra? Hon har inte gett mig omdöme och jag är ganska säker på att jag kommer att få ett hämndomdöme om jag lägger negativt. Hon har själv galet många positiva från samma köpare på auktioner som gått ut typ samtidigt så det är uppenbart att det är en kompis eller liknande.

Vad hade ni gjort? Såg ju fram emot att få hem en snygg klänning.    

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Scruffy

Kollade precis mina staplar och frakkostnaden har köparna dragit ned på till 4,7, så nu har jag bara 4,8 i snitt.

Jag debiterar frakt enligt gällande tabell hos posten el schenker alt DHL.
    Tar inga avgifter för emballage... Riktigt irriterad.   

• Scruffy

Fick för övrigt hem en tröja och ett par byxor till dottern  idag som fullkomligt STANK parfym. Det bara snurrade i skallen på mig. Rakt ned i tvättkorgen med dem. 

• Tessos

Jag vann en auktion på Tradera. Frakten var på 48:-. När jag fick hem paketet var det frankerat med 12:- . Får man göra så? Nu har jag redan lämnat positivt omdöme eftersom allt annat var bra. Men är det verkligen okej?

• LitenBlomma

Du har ju godkänt frakten men att sätta i system att tjäna 36 kr per brev känns inte ok. Jag satte negativt på en som gjorde så. Inte nog med extra frakten, jag fick även lösa ut det för 34kr hos posten. Drygt!!

• scaras

Har börjat kolla frakten det första jag gör på alla auktioner som verkar intressanta, många försvinner där. Helt orimligt att ta 36kr för o skicka en liten barn-t-shirt tex.
    Folk verka inte ha fattat att priserna stiger rätt bra om frakten är låg, tror att det i slutändan lönar sig att hålla sig till postens tabeller + kanske nån extra krona för paketering (knappt det ens egentligen då de flesta verkar packa i plastpåsar o tejp bara iaf om man handlar kläder)

• Tessos

Jag vet att jag godkände frakten men då tog jag för givet att det skulle kosta 48:- att skicka paketet. I fortsättningen kommer jag vara noga med att titta på frakten. Själv väger jag alltid det jag säljer och tar exakt vad det kostar. Ibland brukat jag även bjuda på frakten.

• LitenIsa
    scaras skrev 2013-05-07 19:41:40 följande:
    Har börjat kolla frakten det första jag gör på alla auktioner som verkar intressanta, många försvinner där. Helt orimligt att ta 36kr för o skicka en liten barn-t-shirt tex.
    Folk verka inte ha fattat att priserna stiger rätt bra om frakten är låg, tror att det i slutändan lönar sig att hålla sig till postens tabeller + kanske nån extra krona för paketering (knappt det ens egentligen då de flesta verkar packa i plastpåsar o tejp bara iaf om man handlar kläder)

Samma här. Många auktioner som går bort pga fraktkostnad.

Nu känns det snart som att hela tradera går bort. Deras ständiga höjning av provisionen gör det snart inte lönt längre. Brukar sälja lite då dem har kampanjer men saknar spänningen och kvällspysslet med paketering och likande
  • star67

kan någon hjälpa mig o räkna vilken dag/tid är sista att lämna omdömme om auktionen har gått ut den? 27 mar 22:35. Jag brukar strunta på att lämna negative men om det finns någon som försöker att lura så jag Förlåta!!

• pomola
    star67 skrev 2013-05-09 18:07:05 följande:
    kan någon hjälpa mig o räkna vilken dag/tid är sista att lämna omdömme om auktionen har gått ut den? 27 mar 22:35. Jag brukar strunta på att lämna negative men om det finns någon som försöker att lura så jag Förlåta!!

Det skrivs att det är 60 dagar. Men, enligt mig, stämmer det inte. Jag skulle påstå att sista chansen att sätta negativt omdöme för din auktion ovan är 27 maj kl 22.35. Alltså exakt två kalendermånader fram.   
    dotter född -08
Svar på tråden Traderatråden nr 16