• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • LitenBlomma

Jag fick inte betalt och fick efter en månad starta om annonsen och lämnade då ett negativt. Tydligen får köparen, om han nu kan kallas så eftersom det aldrig blev ett köp, lämna negativt tillbaka. Galet!!

• svenskauktion

Hej, är det någon som vill/kan dela falköpingsauktion sida på facebook?

Tackar för all hjälp jag kan få så att mitt jobb med sidan kan hjälpa fler människor i Sverige.

Falkopingsauktion
  • LitenBlomma

Varför tar man 36 kr i frakt för något som egentligen kostar 24kr, skickar med 12kr och skiter i att skriva avs så jag får betala ytterligare 36kr för att lösa ut! Irriterad är bara förnamnet !!!

• AMC80

Liten blomma: va? Var det någon som tog 36 i frakt och frankerade för 12?
    Har du frågat säljaren? Om jag hade fått betala extra för att säljaren inte frankerade det jag redan betalt hade den fått betala kostnaden för mig att hämta ut det.

Jag frankerar ibland lite tveksamt, det kanske väger 105 g och om då köparen skulle fått betala extra skulle jag såklart ta den kostnaden. Men jag tar inte ut mer från början än jag lägger på heller. När jag vägt fel så det har gått åt färre frimärken har jag faktiskt lagt med de som blir över i paketet.

• MejaKiZnic
    Viktoria123 skrev 2013-03-28 19:48:31 följande:
    www.tradera.com/beco-butterfly-2-barsele-nytt...

Tror ni de är äkta när de är så pass billiga?
    Det vet man aldrig tyvärr :( jag har två stycken zunblock UV-baddräkter ute för 1 krona de kostar 439:- nya men jag tänkte jag chansar men går inte alls bra. Har en massa 1 kronors men de går inte alls bra Obestämd
    080912 Min fina M kom, BF130524
  • Hankii

Jag vann en jätte fin jacka häromdagen för endast ett par kronor, sen mailar säljaren mig och säger att auktionen inte gäller, hon säger att auktionen inte går att ta bort?!
    Och hon sa att bara jag kunde göra så att Tradera kunde ta bort auktionen?! Jätte konstigt!

Jag blev rätt så ställd, vet inte riktigt vad jag ska göra.

• Lilia
    Hankii skrev 2013-04-02 19:40:24 följande:
    Jag vann en jätte fin jacka häromdagen för endast ett par kronor, sen mailar säljaren mig och säger att auktionen inte gäller, hon säger att auktionen inte går att ta bort?!

Och hon sa att bara jag kunde göra så att Tradera kunde ta bort auktionen?! Jätte konstigt!

Du har vunnit auktionen så då måste hon skicka jackan till dig. Vill hon ha ett visst pris så får hon ha ett högt utropsbud eller ett reservationspris.
  • mullemuppan
    Hankii skrev 2013-04-02 19:40:24 följande:

Svara att du och hon har ett enligt köplagen juridiskt bindande avtal och be om kontonummer för att kunna betala jackan och att du inte kan se hur detta avtal skulle kunna vara ogiltigt. Be också om att hon skickar spårbart (tex Postens skicka lätt) så att jackan inte "försvinner" hos posten.

Hon hade möjligheten att ta bort auktionen innan hon fick bud, men i och med att man får bud så är man "tvungen" att sälja enligt Traderas regler (som i sin tur bygger på köplagen vid försäljning mellan privatpersoner). Tradera själva tar bara bort auktioner som strider mot deras regler, vilket jag tvivlar på att jackan gjorde om det inte var en varumärkeskopia eller nåt sånt...

Fortsätter hon att "krångla" så kontaktar du Tradera och ber om hjälp (vilket innebär att dom kan maila säljaren och tala om vilka regler som gäller, men tyvärr inte mer än så) och lämnar negativt omdöme alt om du har mycket tid över i ditt liv så tar du det till tingsrätten och driver det som ett tvistemål. Eller så hotar du med tingsrätten och hoppas att det biter.
Svar på tråden Traderatråden nr 16