• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Viktoria123

Har lagt ut mina första annonser idag :) tycker det är kul att handla på tradera. Får se om det är lika kul att sälja :)

• iser
    Viktoria123 skrev 2013-03-23 20:41:01 följande:
    Har lagt ut mina första annonser idag :) tycker det är kul att handla på tradera. Får se om det är lika kul att sälja :)
    Mycket jobb. men spännande!
  • MoaElis

Jag har fått ett problem med en köpare... Skicka iväg ett par byxor för drygt 2 vecka sen,  köparen säger att hon inte fått byxorna än & att hon nu ska polisanmäla mig för bedrägeri. Jag skrev att om byxorna nu kommit bort,  (vilket dom nästan måste ha gjort, brukar bara ta 2-3 dagar när jag skickar) ska hon få pengarna tillbaka... Men hon vill tydligen väldigt gärna anmäla mig "så inte fler ska bli lurade". Nu är frågan, om hon nu gör det, om det skulle bli något av det? Jag har många positiva omdömen & byxorna kosta 200+frakt.

• Loket
    MoaElis skrev 2013-03-24 20:11:40 följande:
    Jag har fått ett problem med en köpare... Skicka iväg ett par byxor för drygt 2 vecka sen,  köparen säger att hon inte fått byxorna än & att hon nu ska polisanmäla mig för bedrägeri. Jag skrev att om byxorna nu kommit bort,  (vilket dom nästan måste ha gjort, brukar bara ta 2-3 dagar när jag skickar) ska hon få pengarna tillbaka... Men hon vill tydligen väldigt gärna anmäla mig "så inte fler ska bli lurade". Nu är frågan, om hon nu gör det, om det skulle bli något av det? Jag har många positiva omdömen & byxorna kosta 200+frakt.
    Skickade du byxorna som paket oavsett om det var med posten, schenker eller dhl så bör den vara spårbar och då ska du se om den kommit fram och är uthämtad, kolla upp det först. Har köparen många omdömen, hur är de i så fall positiv /negativa?
  • li123

Hur tänkte hon bevisa att du inte skickat dem?
  • MoaElis
    Loket skrev 2013-03-24 20:17:39 följande:
    Skickade du byxorna som paket oavsett om det var med posten, schenker eller dhl så bör den vara spårbar och då ska du se om den kommit fram och är uthämtad, kolla upp det först. Har köparen många omdömen, hur är de i så fall positiv /negativa?
    Jag la paketet i postlådan bara, då går det väl inte att spåra(?) Nja, inte så många men 4 av 5 är positiva.
  • MoaElis
    li123 skrev 2013-03-24 20:20:36 följande:

Hur tänkte hon bevisa att du inte skickat dem?
    Jaadu, det kan man fråga sig...
  • Loket

Skickas det som brev är den ej spårbar såvida man inte sänder den som rekomenderat brev, ett råd inför framtiden är att alltid skicka med t.ex. schenker där kan man spåra ett paket från att det lämnas in tills det tas ut så man ser om den kommit fram eller ej, då riskerar man ej att bli blåst av en köpare som påstår att den ej kommit fram. Schenker är i många fall billigare än posten speciellt om saken är större än vad som kan skickas i ett vanligt kuvert.

• pomola

Anmäl brevet som försvunnet på posten. Ring och kolla med posten ett par gånger efter det och kolla upp om det finns någonstans. 
    Hon kan inte anmäla dig. Du kan isf anmäla henne för att ha tagit emot brevet, men "låtsas" att det kommit bort. Det är ungefär lika sannolikt.

Jag vill slå ett slag för postens "skicka lätt"-service. Brev med spårbara id:n. Dessvärre har de tagit bort den lägre viktgränsen på 500 g. Brev upp till 1 kg (även skrymmande) kan skickas för 54 kr. Smidigt och bra.   

Jag har flera tusen omdömen och faktiskt bara råkat ut för ETT försvunnet brev (jag var köpare). Det var en liten reservdel till en hobby. Saken kostade 17 kr. Säljaren anmälde brevet försvunnet och ringde dit 3 - 4 gånger och två månader senare kom det tillrätta (eller saken, för brevet hade gått sönder) och säljaren skickade det på nytt till mig då. En solskenshistoria värd att berätta.      
    dotter född -08
  • mullemuppan

Hon måste i så fall bevisa att du inte postat byxorna. Skriv nåt till svar om att enligt Köplagen så slutar ditt ansvar då du postat varan men att du såklart är villig att efterlysa försändelsen hos Posten. Någon innan har redan tipsat om var du ska ringa för att anmäla att det är borta, se till att skriva ner när du ringer och vilka svar du får från Posten.

Hon kan anmäla dig för bedrägeri men det kommer inte att bli någonting av det. Som köpare förväntas hon vara medveten om risken att saker försvinner hos Posten och det är också upp till henne att föreslå spårbar frakt om hon vill vara säker på att få varan. Jag skulle verkligen inte betala några pengar tillbaka!

Tyvärr tycker jag att jag allt oftare råkar ut för tråkigheter på Tradera och funderar allvarligt på att sluta både köpa och sälja där (använder mig istället av grupper på Fejjan). Dels upplever jag det som att det är långt fler oseriösa såväl säljare som köpare (än för 10 år sedan när jag först gick med) och dels är jag verkligen missnöjd med det "stöd" som Tradera ger mig ("vad tråkigt att du råkat illa ut men vi kan inte göra någonting").
Svar på tråden Traderatråden nr 16