• Smultronhjärta

Traderatråden nr 16

http://www.emerge.se/wp-content/tradera.gif

Tråden för oss som säljer och köper på Tradera

Här samlas vi och diskuterar allt rörande Tradera genom att ge tips,råd och lösa problem tillsammans. Det är tillåtet att länka till sina egna auktioner men det bör hållas på en lämplig nivå.
    Ett tips är att lägga in en direktlänk på din presentation här på FL så kan de som vill ändå se dina pågående auktioner
    {#lang_emotions_sunny}
    Om ett paket skickat som brev har försvunnit så kan en anmälan till pts göras
    e-tjanster.pts.se/Asb/ - man kan även ringa 08-6785500

Det finns en Facebookgrupp också
    www.facebook.com/group.php

Här finns en nicklista
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b120819.html

När man säljer på Tradera kan man skicka grejer via Posten,via Schenker,DHL och Bussgods. Tradera har allt som oftast en samarbete med både Schenker och DHL vilket ger rabatterade priser.

Prolist är ett gratis verktyg som underlättar när man ska lägga ut många auktioner på gång. Finns att hämta och läsa mer om här
    www.tradera.com/help/QuestionsAndAnswers.aspx
    Väl mött!
    {#lang_emotions_flower}
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-08 15:07
    Portotabell inom Sverige
    www.posten.se/c/postguideLetterDom

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-21 21:31
    Det är inte längre tillåtet att göra reklam för sina egna auktioner i tråden, inte heller att ha en sidfot där man länkar till dem!
  • Svar på tråden Traderatråden nr 16
  • Medusan
    Medusan skrev 2013-04-19 18:58:04 följande:
    Jobbigt läge. Har varit med om det en gång med en kjol jag sålt. Var bara att förklara för säljaren och be om ursäkt och sätta tillbaka pengarna.
    Förklara för köparen ska det vara Drömmer
  • Medusan
    Viktoria123 skrev 2013-04-20 08:52:35 följande:
    Är det dumt att ha auktioner som tar slut fredag eller lördag kväll?
    Jag tror att det är mindre folk då men jag är inte säker. Brukar själva undvika det i alla fall.
  • Aleacim

Jag vann en auktion på tradera och nu när jag fått hem varan så ser jag att den inte alls ser ut som på bilden i auktionen. hade jag vetat hur den såg ut i verkligheten så hade jag aldrig budat på den. Jag undrar om någon vet om jag har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet?

• Medusan
    Aleacim skrev 2013-04-24 08:17:14 följande:
    Jag vann en auktion på tradera och nu när jag fått hem varan så ser jag att den inte alls ser ut som på bilden i auktionen. hade jag vetat hur den såg ut i verkligheten så hade jag aldrig budat på den. Jag undrar om någon vet om jag har rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka eller om jag helt enkelt måste bita i det sura äpplet?
    Om de uppenbarligen inte stämmer överens så har rätt till det men det är långt ifrån säkert att du kommer få som du vill ändå med en så oseriös säljare.

På vilket sätt stämmer de inte överens, vad har affären kostat dig?
  • scaras
    Prata med säljaren o hör den innan du böjar kräva att häva å sånt
    Jag köpte en babyhoppgunga för ett tag sen som inte alls stämde i färgen från fotot i annonsen, påpekade detta fr säljaren o hon blev faktiskt tacksam, var hennes första försäljning och hade inte haft en tanke på att det var så viktigt att allt stämmer och att man faktiskt kan lägga till en beskrivning om man själv tycker fotot är något missvisande. Slutade med att jag behöll gungan, den fyllde ju trots allt sin funktion, men mest för att säljaren var så gullig.. Tungan ute
  • mullemuppan

Jag köpte en Leopardscarf från Kina (fast på Tradera) och fick hem en som inte alls såg ut som på fotot och som dessutom var väsentligt mindre än vad som framgick i beskrivningen. Jag mailade säljaren som var jättetrevlig och sa att hon kontaktat lagret i Kina som skulle skicka en ny scarf på direkten. Ja, någon ny scarf fick jag ju inte och tyvärr var jag allt för långsam (gav postgången för mycket tid) för att kunna sätta negativt omdöme.
    I det här fallet kände jag att jag fick skylla mig själv och bita i det sura äpplet, man får det man betalar för...

Jag köpte en gravidkjol som skulle vara stl L men som visade sig vara stl M (tom storleksmärkt som det, fast säljaren hävdade att hon inte kunde hitta lappen). Eftersom hennes beskrivning var felaktig (jag hade absolut inte köpt en kjol i stl M eftersom den är för liten) krävde jag att hon skulle ta tillbaka kjolen. Hon råvägrade och tyckte att jag skulle sälja den vidare. Från Tradera fick jag ingen hjälp så det slutade med att jag skickade tillbaka kjolen (rekommenderat med min bror som avsändare så att jag skulle vara säker på att hon hämtat ut den men utan att avslöja att det var från mig) med ett brev där jag skrev att hon gärna fick överföra det jag betalat för kjol+porto till mitt bankkonto eller ta ett negativt omdöme. Jag fick tillbaka pengarna.

Jag köpte en ögonskugga som enligt beskrivningen bara skulle vara provad men fick hem en skugga som var ca 40% använd. Säljaren ansåg inte att hon gjort fel men jag hävdade att hennes beskrivning var vilseledande. Det slutade med att jag hotade med tingsrätten och sen så tog hennes man över och "gick med på" att jag skulle få skicka tillbaka ögonskuggan. Jag fick tillbaka pengarna (över 300kr) för varan men orkade inte bråka om portot.

Jag köpte en springcykel som enligt beskrivningen skulle vara en "Like a bike" (dvs av välkänt märke i europa) men fick hem en urdålig kinesisk kopia. Där fick jag efter ett antal turer med Tradera (bland annat efter att kontaktat Like a bike i UK och fått svar från dem att cykeln absolut inte var tillverkad av dem) hjälp med att Tradera kontaktade säljaren och förklarade att man inte fick sälja varumärkeskopior. Jag fick tillbaka pengarna.

Jag är kanske häxan surtant men jag tycker att avtal ska hållas och om någon säljer en felaktigt beskriven vara till mig så tänker jag inte bara släppa det. Varan ska vara korrekt beskriven och köplagen ger dig som säljare rätt att häva köpet om den skiljer väsentligt från beskrivningen.

Vidare ska jag tillägga att jag själv sålt varor som visat sig ha fel, då har jag skämmts som tusan när köparen kontaktat mig och utan omsvep satt tillbaka vad säljaren betalat för vara och porto. Och jag har bara positiva omdömen på mina försäljningar. Alla kan göra fel och dom flesta brukar vilja göra rätt för sig.
  • star67

vad tror ni skulle ha hänt med mina paket? vi lämnade dem den 3-4 april i en påse till inlämningsställe, men fortfarande inte kommit fram? det var 4 paket i posten varderade påsar gula som man köper på tradera. 3 av dem var väldigt fullt. jag har anmält det och frågat kundtjänst. det var till olika mottagare.

• LitenIsa
    star67 skrev 2013-05-02 10:11:01 följande:
    vad tror ni skulle ha hänt med mina paket? vi lämnade dem den 3-4 april i en påse till inlämningsställe, men fortfarande inte kommit fram? det var 4 paket i posten varderade påsar gula som man köper på tradera. 3 av dem var väldigt fullt. jag har anmält det och frågat kundtjänst. det var till olika mottagare.

Kollat så dem inte ligger kvar på inlämningsstället? Har jag varit med om. Men det var schenkerpaket som aldrig slussades vidare då dem "glömdes" bort.
  • star67
    LitenIsa skrev 2013-05-02 14:44:11 följande:

Kollat så dem inte ligger kvar på inlämningsstället? Har jag varit med om. Men det var schenkerpaket som aldrig slussades vidare då dem "glömdes" bort.

Ja det misstänkte jag, jag har varit där och frågat, men dem sa att dem brukar skicka alltingSkrikandes utan att kolla runt. men igår jag ringde posten kundtjänst och berättade att jag misstänker att dem är kvar i inlämningsställe. och hon ringde dem så sa dem att dem ska kolla. hoppas att dem gör det.  
Svar på tråden Traderatråden nr 16