Inlägg från: x karin76 |Visa alla inlägg
  • x karin76

Traderatråden nr 16

Den Osynlige skrev 2010-04-04 20:55:22 följande:
    fy fan på ren svenska för desperata köpare!jag hade avslut den 27/3.i alla auktioner står det klart och tydligt att jag/vi skickar varorna EN gång per veckaUnder denna vecka har jag postat varorna tre dagar i rad.ikväll ringde min pappa ursinnig efter ha fått ett riktigt otrevligt samtal från en köpare!köparen var  arg och uselt otrevlig!hon ringde till mig och var riktigt oförskämd!hon betalade direkt,var ursinnig att hennes vara inte hade kommit framjag kan för fan inte göra mer än posta varan!fy för otrevliga hysteriska köpareUnder denna vecka har jag vart 3 gånger på posten och skickat varor med avslut 27/3 trots att jag är sjukvi har även skrivit i auktionen att vi bara vill ha kontakt via mail.denna köpare har lekt dektetiv och ringt oss och varit rejält oförskämd!jag har T kontot med min ena förälder(villket är okej för T)jag har nu mailat köparen detta: Hej   Tyget är skickat i veckan.Trist att ni ringer och är otrevlig i tonen. Jag kan inget göra mer än posta varan,sen om posten är långsamma är inte mitt fel! Det står klart och tydligt i auktionen att jag/vi skickar EN gång per vecka. Denna vecka var jag tre gånger och postade varorna som gick ut den 27/3 .Jag trodde att posten skulle hålla sina tider och att alla varor skulle komma fram innan påsken.Men tydligen har posten inte skött sin del   Vore tacksam om du kan maila innan och fråga om varför det tar tid än att du ringer och är otrevlig.     mvh (mitt namn)Ps jag väntar själv på en vunnen vara sedan ca 1 vecka.jag har varken ringt eller mailat säljaren då det är påsk.man kan bli sjuk eller få förhinder.men det fattar inte vissa personer!mitt omdömme kommer bli som köparen förtjänar!har ni fårr sådana hysteriska köpare?
    Helt sjukt, galet!! Tyvärr finns det idioter i alla världar... Om man har så kort med tålamod får man väl handla i butik i stället.
    ★ Jack 2007 ★ Cleo 2009 ★
  • x karin76
    ominte skrev 2010-04-05 08:48:01 följande:
    Åhh vad fina !!! Nu satte du griller i huvet på mig och jag har verkligen inte råd att köpa mer Finns dessa att köpa på polarn nu?
    Nopes, de är från sommaren 2009. Men det finns ett par stycken på Tradera just nu.
  • x karin76
    Lilaa skrev 2010-04-05 09:23:00 följande:
    Hjälp mig.Jag vann denna auktion www.tradera.com/fint-rosa-linne-auktion_30284... och fick ett vinnarmail där hon skrev att hon ville ha 24 kr i frakt plus 35 kr i embalagekostnad. Har jag rätt som köpare att säga till att jag inte vill ha nått speciellt emballage utan att det räcker med en plastpåse? Jag fattar inte hur hon tänkt packa linnet?
    Man får ta ut skälig kostnad för emballage.. Låter inte direkt skäligt med 35 kr, möjligen 5 kr eller aldrig i livet mer än 10. Du kan alltid hänvisa till Traderas policys angående fraktkostnader.. (man får inte ta ut extra avgifter för att gå runt Traderas provisionssystem eller för att ta extra betalt av köparen, se här: http://www.tradera.com/help/HelpPage.aspx?NodeID=2132#frakt). Kan hon inte motivera varför hon ska ha 35 kr, vad det är som kostar så mycket, så tycker jag inte du ska betala det heller..
  • x karin76
    namera skrev 2010-04-05 01:40:46 följande:
    Den Osynlige: Hjälp, vad läskigt! Hittills har mina (3) köpare varit väldigt trevliga, hoppas på att slippa sådant där otyg.Jag är novis på Tradera och novis som mamma (första bebisen i magen), så jag måste få fråga en sak: vad är det som gör att Pyret och Polarn-kläder betingar ett sådant högt andrahandsvärde? Varför detta sug? (tycker deras kläder verkar jättefina, men är förvånad över hur många bud de auktionerna får jämfört med andra barnkläder).
    De kostar mer i butik än vad t ex HM's gör, och många tycker de har bra kvalitet. En Polarn-jacka brukar ofta se bättre ut efter en säsong och 5-7 tvättar än vad en del andra märken gör. Så eftersom de är dyra i butik försöker folk göra fynd på Tradera i stället, och söker efter just Pop. Kända märken får automatiskt många sökningar (många fler söker på Pop, Molo, Katvig, Småfolk, Me Too osv än Kappahl, HM, och eftersom fler söker med såna sökord hamnar dessa auktioner i fler personers minneslistor och får högre bud och säljs dyrare.)

Många (som mig själv t ex) köper ju lite för mycket barnkläder och rensar ut näst intill oanvända plagg med låga utrop. Sen brukar jag själv också köpa ibland helt nya plagg till halva butikspriset på Tradera, och då får man ju nästan igen samma summa igen om man säljer plagget efter att det är använt 3-4 ggr. Med många andra märken går inte det, utan man får igen kanske bara 20% av nypriset eller t o m mindre.

(Tidigare var det lite extra sug efter pop-kläder på Tradera då det var många som inte hade någon polarn-butik i sin hemstad. Det är inte riktigt samma sak numera dock, för nu har de ju öppnat en egen webshop...)
  • x karin76
    Den Osynlige skrev 2010-04-05 10:55:35 följande:
    hon lämnade in paketet 7 dagar efter att jag betalade. hon skickar en gång i veckan. precis som jag.då behöver jag inte maila henne och fråga om vart varan är.
    Precis, praktiskt med sökfunktionen!
  • x karin76
    Lilla Ego 07 skrev 2010-04-05 14:14:41 följande:
    Frakt på 255kr??!www.tradera.com/Markesklader-pop-Esprit-Namei...
    Går garanterat att skicka med Schenker privpak för max 79 kr, troligtvis inte mer än 59 kr. Dock har han/hon kanske inte något ombud i möjligheten, då blir det svårare.

Jag skickade just ett paket på 7 kg till Norge för 350 kr nånting... Undrar just om detta väger mer än 3? Dessutom inrikes..
  • x karin76
    MejaKiZnic skrev 2010-04-05 22:24:12 följande:
    Kolla efter de =) Alltså jag är sämst på att buda, missat ALLT jag ville ha i min minnes idag
    Billigt blir det ju iaf..
  • x karin76
    Mammiztill2 skrev 2010-04-05 23:37:33 följande:
    Är det någon som är vaken nu??undrar om jag sätter ett utrop på 3 kr är annonsen gratis vid inget vinnande bud.om jag sätter 10 kr i utrop kostar det mig 3,75kr + provision.innbär de då för mig att de är Dyrare för mig att ta en annons med 10 kr i utrop i jämnförelse med 3?Eller blir det lika dyr avgift oavsett om jag sätter 3 el. 9 kr ??har inte förstått detta någon gång så behöver hjälp med att förstå.. tack
    Om du sätter 3 kr i utrop behöver du inte betala osåltavgift om den går osåld.
    Om du sätter 10 kr i utrop får du betala 3 kr i osåltavgift om den går osåld.

Det blir bara skillnad i pris om den går osåld, och då beror priset på vinnande bud.

Om auktionen blir såld (för 4-200 kr) betalar du 3 kr + 7,5% oavsett vilket utrop du hade. Blir den såld för 10 kr betalar du alltså 3,75 kr, för 20 kr betalar du 4,50 kr, för 50 kr betalar du 6,75 kr, osv.

Säljs den för 0-3 kr betalar du ingen provision (men då är det knappast värt besväret heller...). Tycker iofs inte det är värt besväret att sälja något för under 20 kr eftersom provisionen då blir så hög procentuellt sett.

Det är ju på alla småsäljare som Tradera tjänar storkovan. Tänk på att alla dessa små plagg som säljs för 10-15 kr, av dessa förtjänster tar Tradera 27,5-37,5%.

A. Säljer du 30 auktioner för 10 kr, dvs får in 300 kr, så tar Tradera 112,50 och du får bara behålla 187,50 kr själv.

B. Om du lägger alla 30 plagg i ett paket och säljer för 300 kr, då betalar du 22 kr i provision, dvs enbart 7,3% i stället för 37,5% och får behålla 278 kr i stället för ynka 187,50. Dessutom galet mycket mer jobb att posta 30 auktioner i stället för 1.

Nu är det ju inte säkert man får 300 kr för paketet, man får kanske bara 200 kr. Men du får ändå ut nästan exakt lika mycket i pengar själv, och för mycket mindre jobb. Du betalar 18 kr (9%) i provision och får behålla 182 kr, dvs nästan lika mycket som när alla saker såldes var för sig.
  • x karin76
    x karin76 skrev 2010-04-06 08:53:08 följande:
    Det blir bara skillnad i pris om den går osåld, och då beror priset på vinnande bud.
    Och då beror priset på utgångsbudet ska det stå...
Svar på tråden Traderatråden nr 16