Inlägg från: TheStar |Visa alla inlägg
  • TheStar

Traderatråden nr 16

Nybörjarfråga: Hur gör man egentligen för att få bilderna på "rätt ledd"? När jag fotar t.ex. byxor eller overaller så vill jag gärna fota på höjden så att man kan komma så nära som möjligt och ändå få med mycket. Men när jag lägger upp auktioner så läggs bilderna ändå in horisontellt. Hittar inget sätt att rotera, men ser att många andra lyckas lägga upp "stående" bilder. Så hur gör man? Tacksam för tips!

• TheStar
    x karin76 skrev 2010-03-22 10:11:48 följande:
    Du måste antingen rotera bilden med ett bildredigeringsprogram innan du lägger upp det, eller göra det i windows. Högerklicka på filen i mappen, välj i menyn som ploppar upp "högerrotera" eller "vänsterrotera" beroende på vilket håll den är.
    Å - man måste liksom "preppa" bilderna innan man ens börjar traderandet - då förstår jag! Tack så mycket - kände mig väldigt dum och blind där ett tag...
  • TheStar

Haha - kom på att det kanske var din egen auktion och kollade och det var det visst. Så det var inget bra tips utan vi är visst konkurrenter

• TheStar

Appropå nya traderare så har jag ett lustigt skådespel som utspelas på en av mina auktioner där två nya (en med 2 omdömen och en med 1) "slåss" om varan. Jag är själv rätt ny men tycker ändå att de (framför allt nr 2) har ett väldigt lustigt sätt att buda på som antyder att de kanske inte förstår budningsfenomenet:

Nr 1 lägger 20 kr. Nr 2 prövar med 11, 13, 15, 17, 19 och tar sedan ledningen på 21. Nr 1 lägger då 30 kr. Nr 2 testar 23, 25, 27, 29 och så 31. Och så fortsätter det! Är nu uppe i 81 kr och 37 bud Rekord? Men jag klagar inte - är ju underhållande och dessutom trevligt när folk slåss om en auktion - lite som man hoppas att det ska vara när man ska sälja en lägenhet...

• TheStar
    Pildi skrev 2010-04-15 22:28:05 följande:
    Jag hade nog spärrat henne:(( Summan var bara 36 kr + frakt ... Eller så får du hoppas på att ngn annan lägger ett högre bud..
    Ja, kanske läge att göra det. Fast det känns ju lite taskigt, stackars människan kanske har gjort ett misstag och sen har hon jätteproblem att få buda hos andra därefter...
    Och hur är det - visst kan hon fortfarande vinna budgivningen även om jag spärrar henne, om ingen bjuder över innan måndag (då den går ut)?
  • TheStar

Ha - har inte tur just nu. Hade ju (och har fortfarande) en med -1 som leder en auktion och har bestämt mig för att inte spärra henne (honom?) för att jag vill tro det bästa om folk. Och nu så får jag bud på ytterligare ett paket - från en som är helt ny på Tradera. Så nu får jag verkligen lita på människor (eller hoppas på sistaminutenbudare). Spännande!

http://www.tradera.com/Startpaket-med-Name-it-Kappahl-stl-50-56-auktion_302723_110907868

• TheStar
    Julia1234 skrev 2010-04-19 18:12:29 följande:
    Jag har också haft några "nollor" som vunnit när jag sålt så små kläder. Alla har snällt betalat i tid Tror många nybörjare börjar köpa smått? Ångrar att jag inte hittat tradera när jag väntade förste sonen, man kan ju få hur mkt fint som helst till inga pengar alls
    LJ2 skrev 2010-04-19 20:51:15 följande:
    jag har bara bra erfarenheter av "nollor" alltid blixtsnabba med o betala o maila..iaf hos mig, kanske haft tur bara? men haft ett antal nollor nu, o alla lika bra =))
    Ja, man ska nog tänka positivt. Man har ju själv varit nolla ju... (inte så länge sen heller för min del). Låter logiskt det där med att nya budar på små storlekar, tänkte inte alls på det. Nu var det ingen nolla eller minus-etta som vann mina auktioner, får väl se om de med fler omdömen sköter sig nu då
  • TheStar

Fråga: Tänker ni på något särskilt sätt när ni lägger upp flera auktioner - angående i vilken ordning de läggs upp? Jag ska lägga upp ett flertal paket och några "singelsaker" - är det då kanske taktiskt att lägga singlarna på slutet så att någon som redan vunnit ett paket kan tänka att "den där tar jag också och budar på för det blir ju samma (eller inte så mycket högre) frakt ändå"?

Svar på tråden Traderatråden nr 16