Inlägg från: nevadita |Visa alla inlägg
  • nevadita

Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009

kajsamupp skrev 2010-06-05 20:53:12 följande:
    Hon åt bara ett bröst sen stensov hon så nu kommer jag att ha riktigt ont i det andra hela natten. Märker ni det också, att ni hela tiden ligger ett bröst efter nu när de börjat äta lite mer vanlig mat? Tycker det känns lite sorgligt att inte amma lika ofta som tidigare och att det kommer att upphöra helt så småningom även om jag hoppas hon vill fortsätta hela första året.
    ...jag har ju inte ens börjat med smakisar men om Lava får bestämma så äter hon max tre minuter på ett bröst vid en måltid,sen kan det gå upp till fyra timmar innan hon äter... så det gäller att ha koll vilket hon åt från sist... (ibland äter hon oftare och ibland längre än 3 min men ändå)
    det roliga är att hon gjort så ett tag men ändå gått upp stadigt i vikt så jag är faktiskt ganska förskonad från ömmande sprängfulla bröst nuförtiden. 

men usch, just nu känns det inte alls kul att man en dag ska sluta amma... fast kroppen kommer nog att bli glad! 

Kram till alla på vår nationaldag Solig

..?:*¨¨*:?..♥..Krumelura..♥..?:*¨¨*:?..
  • nevadita
    Ammiz skrev 2010-06-06 20:26:47 följande:
    Eller jag försöker verkligen att vara förstående och bra, men surar lite inombords... 

Bara vi får pigga på oss lite så blir det bra.
    *kramar dig*
  • nevadita
    kajsamupp skrev 2010-06-07 21:33:02 följande:
    Nevadita: Oj, glömmer bort att krumelura väntade ett bra tag innan hon tittade ut och att hon inte kommit till den ålderna då det är dags att börja med mat än Men värst vad hon är rapp när hon äter! K äter som snabbast på 5 min och oftast 15 min. Och när hon ska nattas så är det jag som avbryter vid 15 min på första bröstet för att hon inte ska stensomna och missa det andra

hon har inte tiiid att äta... Och så har hon ett jäkla bra sug/det är bra tryck i mina bröst... så på tre minuter får hon i sig så hon klarar sig ett tag. Men sen kan hon ha sina långätarstunder också såklart

igår köpte jag barnmatsburkar. Börjar förbereda mig mentalt. Hu.

Kram på er allihop
  • nevadita
    kajsamupp skrev 2010-06-08 20:27:53 följande:
    Nevadita: Vad menar du med Hu? Tycker du inte det ska bli spännande med smakportioner? Jag tror hon kommer tycka det är hur spännande som helst. Men du kommer vara godast ett bra tag framöver ändå, det är jag säker på
    jo det ska bli spännande men samtidigt är det skrämmande.
    Galenpanna skrev 2010-06-08 20:40:21 följande:
    Till er ammande: Så länge det fungerar kan ni ju fortsätta länge med att amma om både ni och barnet vill. Kanske inte i samma omfattning som tidigare men delamning/hobbyamning går ju bra i flera år och då får ni också det där mysiga med närhet och lugn. Vi har slutat helt här hemma och det är vi nog alla glada för. Lillkillen var inte alls intresserad av amning sedan vi introducerat "riktig" mat (och knappt innan heller för den delen... - bara när han var superhungrig). Så för oss kändes det nästan som en kamp i slutet för att få honom att amma. Och då det inte känns bra för någon part är det inte så svårt att sluta - tro mig. Allteftersom barnet blir äldre är det nog mer sannolikt att alla till slut kommer till det stadiet där det känns mer naturligt att sluta än att fortsätta. Så njut nu och fortsätt amma. Sörj inte det som kommer för det kanske inte är så mycket att sörja menar jag - när ni till slut väljer att inte amma längre gör ni nog det på goda grunder och då ni anser att inte amma längre är det bästa alternativet. Oj, vad rörigt - hoppas ni förstår vad jag menar.
    förstår vad du menar. Jag tror att risken är stor at jag kommer att tröttna när hon börjar med annat. För hon kommer nog att inte vilja ha så mycket mer bröst sen. Så det kommer nog att fasas ut rätt naturligt. Men NU, innan vi slutat med att helamma, känns det otroligt läskigt. Lovar att jag om en månad kommer att prisa smakportioner, gröt o riktig mat mest av alla
    Är alltid rädd för stora förändringar men det brukar bli bra ändå.

Kram på er allihop
  • nevadita
    Galenpanna skrev 2010-06-08 21:10:16 följande:
    Nevadita: Hehe, med din dundermjölk kanske du får en bebis som inte vill sluta alls Å andra sidan verkar L inte vara den som ligger vid bröstet bara för att snutta (med tanke på den raketfarten hon har när hon äter) så hon kanske bara är ute efter det som ger mest näring snabbast möjligt?
    precis, hon är bara ute efter käk!
    Känner mig som en snabbmatsrestaurang, drive-in då eftersom hon bara springer förbi 

Jag är jättetacksam att amningen har funkat såhär bra, så ta inte mitt gnällande så allvarligt

KRAM på er
  • nevadita
    kajsamupp skrev 2010-06-09 15:32:48 följande:
    Mysigt med fotograferingen, Turbo. Hoppas det blir massor av bra bilder! Har ni andra anlitat proffsfotografer för att få fina bilder? Jag vill gärna men har inte kommit till skott än. De bilder jag tar blir ok men det blir bara samma sak hela tiden och när jag ska vara med på bild tillsammans med K blir det katastrof eftersom J måste knäppa då... sista kapade han bort det som var intressant och hade dessutom inte fokus rätt

Har just kommit hem från en träff med mammagruppen. Fick prova hoppgunga, och oj, vad K gillade den. Hon hoppade och skrek en lång stund och på vägen hem somnade hon efter 2 min i vagnen fast hon borde vara utsvulten. Måste införskaffa en sån
    babymassage-träffarna, som tyvärr bara är en gång/månad o nu uppehåll, grrr, ger den effekten att Lava sover som en sten efteråt Kombinationen massage/andra bebisaR är visst oslagbar

...vi har inte tagit speciella foto... jag vill, men inte maken, han tycker det är lite fånigt o jag som älskar foton.... hm... min farmor har en hel vägg med foton från början av 1900-talet o framåt. Underbart! Älskar att titta, o se vem som är lik vem o sådär... skulle också vilja ha det.
    Finns ETT foto på mig, maken o Lava, och det är det som var i tidningen i februari... *suckar tungt*
    jag tar skitmycket kort, och har numera börjat be folk ta kort på mig o Lava ibland, så det finns nåt.

KRAM på er alla
  • nevadita
    megamuppen:
    till hösten blir det väl att vi går till Öppna gruppen, de ska ha en eftermiddag o en  förmiddag, så med lite tur kanske vi kan gå på båda. I vår hade de bara förmiddag o jäkla dålig info så det blev inte av att vi gick. Lava sov ju mycket på morgon/fm också så vem har lust att väcka sin bebis för det liksom? Men till hösten känns det som att vi båda kan ha mer utbyte av det.

trollat:
    ...samma här, de barn vi har i släkten finns på avstånd o i bekantskapskretsen är det inte en enda bebis just nu (jo en, men vi umgås inte så värst just nu)

...meeen på onsdag kommer en tjej från Åland med sin lille son och ska stanna till lördag Vi har träffats här på Familjeliv, och det är sååå spännande o nervöst nu

jag gav Lava första smakisen potatis i förrgår, ÅNGEST eftersom ungen spydde ner hela sig o stolen och sen bajsade hela eftermiddagen
    Fattar inte vad jag gjorde fel. Hon tyckte det var spännande och var jätteduktig, men fy vad jag tyckte synd om henne!!
    hon fick en sked bröstmjölk sen så hon inte skulle bli "rädd" för skeden iaf, o då sög hon på den o var glad.
    Ok att hon klöktes lite av potatisen, men kräkte kaskader??
    Så vi har inte provat igen. Än. Hon blir ju inte 6 mån förrän på onsdag heller

Kram på er
  • nevadita
    Galenpanna skrev 2010-06-12 12:38:47 följande:
    Nevadita: Vad häftigt att träffa personer från Familjeliv. Hoppas ni får några härliga dagar tillsammans! Men har ni pratat lite på telefon och så eller hur kom detta upp? Modigt iaf att ses under flera dagar irl.

Med maten låter det konstigare. Du har då säkerligen inte gjort något fel. Förhoppningsvis kan det vara en olycklig slump eller kanske en dålig potatis. Du får prova igen om ett tag och se om det fungerar bättre då. Annars får du prata med BVC.

Trevlig helg! Här blåser vi nästan bort så vi stannar nog inomhus i dag.
    ...nej, vi har mailat, o pratat dagligen på facebook o familjeliv, och skrivit pappersbrev... och lärt känna varndra på det sättet. Så frågade hon om hon o sonen fick komma och ja, det tycker jag Något nervöst nu! Men det ska nog bli bra. I värsta fall får vi sitta i varsitt rum med en dator om vi inte kan tala med varann på riktigt
    jag hade inte vågat åka till Åland kan jag säga. Så hon är rätt tuff i mina ögon Maken tycker också att det ska bli skoj
    Har ju träffat några mammor från kliniken också IRL, men inte bott ihop Så det blir spännande, min lilla nätdejt hahahaha!

Ska tala med BVC på måndag om Potatisen (ja,stort P - den är skrämmande!)
    För ska det vara så, så törs jag inte ge henne nåt mer

Gjorde en "monamona" o fotade smakdagen, pappan var ju inte hemma...

nu ska vi till svärisarna.

kram kram tråden!
  • nevadita
    Monismonis skrev 2010-06-12 20:07:59 följande:
    Nevadita: Vad spännande med familjelivsdejten Men synd på potatisen. Hur mycket fick hon i sig? Tänkte om det blev för mycket på en gång. Jag har iallafall fått backa tio steg efter att Alva blivit förstoppad och bajsat blod i en vecka. Så nu får hon bara några matskedar päron- och äppelgröt om dagen, förutom bröstmjölken förstås.
    hon fick inte i sig mycket alls, gissar på lillfingernagelstorlek! Det mesta hamnade på hakan eftersom hon vände ut o in på tungan. Men hon var då bra modig som gapade efter skeden igen, det vill jag lova

FY bajsat blod stackars lilla hjärtat!

KRAM
  • nevadita

Megamuppen:
    man ska akta sig för StorPotäten, haha BVC imorgon,sen ska vi väl prova igen.

Vad sött att hon somnade i famnen

ha en fin söndag allihop

Svar på tråden Vi som plussat efter IVF i mars/april 2009