• llotta

Tygblöjetråden 24

Tvättlappar, frottéhanddukar, underkläder, bebispyjamasar är sånt som ofta får gå med och jag upplever att det blir rent, men jag använder alltid rätt lite tvättmedel. Rätt ofta är maskinen dock full av blöjor - vår blöjhink rymmer 22 l har jag för mig och är den full så är det fullt tillräckligt i maskinen.

• llotta

Johlinn - tack för tipset - men jag hittar den inte som one-size? Å andra sidan så kan medium 6,8-14,5 kg duga bra som det för oss som har en ettåring på knappa tio kilo...

• llotta

Du menade nog all-in-one när du skrev one size Finns erbjudandet kvar imorgon ska jag nog beställa några...

• llotta

johlinn - Det var ju ett fantastiskt pris! Hur är det med möjligheten att lägga in extra inlägg?

I övrigt så är jag hemskt nyfiken på era erfarenheter kring tygblöjor på förskolan. I vår kommun har man med sig egna blöjor och det skulle ju kännas rätt konstigt att huxflux behöva börja köpa en massa...

• llotta

Betula - eller kanske använda rispapper (vilket jag inte har gjort alls)? Eller ta toapapper och skrapa ner bajset i toan? Eller komplettera med EC-light, vi har kanske ett par bajsblöjor per vecka och då bajsar ändå A minst en gång om dagen. Jag tycker det är fantastiskt!

• llotta

Betula - vi gjorde faktiskt så, ofta kom(mer) det lite stånk innan bajset verkligen kom och då har vi ofta hunnit få av kläder och hållt henne över toaletten. När vi hållt på ett tag har vi fått känslan av att hon, om det varit möjligt, faktiskt börjat vänta tills hon kommit till pottan eller toaletten... Man behöver ju inte göra varje gång eller så, jag tänker så att varje bajsblöja man slipper byta är en bättre sorts bajsblöja oavsett om man har tyg eller engångs...

• llotta

fröken sol - härligt! Jag förstår din glädje och det kan väl mycket väl funka till sommaren. Börjar tro att dottern kommer bli torr före sin två år äldre kusin. Vi byter iaf väldigt mkt färre bajsblöjor...

La en beställning på 8 blöjor från babykind (real easy nappies), vet inte riktigt varför jag inte beställt därifrån förut - frakten var ju inte avsevärt mkt högre än inom Sverige, 4,5 pund. Hoppas att det blir blöjor vi kommer trivas med. Just nu tycker jag att kardborrarna på våra bumgenius är lite trista, man måste ha kläder över, annars pillar unga fröken upp dem... + att jakten på förskoleblöja har börjat...

• llotta

Jag fick mail om att en av färgerna var slut, men möjlighet att byta färg. Spännande ska det bli!

Kardborrarna på våra Bum Genius börjar bli trötta, någon som har tips eller idéer för vad man kan göra åt det?

Övrigt på blöjfronten så funderar jag på vad ni har för favoritinlägg? Det är bara att inse att vi har en storkissare och att det, särskilt till förskolan, kommer behövas med extra uppsugning...

• llotta

Var hittar man bra bambunooster då? Känns det som viskositet lite gran? Jag har några olika inlägg som inte är microfiber som jag fått medi olika begade sammanhang. Några är petite dessous och skulle kunna vara bambu, inbillar mig att hampa är strävare.

• llotta

Tack för hjälpen, då vet jag lite mer om inlägg! Jag beställde åtta real easy nappies, ska bli spännande. Just nu rullar vi (med engångs på natten) runt på 9 BG one size pockets, 3 one size FB, 1 IV aio med kardborre (Large, de gamla storlekarna), 2 IV aio med knappar (fast de används bara i nödfall, sitter dåligt på vår tunnis), 1 SWB pocket i medium och en riktigt sliten FB i medium. Lilla A är precis ett år, väger 9,7 kg och är 78 cm lång. Snart har vi förresten använt tygblöjor ett helt år, hissnande känsla när man tänker på alla engångsblöjor vi sluppit använda.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24