• llotta

Tygblöjetråden 24

Mrs lundin - det går inte att göra en liten konstruktion (typ en liten pall) så hinken inte står direkt mot det varma golvet? Vi sköljer iofs alla blöjor, om än inte väldigt noga. Det luktar i princip bara när locket är av hinken. Ibland också om det suttit på länge, men där misstänker jag också vår snåla tvättmaskin, varvar mellan den och tvättstugan...

• llotta

Samban - jag tror inget skulle klara natten här med tanke på vad de engångs vi använder väger på morgonen. 18:30-07:30 (eller åtminstone till 05) för vår tiomånaders som klämmer två flaskor välling under den perioden. Men om jag skulle prova skulle jag inte använda pockets (annars använder vi Fuzzis och bum genius mest) utan en imse vimse aio (jag gillar de med knappar bäst) med extra inlägg i. Har faktiskt funderat på att undersöka hur mkt de olika klarar just för att kanske kunna prova på natten också, men det har så dålig klang att väga blöjor sen caremahistorien... jag har faktiskt inte kommit mig för...

• llotta

Samban igen - både de pockets vi har och iv aio torkar snabbt (på en natt om det är lite luftcirkulation).

• llotta

Samban - jo, generellt är det så. Imses aio viks dock ut så de torkar nästan lika snabbt som pocketsarna och jag upplever de som än mer läckagesäkra.

• llotta

Vi har faktiskt tvättat med flanelltvättlappar och bara vatten hela tiden och lilla A är inte så liten längre utan nästan 10 månader. I början var hon lite torr på resten av kroppen så då hade vi lite olja i badvattnet. I övrigt har det inte behövts några produkter alls. Rumpan har varit fin hela tiden, aldrig mer röd än att det hjälpt med att torka torrt extra noga och att lufta. Det jag vill säga är att oljor och salvor kanske inte ena behövs. Röd har hon däremot blivit på en gång när vi varit bortresta och använt engånsblöjor och våtservetter.

• llotta

Det är säkert jättebra med olja, det tror jag verkligen! Jag ville bara berätta att det ofta kan gå bra ned bara vatten också. Vi tvättar i handfatet om det är väldigt bajsigt...

• llotta

Lilyros - ja, vi har några. De var kraftigt nedsatta i pris vid ngt tillfälle hos knyt an så jag slog till. Vi hade Fuzzis i smal när hon var pyttis och gillade dem mkt. One size ändrar man storleken på med gummiband med knappar och på A sitter de bra med mediuminställningen. Hon väger nog 9-10 kg och är runt 75 cm lång. Jag tycker att de är bra och smidiga och med god möjlighet att justera storleken. Som one size i allmänhet är de ju lite byllsiga när de inte är i största läget, men jag tycker ändå att dessa är väldigt smidiga!

• llotta

Längtar nr 2 - håller med betula, det beror helt på hur man vill göra. Men om jag förstår saken rätt så väntar ni tvillingar!? Vi hade 15-20 st pockets till dottern och varvade med engångs och det räckte till att använda mest tygisar om vi tvättade dem var tredje dag.

• llotta

Minimillan - det beror nog väldigt mycket på hur snabbt bebisen växer och hur dyra blöjor man skaffar. Vi använde fuzzi bunz i strl S på A när hon var mellan 1 och 5 månader (och hade säkert kunnat börja tidigare också). Det var en blandning av lånade och köpta begagnat och vi la väl ungefär 1500 kr för de 20 blöjorna. Jag är övertygad om att de sparade oss upp emot ett blöjpaket i veckan och det är ju ungefär motsvarande kostnad. Räknar man sen in att blöjorna kan användas av flera barn och eller säljas vidare (vilket jag tror iaf skulle inbringa en tusenlapp) så har vi absolut sparat pengar också. Men det finns ju betydligt billigare lösningar än pockets också...

• llotta

Sladdisa - jag slår ett slag för att du letar reda på en Fuzzi bunz pocket i strl S (eller möjligen att det finns NB också, kanske lite beroende på om det är en stor/liten bebis). Kanske kan det också vara en poäng att ta ngn i one size som kan funka längre, en Fuzzi i one size eller en Bum genius pocket one size kanske? Jag har köpt de flesta av mina begade via forumet på sjalbarn.se. Kommer du över en Imse vimse all-in-one i NB till bra pris tycker jag du kan prova den med. Lycka till!

Svar på tråden Tygblöjetråden 24