• llotta

Tygblöjetråden 24

betula skrev 2011-09-01 14:43:36 följande:
    Frågan är ju vilka bindor man skall våga satsa på dock...

IVs pul-påse är större än jag tänkt mig. Bajspåsar är det det kommer bli här annars, men känner jag mig rätt lär påsen slängas sen när man kommer hem :/ Och det är ju det jag vill undvika... Annars ä ju bajspåsar oslagbara till ALLT! Vet inte hur mkt svamp vi plockat i dessa påsar tex ;)
    Jag gillar IV tygbindor/trosskydd och använde dem de sista veckorna av avslaget. Har använt trosskydden tidigare då min p-pillermen var så pass liten att de räckte. Har alltså ingen uppfattning om hur de klarar stora mängder blod, men de är bra för alla erfarenheter jag har. Och om man ändå använder tygblöjor är det ju himla smidigt...
  • llotta

Viena - vi har inte behövt smörja alls och dottern är fem månader och har använt FB fyra av dem. Vi luftar någon gång om dagen. Tvättar med IV flanelltvättlappar eller i handfatet med bara vatten och torkar torrt m frotté. Lite olja i badvattnet, men det vet jag inte om det påverkar.

• llotta

Hörrni, börjar kisset lukta mer kiss i och med annan mat än enbart smakisar? Eller är det våra blöjor som gör att det börjat lukta, jag upplever dem som helt luktfria efter tvätt men däremot har de en mycket mer utpräglad kisslukt när de är kissiga nu än tidigare.... Risken är att de inte mår jättebra av vår tvättmaskin i lägenheten, trots förtvätt och extra sköljning är den kanske för snål. Det är nog ändå dags för en tur på 95 i tvättstugan.

Sen börjar FB i strl S bli små till lillskruttan (fem månader, knappt sju kilo och 65 cm). Jag skulle tro att de funkar någon månad eller två till, men det är dags att titta sig om efter nästa steg. Vi är nöjda med dem, även om de läcker lite vid benen emellanåt. Vi har även några IV aio i S som ju är klumpigare, men de klarar kissmajan lite bättre. Nattetid använder vi engångs och kommer nog fortsätta med det. Pockets eller aio är intressant och både one size och annat. Vad hade ni satsat på? Jag köper gärna begat, så gärna sorter som inte är allt för ovanliga...

• llotta

Första försöket - jag skulle tro att IV aio, eventuellt kompletterad med extra inlägg funkar bra på natten, men vi kör också engångs...

• llotta

Första försöket - på vår dotter hade strl s på IV nog suttit bra även lite före fem kg, gott om plats att spänna åt kardborren.

• llotta

Viena - vi har en liten låda från Ikea (säljs i tre-pack, vi har vit-rosa-gul) där vi lägger vikta flanelltvättlappar (eller tunnare frotté) och sen häller på lite vatten så de blir lagom fuktiga. Gör man lagom sats så det räcker typ ett dygn hållet de sig fräscha och är mycket enklare än att hålla på och doppa och vrida ur. Vid behov av mer sanering hade jag nog tagit med bebisen till handfatet på badrummet. Blöjan på på väg dit och en torr frottétvättlapp att hålla om rumpan på vägen tillbaka.

• llotta
    Viena skrev 2011-09-19 09:39:48 följande:
    Åh vilket bra tips, tack! !!Skrattande Ligger lapparna liksom "under vatten" i plastlådan, eller häller ni bara på lite så att de drar i sig fukt? Hur stor är lådan ungefär, kunde inhandla ett likadant trepack om jag åker till Ikea nån dag denna vecka!
    Det är sådana: www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80098583 Lådan är ju inte tät, men det är inget problem om den bara ska stå på skötbordet, vill man ha med sig ut funkar nog en vanlig plastburk bättre...

Bara lite så det blir fuktigt, som våtservetter. Tycker det blir alldeles för slabbigt annars.
  • llotta

Vi hade inte fått klart skötbordslösningen i badrummet när dottern bestämde sig för att komma och bytte på köksbänken ett tag. Jag skulle hellre byta i ett annat rum och ta bebisen till kran när det behövdes. Det var en stor lättnad när det var klart. Så skönt att få tillbaka sitt kök, men det beror förstås på hur mycket det används.

• llotta

Vi har numera en röd fin blöjhink från minimindus och innan det hade vi en papperskorg med vipplock där vi hade en stor tvättpåse isatt. Dock sköljer vi inläggen, men inte själva blöjorna vid kiss. Blöjhinken har ju tätt lock, så det luktar inget alls, men det gjorde det egentligen inte med den andra lösningen heller.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24