• llotta

Tygblöjetråden 24

Bobelin - har du några bodyförlängare? De, i kombination med rymliga byxor, löser de flesta lite-för-byllsig-blöja-problemen på så små tycker jag. Roligt att det verkar fungera bra. Till nästa bebis (som inte alls är planerad än) vill jag också köra tygisar på natten!

• llotta

Velveteen - jag har inga sådana blöjor, jag hade lagt det som sög upp vätska snabbast närmast barnet för att få bort kisset så fort som möjligt. Det går ju att prova med vatten på inläggen och se hur det beter sig. Angående att vika på tre eller fyra hade jag helt enkelt prövat vad som funkar bäst, beror ju bland annat på om barnet småskvätter eller kissar mycket år gången.

• llotta

Hej på er och god fortsättning!

Min erfarenhet är att Fuzzi bunz och amningsbajs går alldeles utmärkt - vi hade betydligt oftare läckage om hon hade engångs då. Nu har vi alltid bytt bajsblöjor relativt omedelbart, men ändå - inga problem faktiskt! Bobelin - är det onesize fuzzi du har?

• llotta

mrs lundin - Jag tänker som MiniMillan min dotter är jämgammal med din och har för all del haft tygisar hela tiden (utom nätter) inklusive på förskolan. Just nu är hon påväg ur en magsjuka, men när hon är frisk (och vaken) kör vi nu blöjfritt, med antingen träningsbyxor eller trosor och vanliga byxor (suger ju också upp en del), hemma. Än så länge inte med något större resultat, men jag tycker mig iaf se att det har ökat hennes medvetenhet något. Vi har inga dyra mattor och en sliten gammal soffa, så det enda stället hon inte får vara blöjlös är i vår säng (då vi inte har någon plastad frotté där). På hennes matstol (hon kissar ofta precis i sluttampen av måltiderna, har vi lagt en handduk så vi slipper pölar där och då. Jag förstår att det kanske är meckigt när man är höggravid, men tänker att det iaf inte blir så mkt mer tvätt än med tygisarna. Jag tror att tvååringar har alla möjligheter i världen att bli torra - om vi ger dem chansen. Jag har blivit rekommenderad (via blöjfribebis.se) Oh crap pottytraining, en e-bok på engelska om potträning för barn 20-30 månader och i en FB-grupp där jag hänger lovordas den! Har dock inte hunnit köpa den själv än.

• llotta

Låt de vara framme så hon ser dem och sådär, åtminstone min dotter är en oerhörd vanemänniska, om hon inte var van vid både och skulle hon med all säkerhet protestera. Vi pratar mkt om den fina blå / rosa / gröna / prickiga blöjan vi ska sätta på eller låter henne välja om det ska vara blå eller prickig. Det upplever vi underlättar. På samma sätt pratar vi om girafferna på änglamarksblöjorna hon har på natten.

• llotta

Hestia - åh vad fina de är! Man blir ju lätt shoppingsugen! Och bebissugen! Jag tror att det är utmärkt att göra som du säger, kanske ha en PUL-påse vid skötbordet som rymmer några om det inte blir tid att ta hand om dem på en gång. Lycka till med förlossning och bebis!

Här hemma kör vi mer och mer blöjfritt, en halvaktiv potträning skulle man kunna säga. A är 22 månader nu och det känns som det absolut är på G! Skoj, även om det tar sin tid eftersom blöjan får vara på på fsk än så länge!

• llotta

Pocket alla gånger! Smidigast tycker jag Fuzzi Bunz är oavsett om man kör one size eller de vanliga storlekarna. Men jag gillar också tex Bum genius. Poops verkar vara bättre nu än för ett par år sen. Det kan också vara värt att kolla på babykind uk efter Real easy diaper by hiphip baby, en toppenblöja som påminner mkt om Fuzzi, men är all in one.

• llotta

Hestia - bäst att stoppa innan tycker jag, åtminstone med "standardstoppning", sen fyller jag på med extra om jag vet att det behövs. Angående natten beror det ju helt enkelt på hur ofta du vill byta (och huruvida bebisen bajsar på natten också vilket säkert är fallet i början), är det bara kiss kan jag tänka mig att det behövs mer än ett om den ska hålla en hel natt!

Vi pottränar för fullt! Så kul. A är drygt 22 månader och har fattat galoppen (inte på natten dock). Vi kör blöja på dagis/ute/vid vila och trosor i övrigt och har två blöta sen i fredags (inklusive gårdagens på fsk) och både är i samband med vila! Vi har bestämt att vi kör blöja på fsk iaf den här veckan ut, nästa vecka är det lugnare där då det är sportlov så då har de lite mer tid att hålla kolla på henne. Till dess fortsätter jakten på tillräckligt små trosor. Lättare sagt än gjort kan jag säga...

• llotta

johlinn - tack för tips. Just de från kappahl som de beskriver har jag faktiskt provat, men de var (hör och häpna) för små. Vi har hittat några från Lindex som sitter bra (medan andra därifrån i samma storlek rasar ner) och en av modellerna från polarn funkar också. Har köpt billiga på rean på maxi idag också, vi får prova ikväll - det behövs ju en hel hög också. Märkte det där med blöjanpassning och tänkte mest *suck*.

• llotta

De ser bra ut iaf. Jag har dock lite svårt att förstå hur det kan skilja mer än fem cm i midjan på underkläder i samma storlek till en tvååring... Tänkte jag skulle beställa från minimundus nästa gång jag gör en beställning därifrån också...

Svar på tråden Tygblöjetråden 24