Inlägg från: Titinea |Visa alla inlägg
  • Titinea

Tygblöjetråden 24

Candra: Det finns många som säljer sydda sidoknäppta, sök på google vet jag...

Några jag känner till är Emiliten (tror hon säljer sidoknäppta) Juniblöjan och Ecobums, men det finns fler

Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    Ronjas mamma skrev 2011-02-14 13:54:33 följande:
    Jo yrväder har också tänkt på det med hur man gör vid bajs.. Säg till om du provar sy några eller ni andra om ni ser någon som gör en up and go tygblöja.. Jag hade en gammal datorväska först men sedan hittade en kompis till mig den som stadium har gjort och den är perfekt dessutom har den en blikslås så man kan öppna väskan en strimla i toppen så man snabbt kan komma åt torklappar och dyligt Den är dok inte så skoj eller lyxig bara som en svart axelväska. Men där är plats till en dags ekstra kläder och tygblöjor till två..
    Jag har tänkt sy en sådan, men har inte kommit längre än så. Testade sy en i ett träningsbyxemönster, men den höll inte för längre tid, kanske för en kissning och inget mer. Så det blir många blöjor med sådana.
    Men just nu så fungerar det bra med mina fram, sido och bakknäppta blöjor på A, så behovet för dra upp blöja är inte så stort så jag har prioriterat annat.
    Kika gärna in i min syblogg
  • Titinea

Vi har tygblöjor hos vår dagmamma och det fungerar bra. Hon var positiv från början med. Dock borde man ha flera (alla) av samma modell. Eftersom jag sytt de som A har så är det tre olika modeller. Så ibland har de satt lite fel. Men det har gått bra ändå.
    En gång satte de utochin och blöjan höll för kiss ändå (?). Just den blöjan hade färgad insida och vit utsida vilket gjorde henne förvirrad tydligen.

Kika gärna in i min Syblogg
  • Titinea
    MammaEmilie skrev 2011-03-10 18:04:48 följande:
    Vi kör med Juniblöjan babyheaven och ecobubs men dom är väldigt lika i konstruktionen alla är sido knäppning på.
    Ja, de är lika. Så det borde inte bli något problem.
    Men visa hur enkelt det fungerar med tygisar innan hon bestämmer vad hon tycker... Jag tror att många tror att de måste vika blöjorna eller till och med tvätta dem. Se till att ni har flera PUL påsar, så ni kan ta hem smutsiga blöjor.
    Hos vår dagmamma fungerar det bäst när A har rispapper i blöjan, men hemma kör vi utan (men hon går oftast på toaletten för nr 2 hemma).
    Hoppas det går bra.
  • Titinea
    fröken sol skrev 2011-03-11 10:10:22 följande:
    hej jag måste få hjälp! vi har använd vikblöjor sen i juni och först för en månad sen börjar de lukta gammalgubburin. Alltså vi har tidigare haft ammonikastank...men då kört nittiprogram eller med ättika. Men nu spelar det ingen roll vad vi gör. Vi har inte bytt tvättmedel, tycker dom att dom är blankar eller va man ska säga...Men det som ändrats är att vi har kommuntalt vatten helt plötsligt kan det påverka?
    Förr kunde dom ligga flera dagar utan att lukta ngt utan lock nu kör vi med lock för man dör nästan när man tar av nattblöjan. Så i 7-8 månader har det funkat luktfritt med en omgång per månad i nittiograder typ. behöver hjälp,. det är nästan så man tröttnar på att köra med tygisar...
    Jag har läst att det kan bli så när barnet får tänder. Vet ej om det är sant. Men jag kör med förtvätt alltid på blöjorna och ibland om det luktat har jag använt mig av Nappie Fresh. som jag tror att jag köpte från Barnshop en gång. Så har det blivit fräscha blöjor igen.
    Lycka till!
  • Titinea
    Loreena skrev 2011-03-14 11:07:51 följande:
    Jag har varvat tygblöjor med EC sedan sonen var ca 4 veckor. Nu när han snart är 7 månader bajsar han så gott som uteslutande på pottan och kissar där varje gång jag sätter honom där. Emellan pottningarna så kissar han i blöjan, för jag är för lat för att sätta honom på pottan en gång i halvtimmen. Han kissar alltid när han är nyvaken, någon gång där emellan och oftast efter att han ätit.

Jag sitter bakom honom och stöttar honom när han pottas, säger "kiss kiss" när han kissar och roar honom med en bebisbok/leksak för att han ska ha tålamod att sitta tills han är klar.

Kika under EC-forumet här på familjeliv om ni är nyfikna. :)

Det är väldigt smidigt att slippa bajsblöjorna när man använder tygisar!
    Vi har använt EC sen A var  2 månader. Mest till nr 2, och jag håller med dig att det är skönt att slippa bajsblöjor. Men nu har A börja hos dagmamma och hon har inte samma koll på A och då blir det bajsblöjor ändå. Min tjej är dålig på att säga till, så man ska ha lite koll för att få henne på potta/toalett. 
    Jag hade hoppats att hon skulle bli blöjfri tidigt eftersom vi ECade, men det beror nog på personligheten.
  • Titinea
    knytis skrev 2011-04-03 11:22:52 följande:
    Nån här som syr själv (blöjor alltså) och vill dela med siig av sin visdom?
    Vad vill du veta? :)
  • Titinea
    knytis skrev 2011-04-03 20:06:49 följande:
    I princip allt du kan berätta =)
    Framförallt klurar jag mycket på det där med tyger, var köper du pul tex? Verkar som om många köper från myllymuksut, de har ju också massor av spännande hampa och bambutyger, vad använder du som uppsugning? Jag är ju mycket förtjust i kushies aio, och var inne på att försöka imitera (pul och flanell i all anspråkslöshet) men blir samtidigt lite nyfiken på hampa och bambu som sägs vara så otroligt absorberande. Sedan undrar jag hur svårt det är, hur lång tid tar det att knåpa ihop en blöja? jag är väl typ medelhändig, syr en del men inte supermycket! Vad syr du för modeller, knappar/kardborre/knytband? Vilka fallgropar snubblar man i? Det brukar ju alltid vara något som blir lite annorlunda än man tänkt sig menar jag . 
    Ja du hör, jag är ju en levande tiotusenkronorsfråga :)
    I min blogg berättar jag lite om material och annat: http://titinea.blogspot.com/2010/06/att-sy-egna-tygblojor.html

Jag syr mest pockets. AIO tar lång tid att torka, sen har jag några AI2. Men pockets går lättast att sy (förutom covers).
    Jag har inte tagit tid på när jag syr en blöja, men kanske ungefär 1 timme, kanske lite mer. Men i början tog det längre tid. Syr man flera blöjor så blir det mindre per blöja, men jag rekommenderar att sy en åt gången i början och sen testa, då är det lättare att ändra det som inte är bra.
    Börja sy formsydda blöjor av skräptyg, så kan du senare avancera på finare tyger, när du är nöjd.

Hampainläggen som jag har haft har lät börjat lukta, så nu har jag bambufleece, bambucollege som inlägg. Zorb ska vara ett bra material och det har jag beställt, så få se hur det fungerar.  Insidan använder jag oftast coolmax tyg eller flanell. 
    Tyg kan man köpa från Myllymuksut, Babyheaven eller Wanoo (den sista köper hem från cooper i USA).  Finns säkert fler som jag inte kommer på nu.
    Jag använder knappar för jag tycker de är bäst (men du behöver en tång). Kardborre är enkelt att sy, men de blir fula efter ett tag (observera att du behöver bra kvalité på kardborren). 

Sen kan jag tipsa dig om Sjalbarns forumet där vi har en tråd som heter just "Vi som syr tygblöjor2". Där är vi flera entusiaster. 

Lycka till! :) 
  • Titinea
    knytis skrev 2011-04-05 10:10:20 följande:
    @Titinea du outsinligga källa till visdom Glad Tack för  tipsen! Nu har jag spanat in din blogg också, vilka fina grejjer du syr, inte bara blöjorna!! Tror att jag skall beställa lite pul från MM och kolla, de verkar prisvärda och okomplicerade... spännande
    Tack! Glad     Roligt att kunna hjälpa till. Speciellt när det är så roligt att sy. 
  • Titinea
    KossanMuu skrev 2011-04-05 22:19:56 följande:
    Är det för sent att börja med tygblöjor till en 14 månaders? Var rätt anti i början när hon var liten men nu bajsas det inte lika mycket och är inte lika kladdigt så känns inte lika äckligt :P Har försökt läsa runt lite och tror isf att pocket-blöjor låter mest intressant. Hur ser ett startkit ut och var kan jag hitta superbilliga? Hittade av märket Papoose på tradera men när jag läste lite här verkar de inte bra. Vilka märken är bra?
    En tygblöja är bättre än ingen. Jag skulle rekommendera att köpa begagnade och köra på. De flesta modeller jag testat på är bra. Det var bara när in A var pytteliten som pocket inte var så bra, de var för stora med onesize.

Jag har testat: BabyKangas OS, Babyheaven, BumGenious OS, ImseVimse AIO,  Mommys Touch OS, Baby idea Grow Hour.

Alla dessa har varit bra, men Imse lite klumpig. Mommys hade många knappar, men satt bra på A. Bum genious och BabyKangas är ganska lika i passform. Men onesize blev för liten för A vid ungefär 16 m ålder. Så jag sydde large till henne och de passar perfekt. 

Så mitt tips till dig är att köpa blöjor som har ganska stor onesize (Bum genious och Baby Kangas är inte så stora i Large) eller bara köpa large

sen beror dock på vad ditt barn väger och lår/midje mått

Hoppas detta hjälpte något :)

• Titinea

Jag kan rekommendera att köpa blöjor från Svenska försäljare. Bättre med mindre transporter och dessutom så sponsrar vi varandra. Jag tycker inte de svenska är så dyra, sen kan man köpa begagnade eller hemsydda också. Tips från mig alltså! :)

• Titinea
    Tygtiiger skrev 2011-06-07 19:39:52 följande:
    Nu har vi fått lillebror (18/5) och han har hunnit fläska på sig såpass att det är görbart med tygisar igen. De första två veckorna har vi kört med pampers. Hur i hela friden har folk råd med engångsblöjor?? De kostar ju lätt en krona styck (och då får jag ändå rabatt på vårt lokala konsum) och iallafall mina barn bajsar OFTA. Det går åt minst åtta blöjor per dag, oftast tio. 300 kr per månad i bara blöjor. Lägg sedan på de räliga våtservetterna. Om vi kan halvera vår konsumtion av engångsblöjor kommer det att kännas betydligt bättre för både miljö och plånbok. Men det känns lite bökigt att behöva byta ofta och det blir en klumpigare blöjbak. Pepp, någon??
    Det låter som att ni inte behöver byta så mycket oftare än vad ni redan gör. Sen beror det på materialet i blöjan om hur bylsigt det blir. Jag har inte tänkt på det alls med min tjej. Nu finns det ju supertunna engångsblöjor, så skillnaden där emellan är ju ganska stor. Men det är ju så sött med den där bulliga baken...
    Tänk så här:
    Du slipper de illaluktande engångsblöjorna. 
    Du slipper se/ ta i den där geleaktiga engångsblöjan. 
    Du slipper gå ut med en överfull blöjsoppåse varje dag.
    Du känner dig bättre och miljömässig.
    Barnet får inga blöjeksem och inga kemikaler nära mot den känsliga huden.
    Du kan kombinera med EC och låta barnet bajsa/kissa på potta och då få en bättre kontakt med barnet. 

Jag kan nog göra listan längre, men lite pepp iallafall...tihi 
  • Titinea
    Jania skrev 2011-06-07 22:02:36 följande:
    Oj, redan en fråga till som dykt upp... Vad är EC för nå't?

Så där ja, nu kan jag sova gott å titta imorrn om nå'n skrivit nå't  
    EC är Elimination communication. Det betyder att du som förälder ser när barnet behlver kissa/bajsa och tar bebisen till en potta och låter den bajsa/kissa.

Vi körde mest med att A bajsade på potta och jag kan säga att det underlättar verkligen rengörningen.  Både på bebis och i blöjan. Så även om jag använt engångsbljor så hade jag kört med bajs på potta. A börjad emed det när hon var 2 månader, då var hon stadig att hålla i över pottan.

Något jag  verkligen rekommenderar.. 
    Kika gärna in i min Syblogg i mitt krypin
  • Titinea
    alfasmurf skrev 2011-08-10 12:17:26 följande:
    Hej alla!

Jag är en såndär som kikar in här ibland för att läsa mig till lite tips och trix. Jag har en 3 månaders som precis börjat med tygisar på heltid. Vi kör på lite olika pockets och aio. Nu dom senaste dagarna har han varit väldigt gnällig och ledsen och jag har haft lite svårt att lista ut vari problemet ligger. Plötsligt slog det mig, kan han reagera på tygblöjorna?
    Nu måste jag bara fråga er experter om det finns någon vars barn protesterat mot tygblöjor?!

Ha det gott!
    Vad är det för material i blöjorna?  Syntetmaterial har jag hört att några barn reagerat på, men de flesta jag hört har tålt naturmaterial.
    kanske han inte tycker om att det känns blött?
  • Titinea
    Viena skrev 2011-09-02 20:32:25 följande:
    Nu har mina två "dyrblöjor" anlänt Skrattande Den till vänster är en Weehuggers stl 1 och den till höger är en Itti Bitti Tutto, one size. Har fotat dem utan inlägg, så att man kan se skillnaden när de är inställda på den minsta storleken (tänkt att passa en nyfödd). Weehuggern är mindre, men jag tycker att itti bittin också blir ganska liten med tanke på att den är en onesize, som alltså ev. ska räcka hela blöjperioden.

Nu får vi se sen när bebisen anländer hur väl de klarar av amningsbajs etc. Är lite orolig för weehuggern, eftersom den har en bomullsyta, kisset kanske läcker igenom? Förstod först efter att jag hade beställt att de skal som har fina mönster har bomullsyta, medan de enfärgade har PUL-yta... Nå, jag får ju åtminstone prova om modellen överhuvudtaget passar bebben...

Ska recensera dem sen när de kommit i användning!! (BF 13.10)

Tyget som är med tygyta är nog bomulls PUL, men det finns mönstrad Polyester PUL . Det är bara sådan mönstrad jag använder till de blöjor jag syr. Den andra tål väta men inte lika mycket eller lika länge. jag har PUL påsar med bomulls PUL och den fungerar men inte när det är mycket blött.
  • Titinea
    Tygtiiger skrev 2011-10-07 19:50:38 följande:
    Vi skaffade bambuinlägg till pockets, de tål mer kiss!

Nu har jag äntligen fått mina fina allinones/halvpockets från RealEasyNappies. De är jättebra!! Bättre läckagespärrar än fuzzies tack vare sömmarna som håller fast det fastsydda inlägget.   
    Bambu ska även vara antibakteriellt.. :)
Svar på tråden Tygblöjetråden 24