knytis skrev 2011-04-03 20:06:49 följande:
I princip allt du kan berätta =)
Framförallt klurar jag mycket på det där med tyger, var köper du pul tex? Verkar som om många köper från myllymuksut, de har ju också massor av spännande hampa och bambutyger, vad använder du som uppsugning? Jag är ju mycket förtjust i kushies aio, och var inne på att försöka imitera (pul och flanell i all anspråkslöshet) men blir samtidigt lite nyfiken på hampa och bambu som sägs vara så otroligt absorberande. Sedan undrar jag hur svårt det är, hur lång tid tar det att knåpa ihop en blöja? jag är väl typ medelhändig, syr en del men inte supermycket! Vad syr du för modeller, knappar/kardborre/knytband? Vilka fallgropar snubblar man i? Det brukar ju alltid vara något som blir lite annorlunda än man tänkt sig menar jag .
Ja du hör, jag är ju en levande tiotusenkronorsfråga :)
I min blogg berättar jag lite om material och annat:
http://titinea.blogspot.com/2010/06/att-sy-egna-tygblojor.html
Jag syr mest pockets. AIO tar lång tid att torka, sen har jag några AI2. Men pockets går lättast att sy (förutom covers).
Jag har inte tagit tid på när jag syr en blöja, men kanske ungefär 1 timme, kanske lite mer. Men i början tog det längre tid. Syr man flera blöjor så blir det mindre per blöja, men jag rekommenderar att sy en åt gången i början och sen testa, då är det lättare att ändra det som inte är bra.
Börja sy formsydda blöjor av skräptyg, så kan du senare avancera på finare tyger, när du är nöjd.
Hampainläggen som jag har haft har lät börjat lukta, så nu har jag bambufleece, bambucollege som inlägg. Zorb ska vara ett bra material och det har jag beställt, så få se hur det fungerar. Insidan använder jag oftast coolmax tyg eller flanell.
Tyg kan man köpa från Myllymuksut, Babyheaven eller Wanoo (den sista köper hem från cooper i USA). Finns säkert fler som jag inte kommer på nu.
Jag använder knappar för jag tycker de är bäst (men du behöver en tång). Kardborre är enkelt att sy, men de blir fula efter ett tag (observera att du behöver bra kvalité på kardborren).
Sen kan jag tipsa dig om Sjalbarns forumet där vi har en tråd som heter just "Vi som syr tygblöjor2". Där är vi flera entusiaster.
Lycka till! :)