Fru Grön skrev 2010-05-16 00:56:28 följande:
Jag har också letat lite efter ett miljövänligare alternativ av plast/pappersblöjor att ha på natten eller om man ska ut länge i snön eller så. Mature Babycare har yttre skikt av majsplast, alltså nedbrytbart och bra, men innuti är det samma eländiga superabsorbenter som i alla andra blöjor vad jag har förstått. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag har mailat och frågat vad det är för uppsugande material, återkommer här när jag fått svar. De enda blöjor utan suberabsorbenter jag känner till är Tushies, som eventuellt ska gå att hitta i ekobutiker, men jag har inte börjat ringa runt efter det än. De lär ju vara dyra... Tänk att pappersblöjor som förr (när jag var barn) var rena rama standarden nu är exklusivt och svårt att få tag på. Nån som vet var man kan få tag på Tushies hur som helst? Helst i Stockholm..
Tushies har jag inte hört talas om.. Ska googla på det med detsamma. Nature Babycare är inte helt komposerbara så de innehåller plast, men intressant vad de innehåller för absorberande material.
Såg en sida som heter
Gro-Via och de har nedbrytbara blöjor, men de är ju från USA förståss.