Inlägg från: Titinea |Visa alla inlägg
  • Titinea

Tygblöjetråden 24

Monsterpannkaka skrev 2010-05-28 09:44:52 följande:
    Nu har jag precis spanat in era bloggar, titinea o yrväder.Vad ni kan! vilka fina kreationer (: Jag hade tänkt att försöka sy lite egna pockets i framtiden.. eh.. när jag köpt symaskin typ?Hur svårt är det att sy såna? Dvs, hur mycket kunskap måste man ha innan tror ni?
    Tack! {#lang_emotions_laughing} {#lang_emotions_laughing}
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    Yrväder: Hur har det gått med knapparna?
    Kom på att jag inte riktigt svarade om knapputseendet. Mina fungerar bäst om båda är helt nedtryckta och de är som cirklar på "knoppen". Är de lite snea eller löst fasttryckta så kan det vara svårare att sätta på knappen.
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-06-06 22:31:03 följande:
    Har frågat syrran, och det verkar som om problemet sitter i att hela pinnen lossnar/går av Alla blöjor utom ett skal har ebayknappar och det är på dom det har hänt. Skalet har knappar från babythings och dom har hållt, men det används ju inte lika frekvent som de andra, bara på natten över de formsydda.

Tror jag köper knapparna från babythings hädanefter, alternativt beställer från kam i usa. risken finns ju att ebayknapparna är gjord av annan plast, även om det låter otroligt eftersom dina verkar hålla. (man har ju hört om kinafabriker som fortsätter tillverka produkter nattetid fast med sämre material, som dom sen säljer på svarta marknaden)
    Vad konstigt att det är så olika på våra knappar, eftersom ingen av mina gått sönder. Men ibland kanske de skickar dåliga knappar.
    hmm, jag som ska beställa nya knappar, då kanske jag beställer från babythings eller kam. VIll ju inte riskera att få dåliga knappar jag med.  Men för priset på ebay så var det helt värt att köpa tång + knappar för samma pris som tång i Sverige...Så nu kan jag ju köpa knappar varsomhelst.
    Har du satt babythingsknappar i de som gått sönder då? Då kan man ju se om de håller eller går sönder de med på samma plats.
    Hoppas det fixar sig med knapparna.  Glad
  • Titinea
    grynet80 skrev 2010-06-29 14:06:27 följande:

Jag kommer antagligen inte använda alla tygblöjor/ullbyxor/blöjbyxor jag köpt, tyvärr. Är nog för bekväm..
    Nu funderar jag på att sälja dem. Var tror ni det är bäst? Jag köpte mycket på tradera men hur är det, får man sälja begangande tygblöjor där? Undra om det är värt att lägga ut dem på blocket?

Egentligen får du inte sälja begagnade tygblöjor på Tradera. De har någon konstig policy om det och vägrar ändra det. Men om ingen anmäler din auktion så går det ändå bra...

Sälj dem på Sjalbarns forum istället.
  • Titinea
    Ellikapellika skrev 2010-07-01 23:04:16 följande:
    För er som syr själva tipsar jag om den här bloggen som jag just hittat. shuna76.blogspot.com/
    Tydligen syr tjejen som bloggar tygblöjor och gör samköp (vet inte riktigt vad det innebär?) av olika tygblöjetyger t.ex pultyger med tryck/mönster!
    Jag letade egentligen efter tygbindor själv, men någon annan kanske behöver tyg?
    Jag har köpt samköp av henne och det har fungerat hur bra som helst.

Om någon vill ha tips om att sy egna tygblöjor så har jag skrivit lite om det i min blogg... kolla adressen på min sida. :)
  • Titinea
    NärkommerBuset skrev 2010-07-07 22:18:52 följande:
    Hej! Var inne här för ett tag sedan när jag pejlade tygisar när jag var gravid. Nu är vår lille pojk här och vi är i full gång med formsydda från Imsevimse och vikblöjor vi fått från kommunen. Vi tvättar ungefär varannan dag och lägger sköljda blöjor i en zinkhink med lock innan det är dags för tvättmaskinen. Har märkt ett par gånger att de blöjor som blivit ilagda först i hinken har börjat småmögla lite när jag lagt i dem i maskinen. Finns det något man kan göra för att undvika det? Jag vill gärna inte tvätta oftare eftersom maskinen inte blir full då..
    Vikblöjor från kommunen. Var bor du? en sån kommun skulle jag vilja ha!Skrattande
  • Titinea
    Loreena skrev 2010-07-13 12:41:39 följande:
    Jag tvättade upp mina nyinköpta tygblöjor i maskinen i tvättstugan igår - det står ju att de ska tvättas först för att absorbera bättre. När jag skulle ta ur tvätten ur maskinen tyckte jag att den ändå kändes lite "sköljmedelshalkig" fast jag hade tvättat med knappt en halv kapsyl flytade tvättmedel. Så jag kollade i sköljmedelsfacket.. och joo.. det var en massa guck där i, bland annat så har nån idiot till granne hällt pulvertvättmedel där i som inte försvunnit än. *surar*

Betyder det att jag måste tvätta en gång till nu?
    Jag tvättar i tvättstugan och börjar alltid en blöjtvätt med att skölja ur sköljmedelsfacket och tvättmedlesfacket ( vår går att ta lös så det går fort). Inte nog med att många använder sköljmedel, de överanvänder också, så det blir kvar en hel del.
    Många tvättstugor jag sett har nästan mögliga tvättfack för att ingen sköljer ur facken eller låter det luftas. Äckligt när man ska tvätta och allt vatten rinner igenom alger, mögel, annans tvättmedel och sköljmedel.  Jag satte upp lite vänliga tips i vår tvättstuga och nu lämnar alla tvättfack och tvättlucka öppen. Tvättfacket är mycket fräschare nu mot innan...
  • Titinea
    Loreena skrev 2010-07-14 07:56:34 följande:
    Vårt tvättfack i tvättstugan går inte att lämna öppet.. Det är nån gummiflärp över som man viker åt sidan när man ska hälla i medel.. och jag tror inte att det går att ta ur facket och skölja heller... Hur ska man göra då? Dra dit en vattenslang och försöka spola bort det?
    När jag tvättat hos svärmor (som har en sådan i tvättstugan) så gör jag så här. Tar skurhinken och sköljer ur den så att det inte finns sand i den (tänker mig att det inte är bra för tvättmaskinen).  Fyller den med vatten och häller i sköljmedelsfacket, tar lite med en diskborste och sköljer mer. Då har allt sköljmedel försvunnit. Så jag har kunnat tvätta blöjorna utan problem.
  • Titinea
    shia skrev 2010-08-10 14:12:30 följande:

hej hej !
    Ny på denna tråd. Vi har Imse tygblöjor som vi nu har börjat använda på vår 9 veckors son. Undrar om någon vet var man kan köpa lite billigare rispapper. Jag tycktes se att de kostar 0.55 st på babyproffesen och det tyckte jag var lite dyrt ! Hittar inte så mycket på google om jag söker där. Tacksam för hjälp :)

Jag har sett det säljas på tradera. VI köpte ett paket och vi har inte ens använt upp ena rullen än och A är nu 15 månader. Så jag tror de flesta använder väldigt lite. Sen går de att tvätta en- två gånger med tygblöjorna och så blir det ännu billigare, (så släng de inte i toaletten, eftersom de tål tvättas så förmultnar de nog inte i ett kick)

MOE: Jippe för tygblöjevänliga förskolor
  • Titinea

Vi har engångs på natten ( men bara svanenmärkta blöjor, kanske bättre för hy och miljö) och när vi är iväg längre stunder. Det har fungerat hur bra som helst hela tiden. Men jag måste säga att ALLA engångs blöjor är äckliga med sina geleaktiga innandöme, Blääää.  (eller ja,nature babies är lite bättre och änglamark, bambo med, men ändå äckliga) Tygblöjor är mycket fräschare.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24