Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Tygblöjetråden 24

Betula - Håller med tygtiger - imsevimses soft är en jättebra blöjbyxa! Köp en sån o se vad du tycker, de är också relativt billiga.

Min tygblöjehistoria har inte varit billig, men det var inte heller meningen. Mitt barn producerar enorma mängder sopor som det är pga andra orsaker än blöjor, dessutom kommer han ha blöjor/skydd längre än andra, så jag tror att världen/barnet ändå mår bättre av mitt val. Dessutom får man ju så mycket finare blöjor

• johlinn

Oskyldig Jo, i början gick det ju lätt en 10-15 blöjor per dag. Nu har jag köpt allt nytt och mycket, så låt oss säga så här: jag har inte gått back på tyg, men inte heller särskilt många kronor plus När ett hopp om syskon framöver, annars är en del av det jag har hemma säljbart!

Jättefina blöjor Tygtiger

• johlinn

Ronjas - mm, funderade på det också, men vill kunna få en lite större yta än så att fånga upp löst bajs på, därför så blir det vikisar ändå för oss, tack för tipset

• johlinn

Tack Tygtiger! Tänker att vi provar med de här 60 x 60 färgglada först, de var verkligen superfina. Sen vill jag prova thirsties-blöjan också och den hade inte babykind.

Får se hur vi gör framöver. Ny på o beställa från utomlands, tacksam för alla tips

• johlinn
    knytis skrev 2011-07-27 22:48:42 följande:
    Hej alla
    Jag skulle vilja resa en liten varningsflagga för att handla billiga blöjor (el andra babyprod) direkt från Kina, eller av oidentifierade importörer/exportörer som säljer kinesiska blöjor på e-bay. Jag har en god vän som ofta reser till just Kina och när jag bad henne kolla efter billiga blöjor påpekade hon att man i Kina inte har alls särskilt hårda normer/regler kring tex vilka kemikalier etc som får användas vid tillverkning av olika produkter. (Kommer ni ihåg melaninpulver i välling-skandalen?) Hon påpekade också att det var stor skillnad på produkter som tillverkades för internationell resp. inhemsk marknad. När det då gäller ngt som man skall lägga mot huden (dygnet runt, dessutom lätt fuktat) på en liten bebis så vill man ju helst veta att det inte fäller ut några gifter. Efter den lilla tankeställaren har jag funderat en del även på andra blöjor med tex fleeceinsida. Oftast tillverkas ju fleece av icke specificerad återvunnen plast, borde inte fleecet kunna innehålla en hel del tex bpa? Hur bra är det?
    Har också sett att det säljs blöjor och inlägg av "Bambukol", en slags fleece spunnen/pressad av bambuaska, tankarna går då till de senaste rönen kring nanopartiklar. Små små partiklar av egentligen ofarliga ämnen antas kunna orsaka skador i kroppen om de tränger in genom huden eller andas in.
    Vi har valt aio, med flannellinsida till våra barn, känns ju både natrurligt och beprövat =) men ibland sneglar jag lite åt fleecevarianter med microfiberfyllning som verkar så himla tunna och lätta.
    Har ni andra några tankar kring det där med konst respektive naturmaterial?

knyt  -absolut, du har många bra poänger där! Det jag har tänkt på när vi använder oss av både microfiber och fleece och fuskmocca (alla icke-naturmaterial som tillverkats av gud-vet-vad på gud-vet-vilket-sätt) är att de iaf tvättas och görs mindre farliga för varje tvätt. För jag tror absolut att de inte är särskilt nyttiga de första gångerna man använder dem, men ändå blir de ju bättre o bättre ju längre man använder dem till skillnad från engångs. Och så tänker jag att jag köper blöjor av företag som jag känner jag kan lita på och tillverkare som verkar vettiga just av de anledningar du beskriver ovan. Ännu bättre vore det om jag orkade dra det ett steg till och välja enbart naturmaterial, ekologiskt odlade sådana, gärna odlat och tillverkat i europa. Men så långt orkar jag inte gå
  • johlinn
    knytis skrev 2011-07-27 23:54:05 följande:
    Ja jag blir lite dubbel och velig. Mycket lösa gifter och skräp tvättar man säkert bort med tiden. Men plast sägs ju fälla ut fler och fler ämnen ju slitnare materialet är, gäller det fleece också tro? Det känns som om ingen riktigt vet. Kan nog vara bra att ställa frågor till försäljaren bara för att starta tankeprocesser. Jag skulle tex köpa galon för att klä om en barnvagnssuflett (ja jag vet, låter knäppt och var rätt jobbigt :) Köpte tyget på Olssons (stor känd tygkedja) och ville veta om det var ftalatfritt. Det kunde ingen (fast jag mailade huvudkontoret) svara på för de hade aldrig ställt frågan till sina leverantörer.

Det känns som om just tygblöjemarknaden utvecklats med expressfart de senaste 10 åren så man undrar ju vilka frågor tillverkare och leverantörer ställt sig själva eller hunnit ställas inför om du förstår vad jag menar.

Jag är ingen eko-öko-fanatiker alls egentligen. Men när min äldsta föddes (10 år sedan) fanns det eg. inte så mycket annat än flanell eller muslinblöjjor, internet var ju rätt "litet" så man begränsades mer till vad man fick tag i här hemma. Att vi kom över aiones med flanell var också en slump, sedan har de varit så galet bra att vi bara fortsatt med samma sort till lillebror som kom några år senare och lillsladdan som kom helt nyss. Bra med slump ibland Glad
    Nu är jag alls ingen kemikalieexpert, men plast i ex plastbunkar, leksaker och så skiljer sig från fleece tänker jag. Att tyget i sig släpper i från sig det som är löst, men sen inte så mycket mer. Men jag vet egentligen inte, känslan jag har är bara att microfiber och fleece är relativt stabila material, att efter ett par tvättar är det mesta av eländet borta. 

Det är aldrig fel att tänka efter. Tyvärr går jag nog lite för ofta på en känsla utan att egentligen kunna bygga upp det på fakta. Jag känner bara att eftersom engångsblöjorna inte heller deklarerar vilka kemikalier de innehåller eller hur mycket och eftersom jag tror att kemikaliemängden i mina flergångsplastblöjor (microfiber, fleece, pul etc) minskar gång för gång så borde de sistnämnda vara ett bättre val. Jag kanske borde ta reda på fakta. Nu är jag för trött...  
  • johlinn

Jag insåg att vår maskin var alldeles för vattensnål. Så jag skippade första centrifugeringen (den där tvättmaskinen ska anpassa vattenmängden efter tvättens vikt, utan den så använder den mer vatten), la till förtvätt och extra skölj. Efter det har vi tvättat blöjor i två år utan en enda sådan ammoniakincident...

• johlinn

prova o köra dem med bikarbonat i blöjtvätten. Det brukar ta bort även envetna dofter.

• johlinn

nicosfru - jag har tvättmedel från ocean. Fosfatfritt, zeolitfritt och fungerar bra till tygisarna.

• johlinn

betula - har inte testat dem, har andra frottévikisar i samma storlek. Kan tänka mig att de är lite stora på små bebisar, men jag är väldigt nöjd med dem. Frotténs största fördel är att de fångar upp löst bajs och nästan aldrig läcker

knyt - och alla andra - jag har frågat min miljöguru angående kemikalier i syntetblöjor av microfiber. De   innehåller som mest kemikalier när de är nya och ju fler gånger man tvättar dem desto mindre kemikalier finns kvar i blöjan. Så begagnat är bra, många tvättar är bra när det gäller microfiber - alltså helt tvärtom mot hårda plastprodukter.  

Svar på tråden Tygblöjetråden 24