knytis skrev 2011-07-27 23:54:05 följande:
Ja jag blir lite dubbel och velig. Mycket lösa gifter och skräp tvättar man säkert bort med tiden. Men plast sägs ju fälla ut fler och fler ämnen ju slitnare materialet är, gäller det fleece också tro? Det känns som om ingen riktigt vet. Kan nog vara bra att ställa frågor till försäljaren bara för att starta tankeprocesser. Jag skulle tex köpa galon för att klä om en barnvagnssuflett (ja jag vet, låter knäppt och var rätt jobbigt :) Köpte tyget på Olssons (stor känd tygkedja) och ville veta om det var ftalatfritt. Det kunde ingen (fast jag mailade huvudkontoret) svara på för de hade aldrig ställt frågan till sina leverantörer.
Det känns som om just tygblöjemarknaden utvecklats med expressfart de senaste 10 åren så man undrar ju vilka frågor tillverkare och leverantörer ställt sig själva eller hunnit ställas inför om du förstår vad jag menar.
Jag är ingen eko-öko-fanatiker alls egentligen. Men när min äldsta föddes (10 år sedan) fanns det eg. inte så mycket annat än flanell eller muslinblöjjor, internet var ju rätt "litet" så man begränsades mer till vad man fick tag i här hemma. Att vi kom över aiones med flanell var också en slump, sedan har de varit så galet bra att vi bara fortsatt med samma sort till lillebror som kom några år senare och lillsladdan som kom helt nyss. Bra med slump ibland
Nu är jag alls ingen kemikalieexpert, men plast i ex plastbunkar, leksaker och så skiljer sig från fleece tänker jag. Att tyget i sig släpper i från sig det som är löst, men sen inte så mycket mer. Men jag vet egentligen inte, känslan jag har är bara att microfiber och fleece är relativt stabila material, att efter ett par tvättar är det mesta av eländet borta.
Det är aldrig fel att tänka efter. Tyvärr går jag nog lite för ofta på en känsla utan att egentligen kunna bygga upp det på fakta. Jag känner bara att eftersom engångsblöjorna inte heller deklarerar vilka kemikalier de innehåller eller hur mycket och eftersom jag tror att kemikaliemängden i mina flergångsplastblöjor (microfiber, fleece, pul etc) minskar gång för gång så borde de sistnämnda vara ett bättre val. Jag kanske borde ta reda på fakta. Nu är jag för trött...