Inlägg från: Rose Bay Willow |Visa alla inlägg
  • Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

060810 skrev 2011-10-06 11:58:58 följande:
    Sköterskan säger att hon inte behöver knappen längre och att den ska bort senast när hon är 18 mån. 4.5 mån kvar dit. Stressen över det är omänsklig! Jonalie äter när hon vill. Vissa dagar går det jättebra och vissa är katastrof.

Ska till en gastroläkare i Lund nästa vecka ang hennes reflux och då ska jag höra med henne om vad hon tror.

Einar (dr i lund) sa att hon nog kommer ha kvar knappen till hon är minst 4 år. Sen ändrar alla andra på det hela tiden men jag tycker det är ett rimligt mål att den ska va borta när hon är 4 år än att ta den vid 18 mån.

Jag måste ju va knäpp då som tycker som läkaren eller? :( jag vill inte stressa och pressa Jonalie. Nu är hon så pass liten att hon inte direkt bryr sig om knappen utan man kan ge där rätt obehindrat medan hon pillar med någon matbit och kanske sväljer. :)

Men vårt sjukhus har ju varit så förbannat negativa till knappen redan från början. Det gör det hela så mycket svårare!
    Jag blir nästan gråtfärdig när jag läser! Att skuldbelägga barn och föräldrar till knappbarn är så lågt, så sjukt och dumt att det går emot alla logikens lagar! Dr Einar trodde C skulle ha knapp tills han var 3, andra trodde tills han var 2. Dr Einar kom närmast verkade det. Men när knappen väl finns ska man fokusera på sitt barn och dess mående, knappen ska inte bli ett självändamål. Jag var också otålig ett tag det första året och tycket" hoppas hoppas han snart slipper knappen". när jag borde tänkt " så bra att han har knapp, då kan han ju koncentreara sig på att lära sig äta i sin egen takt, och vi slippa vara oroliga att han inte får nog med näring". Vi såg det länge som att det var vårt "fel" att han fick knapp. ett misslyckande. När det i själva verket är tvärtom, en knappsättning på ett litet barn som länge lidit svårt av ständiga, plågsamma, kräkningstreande sondsättningar, ibland dagligen och flera gånger om dagen, är ju en ren vinst. För barnet, föräldrarna, och om man är pragmatisk, för sjukvården. Vårdbesöken/belastningen minskar dramatiskt!
    Jag tycker du ska be dr Einar om ett utlåtande och sen kräva att  ditt hemsjukhus tänker om! 
    Om det är så krasst som en ekonomisk fråga så är det ännu värre. Sondmaten är en oerhörd kostnad för vissa fattiga landstig, men en droppe i havet i det stora hela. Man måste ju se till barnets bästa i det här fallet, och familjens! Jag beklagar verkligen att du ska behöva gå igenom detta, det låter mardrömslikt. Hoppas verkligen att du kan få kontakt med en annan läkare/sköterska som tar tag i er situation och förstår hur viktigt det är att knappen får sitta så Jonalie och du får den tid på er ni behöver för att skapa ett varaktigt fungerande ätande och en fin relation till mat! Kramar!! 
    En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Rose Bay Willow

Om en timme ryker den! Känns märkligt, lite läskigt och alldeles underbart!!!

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-15 21:04:40 följande:
    Men shit!!! Åh vad spännande!! Du får berätta sen hur det känns och hur det går för er!
    Åh det pirrar i kroppen på mig och det är inte ens vår knapp som ska ut. ;)
    Tack Gulliga Du!
    Ja, det ska bli spännande. Han har ju en ärr"krage" som vi hoppas drar in sig utan operation. Tre år och två månader har det tagit, men NU ska den bort!

Jag tänkte skriva lite och berätta om hur det går till när man går bort, kanske kan det intressera en och annan. Det är lite pyssel med även den biten, har vi nu fått lära oss. Hämtade ett "knapp.borttagnings kit" igår på 65:an. Bara ordet! Borttagning! Ja, vi är ju förstås jätteglada, men också oroliga att det inte ska sluta läcka....
    Vi hörs igen! 
  • Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-16 02:26:12 följande:
    Härligt!! Åh jag hade varit så nervös! Själv är jag uppe med en förkyld tjej som inte vet vad äta är för något och som enligt neo då inte ska sondas. Hmmm men bättre då att va vaken hela nätterna och göra av med energi? :( jag är såååå trött men lär ju inte sova än på ett bra tag! :(
    Tack snälla!! Så jobbigt med förkylning! Klart du måste sonda-hon är ju så liten! I detta tycker jag du helt ska strunta i neo! Vi tog detta med mat mm i lillens takt och nu är han knappfri! 
    Vem vet, om man tvingar barn att "äta" och låter bli att sonda kan det ju ta en hel evighet. Och så får man en undernärd,  orkeslös liten stackare på köpet!!

Jag gjorde en "ta bort knappen-tråd" med bilder. Kanske kan vara intressant att se för er som har samma sits.

Finns här;

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m61600257.html
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-10-24 06:48:11 följande:
    Wow!!! Heja C!!! Spännande, läskigt, underbart!
    Tack Adni!! Ja, det gick snabbt! 
    Och det har inte varit några som helst problem med vare sig ätande, ärret eller annat! Han har to.m blivit torr och nästan helt blöjfri. Han tog ett språng nu! Och han är så stolt att kunna visa upp sin tjocka mage med bara ett litet plåster nu. Igår hos farmor och farfar. Jag r så otroligt glad, lättad och tacksam mot livet och tillvaron.
    Hur går det med lilla E? Har ni en bra höst

• Rose Bay Willow

Fem veckor utan knapp, och C har varit förkyld och hemma från dagis i 3 av dem. Hade gått ner 750 gram men nu upp 100 igen. Han får hur mycket glass och Drömyoggi han vill. Och choklad! ;)
    Ärret börjar skrumpna ihop mer och mer, hoppas det bara ska bli en pyttegrop till sist.
    Om knappt 2 månader fyller han 4! Kan någon berätta vart åren tagit vägen?

Hur har ni det annars i tråden? Adni? Klara? Coche? Skumboll?
    Saknar er som var med från början, men jätteskoj med nya och små framsteg.

• Rose Bay Willow
    Coche skrev 2011-11-23 23:22:51 följande:
    Hej Queen. Läskigt att vara utan knappen vid så långvarig förkylning. Faktiskt har jag vid sjukdom ofta känt mig lyckligt lottad på något skevt sätt att han har knapp ändå. Annars så går det lite sisådär för oss. Killarna började dagis för några veckor sedan, och virusen liksom bara virvlar in i vårt liv numera. Jättestressande. Sondavvänjningen har inte kommit till sitt slut ännu. Nattmålet är kvar, och tyvärr klarar han sig inte riktigt med det som han äter dagtid. Han går fortfarande ner, men inte så mycket. Men det känns ändå hoppfullt för han har lärt sig så otroligt mycket. Under de två månader som han varit ett ätande barn så har han lärt sig hantera allt möjligt i munnen. Favoriten är italienska salami från charkdisken. Bara att kunna säga något sådant är stort. Hoppas lilla c återhämtar sina hekton snabbt.
    Halloj!
    Det låter ju ändå som ni har haft fina framsteg, med tanke på hur det varit! C äter igen, tack och lov! Den sega förkylningen gav med sig och nu har han gått upp nästan 500 gram igen. Och drar iväg på längden.
    Knapp-ärret har läkt så fint och börjat krympa ihop. Nu tränar vi mest på grovmotoriken och balansen. 
    Små framsteg även där men han trillar mycket.
    Ja, skönt för både er och oss att saker går framåt, om än i långsam takt ibland! Önskar stort lycka till med vintern. Ni är väl liksom vi influensavaccinerade? Jag fick en stor hård, öm knöl efter min men lillen blev inte alls sjuk denna gång.
    Allt gott till dig ock alla i tråden.
    8 veckor utan knapp-hurra!

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-12-04 13:22:00 följande:
    En liten fråga. Era barn som äter lite, gillar de udda saker? Jonalie gillar sånt som smakar mycket. Hon gillade hjortkorv som hon fick smaka när vi var på julbord! ;) Hon åt 1 skiva och en liten bit från andra skivan men det var jag jätteglad för! :)
    Har även gett upp dietistens råd ang maten och kör mitt eget race. Jonalie sov inte på nätterna och strulade och hade sig.
    Jag provade att sonda 200 ml efter kvällsmaten där hon äter liiite och hon sov hela nätter i flera dagar. I natt så gjorde jag ett försök och följa dietistens råd och vad hände, jo hon var vaken 02.30-11.15.. Galna unge!
    Så idag blir det mer sondning och en sovande unge i natt!
    Är så stressad av neo och dietisten som vill att knappen ska va borta om 2½ månad! Men det finns inte på kartan just nu... Jag vill knappt gå dit för jag mår så dåligt varje gång de pratar om det för jag vet hur läget är. Det kommer inte gå att ta den när hon blir 18 mån. Jag tror Lund har sagt 3-4 år av en anledning!
    Men hur ska jag få dem att fatta? Hon sover ju inte om nätterna när hon får för lite mat! Hon blir gnällig o seg..
    Hon har även börjat gå lite smått nu när hon fått i sig mer mat och mer energi... Det är inte många steg men ibland så släpper hon och tar typ 3 steg.. :)  15½ månad gammal. :) 
    Låter som ni har en jättetuffoch stressande situation. Och jo, udda smaker och konsistenser det var lillens grej. Oliver, halloumiost, feta och rå rödlök gillade han mycket sommaren 2009, nu är det mycket pepparkakor, chilisås, curry mm.
    När vi tog knappen så sa knappsköterskan att prematurerna OFTA har knapp tills de är 6-7 år! Och att vi var ovanligt tidiga med tanke på lillens bakgrund och svåra sjukdom.
    Barn med matpump brukar ta något år extra.
    Är så oändligt tacksam att det har funkat för oss!
    Stå på dig!
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!