Inlägg från: Rose Bay Willow |Visa alla inlägg
  • Rose Bay Willow

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Adni skrev 2011-09-07 15:23:57 följande:
    Det går upp och ner för oss alla. E vägrar att ens sitta och smaka vid matbordet i perioder för att sedan pilla i sig ett chips eller en liten korvbit, och sedan börjar matvägran om igen.

Queen, glömde berätta om potträningen här. Det går ändå ganska ok. Hon har kommit hem från dagis några gånger i samma trosor som hon skickades dit i! Hon har däremot haft jättesvårt för att bajsa på pottan, det vill gärna komma i trosorna (vilket inte är så trivsamt). Hon törs inte riktigt sitta på toaletten så när vi var i Turkiet nu så var det tur att vi har bekanta där nere som visste var man fick tag i en potta (säljer inte sånt på barnbutiker utan i plastaffärer...). Vi har burit med pottan till poolområdet och då fungerade det ändå ok, men vi har haft blöja också men oftast har hon kommit ihåg sig. Men oftast är det 1-2 olyckor om dagen.
    Vi kämpar vidare.
    Så härligt att ni fick en bra semester! Och så duktig E är med potta och allt! Jag tror att alla nya saker man introducerar för de av våra barn som haft en tuff start med långvarig syrgas, många operationer, provtagningar mm mm är lite extra knepigt. Vi tog det ganska lugnt med potträningen under resan och ahde blöja när vi åkte långt i bilen, dels för hans egen skull men också för vår. 
    Härligt att E har funnit sin egen spring-metod också! C trillar ju mycket men är väldigt intresserad av att klättra,men ganska harig. Inte så konstigt heller, med föräldrar som alltid står med en hand bakom hans rygg. Men min största fasa nu är ju att han ska trilla ner från något och bryta nacken!

Nu har han varit förkyld i en vecka, men ändå gått på dagis,klar snuva, ingen feber och inte hängig. Me i morgon tror jag vi håller honom hemma så han får vila lite. Han har varit där alla dagar utom en i 3 veckor personligt rekord!

Fick tag på hans talpedagog i går så nu ska vi ta tag i både stamning och talträning. Gigantiskt ordförråd och säger långa meningar men blir frustrerad när ingen förstår det han säger...

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Rose Bay Willow

Adni; Skönt att höra att det funkar bra med potträningen. Här är vi nu inne på tredje natten med torr blöja i rad, och han har även sovit 3 av fyra middagsvilor UTAN blöja och vaknat torr. Nästa vecka ska de börja testa på dagis. Det är så himla trögt att få med dem på nya saker, bara. Resurstimmarna C har är inte värda mer än pappret de är skrivna på, men vi har inget annat val för det är det enda dagis som finns för infektionskänsliga.
    Håller tummarna för en "frisk" höst för oss alla!

Vi har fått tid till logopeden i slutet av oktober,  Känns lite länge, men vi fortsätter hårdträna själva. Stamningen känns som det största problemet just nu, kan man "stoppa" den innan den "fastnar" så vore det underbart!  Jag tycker att stamning verkar vara ett jobbigt handikapp och det sätter ju gränser för mycket i socialt umgänge. Det känns som om C har nog med allt annat!

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-09-11 14:54:30 följande:
    Jag stammar själv och ser det inte som ett handikapp. Visst roligt är det inte, men man lär sig leva med det. Om ni inte gör en stor sak av stamningen så gör inte C det heller. Han lär sig leva med det bättre om ni inte tänker på att han stammar. Om ni inte påpekar det hela tiden så tänker han inte heller på det på samma sätt.
    Du ska se att han lär sig leva med det om det nu är  så att det inte försvinner. En positiv familj ger en positiv stammare. :)
    Gå in på  www.stamning.se och läs om du inte varit där innan. Finns lokalföreningar man kan gå med i så han får träffa andra och även ni. :) Det är värt mycket! :)
    Nej, kanske var handikapp att ta i, men han har så många andra svårigheter, stora talfel, trillar var tredje minut, knappen, alla ärr på armar, händer, mage, revben, kan inte gå på vanligt dagis, nu lite ögonproblem, sen i det mesta...ja, stamningen känns faktiskt som en sak för mycket, för honom. Själv är jag överlycklig att han FINNS hos oss överhuvudtaget, men för hans skull skulle jag vilja göra hans tillvaro lite enklare. Och den började ganska plötsligt och han gör det bara vissa dagar, så min förhoppning är att vi kan träna bort den... alt. att det är ngt tillfälligt. 
  • Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-05 12:40:23 följande:
    Queen: underbar läsning!!! ;)
    Tack Schnappi! Vi är just hemkomna från teammöte med neo. Dietist , ät-sköterska och så "vår" neosköterska som vi känt sen lillen var 1 dag gammal. De tycker att vi skulle kunna ta bort knappen nu genast, men att vi skall köra två veckor till läkarmötet, utan att ens ge vatten, sen ska den väck!

***OVERKLIGHETSKÄNSLOR!! Men lyckliga såna!! *** 

Han väger 15,9 kg till sina 102 cm. Följer samma kurva perfekt sen han var 6 månader!
    Nu vill de att vi ska skriva en liten handledning till andra föräldrar om HUR vi fick honom att äta. Känns stort!
    Och det mesta jobbet har han ju, enligt oss, gjort själv! Glad 
  • Rose Bay Willow
    Adni skrev 2011-10-05 20:23:03 följande:
    Fantastiskt Queen!

Ni får komma upp hit och ha kurs för oss och Ellen!
    Tror ni gör helt rätt på det vis som passar er och Ellen redan. Tror de menar mer för de som just fått knapp och kanske upplever allt som hopplöst!
    060810 skrev 2011-10-05 21:11:39 följande:
    Håller med adni! ;) ni får komma hit o lära Jonalie äta ordentligt!
    Och samma till dig Schnappi, vet ju att du gör allt som går. Vi började ju kampen lååångt innan knappen kom, allihop här inne.

Att nu C verkar bli knapplös först är ett litet mirakel, och tänk om man vetat för tre år sen att det skulle ta mer än tre år innan han fick slippa den! Men jag är så glad att vi kämpat på, något måste vi i alla fall gjort rätt. Och även om knappen blir kvar i flera år till, so what, egentligen?! Han finns, han är en underbar liten människa och knappen är bara en liten, liten del, ett hjälpmedel. Lovar att höra av mig om ett par veckor när vi träffat doktorn och _kanske_ gjort slag i saken.

Önskar alla härinne en fortsatt fin vecka och många små och stora framsteg.
    Tack för er pepp och stöd! Ni är fantastiska!

• Rose Bay Willow
    060810 skrev 2011-10-06 08:14:32 följande:
    Tack själv!! Du har så rätt i det du säger. Känns bara så tråkigt vissa dagar. Som nu när neo-sköterskan bestämt att Jonalie inte ska sondas på dagis under 1 mån. Skitjobbigt för jag vet ju att hon inte får i sig tillräckligt då. Vi har tur om hon äter 1/2 dl gröt på morgonen. Sen äter hon inte mer innan lunchen och då knappt något heller. Får bara använda knappen till nattmatningen. Det är svårt när man vet att hon inte får i sig det hon behöver pga det. Men det lär väl synas på vikten om inte annat.
    Tycker det låter väldigt märkligt att bestämma en sån sak som neosköterska! Hon är ju fortfarande så liten din flicka. Vi fick igår höra att det var just det faktum att vi varit tålmodiga och "väntat ut" vår kille, bjudit mat hela tiden, erbjudit olika ätverktyg, smaker, konsistenser och drycker samt inte använt matpump som förmodligen var framgången bakom hans ätande.
    Visst det har tagit tre år, men värt vartenda spill, klet, kräkning och uppemot tio måltider per dag, ibland.

Håll ut- och stå på dig. Den enda som kan säga åt er/dagis om något sånt är ju er läkare i samråd med dietist. Detta att få barnen knappfria till varje pris tror inte jag på. Det snackas om att pusha och testa barnen, det var ju när vi gjorde det när han var liten som han helt slutade äta.  

• Rose Bay Willow

Och en sak till. Hungerträning började vi med när vi märkte att han började känna hunger och fortfarande själv var omedveten om det. För c:a ett år sen , då han var 26 månader eller så. Att försöka forcera fram saker la vi ner efter att ha försökt på olika käcka uppmaningar från vården. När han var harmonisk med sin knapp, först då kunde vi börja ta tag i hans ätande på riktigt. Vissa dagar var han hungrig, arg och vägrade äta. Då gav vi i knappen och fick tillbaka en glad unge som faktiskt ofta villigt smakade på mat med magen full. Alla såna här saker är nog mycket individuella, men rent logiiskt kände vi att matpump fick gå bort. Att ständigt tillföra mat i magen skapar ju ingen hunger och inga naturliga matsmältningsprocesser, ergo ingen tid att känna efter. Vi testade tre nätter, han kräktes i sömnen och eftersom vi var rädda at han skulle aspirera (han hade ju fortfarande syrgas då) så tog vi bort det otympliga åbäket.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!