• LoLiNi

Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3

Alyana skrev 2010-06-19 08:07:04 följande:
    Det är sannolikt livmoderns ligament som "drar" pga att den växer!
    Det är normalt och jag hade ibland såpåass ont att jag blev riktigt orolig och gick x-tra till BM för det... Men hon förklarade att det är inget farligt och att livmodern vidgas etappvis och då kan det kännas rejält ibland. Växer den en period väldigt fort eller om man t ex väntar tvillingar Flört så gör den ju det och då kan det såklart kännas mer/oftare.
    Alyana, tackar här också - det känns som om det är "rätt" smärta som du beskriver. Du behövde bara säga ligament så kände jag igen mig! ;)
    Har haft problem med ligament i knän och det är precis samma ihåliga smärta! Skrattande

Kram
    Låla
    *** gravid 6v+4d ***
  • LoLiNi

Som så ofta så får jag instämma med isisisis! Solig
    Jätteskönt att höra att allt ser bra ut i övrigt, nilisen! Det är er väl förunnat!

Kramar
    Låla

*** gravid 7v+0d ***
  • LoLiNi
    leia83 skrev 2010-06-22 18:20:19 följande:
    Här är en som har bestämt sig för att starta äggdonation i riga. Vi ska på ett första besök d 23 juli. Fick domen för några dagar sedan att mina ägg är totalt odugliga. Men dom hoppas att min livmoder kan ta emot i alla fall ett donerat ägg. Nu är man livrädd att inte det ska funka heller. vad fan gör man då? Ni  som gör äggdonation, vad har ni för diagnos? varför kan ni inte få biologiska barn? Vad har man egentligen för chanser om man får ett ägg från en fertil kvinna?
    Vi har kämpat i 5 år och känner att krafterna börjar tryta nu. Vill gärna ha kontakt med andra kvinnor i samma situation.
    Jag har inget annat fel än att jag är på väg in i menopaus och mina ägg är för få och av generellt dåligt kvalitet. Tror INTE att mottagarens dåliga egna äggkvalitet har något att göra med huruvida man kan ta emot donerade embryon eller ej! Där brukar andra faktorer spela in - inga sådana har konstaterats hos mig - ännu iaf! Så jag låter andra med ytterligare faktorer berätta mer om den saken, men kan säga att det isf oftast handlar om immunologiska faktorer.

Kram
    Låla
    *** gravid 7v+0d ***
  • LoLiNi

Heja inkan! Gissar att du är superuppspelt nu! Det är inte långt kvar till FET! Skrattande

Estra: så er lilla prins är redan två veckor gammal (nästan) - fantastiskt vad fort tiden går!

Kram
    Låla

*** gravid 7v+1d ***
  • LoLiNi

Instämmer med crijo! Välkommen Anna!
    Det är svårt att veta om det fungerar innan man provat. Har ni utrett om det är den manliga faktorn som gjort att det inte fungerat tidigare?

Kram
    Låla

*** gravid 7v+1d ***
  • LoLiNi

Men det är större chans att lyckas med donerade ägg, så länge de kommer från en yngre kvinna, än med ägg från en själv om man är över 35! Så ni inte säljer er babylycka alldeles för kort! Även här gäller att vissa embryon ser perfekta ut vid insättning men som sen slutar att utvecklas vid någon punkt, samtidigt så kan ett kämparembryo som tappat flera celler bli riktigt starkt och gå hela vägen!

Detta gäller så länge man inte har andra problem som bör utredas!

Kram
    Låla

*** gravid 7v+1d ***
  • LoLiNi
    isisisis skrev 2010-06-24 07:05:03 följande:
    Det är en väsentlig skillnad i statistik mellan ÄD och IVF om man är äldre.Eller har dåliga ägg av någon anledning.För tidigt kimakterie el liknande.

Är du i 40 års åldern finns många ställen att läsa att statistiken liger på mellan 1-5% att lyckas med IVF eller naturligt.

Vid ÄD ligger det på 30-50%.

Ett förslag är att googla och läsa ikapp i trådarna om ÄD innan man ger sig iväg.
    Det finns massor av information att hämta.
    Bättre att man är lite förberedd.
    Precis! Det var det jag ville säga! Solig
    Jag hade inte siffrorna i minnet men visste att nån av er, gissade på dig isisisis eller Caribe, som skulle fylla i mina luckor!

Midsommarkramar
    Låla
    *** gravid 7v+2d ***
  • LoLiNi

Det är lite olika från klinik till klinik hur mycket man får veta samt hur valet går till - på de flesta verkar kliniken sköta matchningen donator-mottagare. Men på Elite i Estland får man en lista och får sedan välja ut tre stycken själv - sen återkommer kliniken med hur de man valt är tillgängliga under den period som äd:n är aktuell. Där får man reda på hur de testat på lite olika prover t ex HIV och herpes.

Kramar
    Låla

*** gravid 7v+2d ***
  • LoLiNi

Leia: det finns massor med svar tidigare i denna tråd och i föregående trådar som heter samma fast med annorlunda siffror - kan vara lagda i medlemsgrupper ist för i forumet!
    Så det lönar sig att ägna lite tid att läsa trådarna från början för sökmotorn som finns här är nästintill värdelös!
    Går att använda google om du har en bestämd frågeställning du söker svar på, men tänk också på att en sak kan heta lite olika och ibland t o m vara felstavad i just nyckelfrasen!

Som ZXZX säger så går det även att fråga i sajten, men gör gärna ett försök att leta reda på svar i redan befintligt text först, för ibland är man lite less på att svara på samma fråga för tionde gången! Skrattande

Kram
    Låla

*** gravid 7v+5d ***
  • LoLiNi

Tack Irma - imorgon får vi se om det fortfarande är två hjärtan som slår!

Kram
    Låla

*** gravid 8v+0d ***
Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa, #3