• middiz

Emetofobernas tråd 5

nicely skrev 2010-10-13 20:06:00 följande:

Tack Middiz!!! Ska beställa direkt.

Synd att din mage inte klarar det. Du får äta massa vitlök och kål och kiwi samt hälsofil!

Haha är lite allergisk mot kiwi men resten äter jag för fullt! Gul lök är bra också!
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz
    zasata skrev 2010-10-13 20:31:59 följande:
    vad är ryhov?

Jo jag mår bättre nu.. Vädligt trött också..

jag har provat kbt men tyvärr inte hjälprt mig :(
    Ett stort sjukhus i Jönköping... Skönt att du är bättre nu!
    ElinAlenteg skrev 2010-10-13 20:22:08 följande:
    Hittade en tråd som passar in på mig. Det trots att jag genomgått KBT. Jag har nog blivit lite bättre...alltså lite mindre hysterisk, men jag har helt klart fortfarande fobin kvar. Tror att det är svårt att bli av med den helt eftersom det inte är direkt trevligt för nån att ha med spyor och illamående att göra.

Hur är det med er? Någon mer som geomgått KBT? Vad är er största skräck? Min är att bli smittad av magsjuka...*rysningar*
    Hur många år sedan var det som ni kräktes senast? För mig är det ca 17 år sedan (!)

Hoppas att ingen i den här tråden blir smittad av varken magsjuka eller vinterkräksjuka.
    Jag har inte gjort kbt... tror inte jag kommer göra det någon gång.. väntar mer på att fobin ska försvinna av sej själv
  • middiz
    felle skrev 2010-10-15 01:39:04 följande:
    jag vet, men det känns ändå liksom... jobbigt!

ska hem till familjen på permission imorgon (idag)..
    syrrans svärföräldrar är där, aldrig träffat dom förr. ska bli kul, men samtidigt lite jobbigt med tanke på min jäääkla fobiskit! vill helst av allt bara gömma mig under täcket och gråta eller något.
    önska mig lycka till...
    På nåt sätt är jag aldrig rädd när jag är med min familj (min mamma, pappa och syskon), jag känner mej trygg med dom.. Kanske är det för jag vet att dom aldrig skulle smitta oss med flit. Däremot har jag ångest varje gång jag träffar min mans familj och släkt eftersom han syster smittat oss med vinterkräksjukan 5 gånger från Dec - maj ett år...
    Det har gått så långt att förra året vägrade jag fira jul med dom ( vi firar jul först med hela min mans släkt på hans mammas sida helgen innan julafton och sen en gång till med hans pappas sida  juldagen) och det blev ett jäkla liv. Vi åkte dit juldagen sen...
    Nu har vi massa firande med den släkten framför oss...mitt i den värsta tiden! Det är dop, sen ska det vara släktkalas och sen jul...SUCK!!
  • middiz

Usch vad tråkigt att ni har så... jag har det bara så som sagt på mannen sida av släkten, därför är jag jätterädd för att träffa dom..
    Alla i min släkt vet om min superfobi så dom skulle inte träffa mej om dom är dåliga..som när vi skulle ha dop för vår minsta, då kom inte mina kusiner och morbror och moster eftersom dom hade precis haft magsjuka, så dom ringde och sa att dom inte kom eftersom dom visste hur rädd jag är för det. Jätteskönt verkligen!
    Sen ha jag ju fått höra från min mans släkt samma som ni får höra, det är inte så farligt och det går över snabbt mm..
    Min svägerska var hemma och spydde en gång sen kom hon och träffade oss, hon trodde inte att hon var sjuk eftersom hon bara spydde en gång. Den gången blev jag inlagd på sjukhus pga uttorkning, vår äldsta dotter var då inte ens ett år.
    Usch och fy när dom gör så

• middiz
    vouffen skrev 2010-10-16 15:02:40 följande:
    Jag har oxå magkatarr ibland. Nu som gravid blev det värre o då fick jag Omeprazol (samma som Losec) och det blev lite bättre!

Har du testat dig för magsårsbakterien Helicobacter pylori...? Min mamma hade precis som du, alltid värre den kalla årstiden. Hon jobbar på ett lab där de forskade på bakterien o lät testa sig - hon hade JÄTTEHÖGA värden och fick då antibiotika + Losecbehandling, hon fick ta 2 kurer men blev sen bra och hon har aldrig dessa problem sen dess! Hon var ofta "magsjuk" på vintrarna men ingen annan var sjuk, nu har detta upphört. Be att få kolla dig, det är ett blodprov man tar. Jag kollade mig o hade lite positivt, har dock inte gått vidare med behandling, kanske tar tag i det efter min graviditet, vill inte gärna trycka i mig massa antibiotikor för bebisens skull nu...
    Får du äta omeprazol när du är gravid?
    Jag fick inte ens äta det när jag ammade? Går det över på ett annat sätt då eller?
  • middiz
    vouffen skrev 2010-10-16 17:17:31 följande:
    Ja... jag fick dem av min mödravårdsläkare, så jag antar att det är ok då...
    Det kan vara skillnad med amning. Tror att moderkakan ändå ger ett visst skydd, att allt inte går över till barnet då. Mjölken bildas ju direkt från mammans blod, ´kan vara att typ allt passerar över til barnet då... bara en teori. Jag har sett att vissa mediciner är ok vid grav men inte vid amning.

Hittade detta på FASS: (fast jag bara tabletterna när det är som värst ändå...)

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori A.

Väl utförda epidemiologiska studier tyder inte på att omeprazol har några skadliga effekter på graviditeten eller fostrets/det nyfödda barnets hälsa. Omeprazol kan användas under graviditet.

Amning  (Läs mer om amning)

Grupp IVb.

Omeprazol passerar över till bröstmjölk. Det är inte känt vilka effekter detta kan ha på barnet.

Ja det måste vara så det ligger till... bara reagerade på det eftersom jag fick sluta amma när mitt magsår var som värst.. hade helst velat fortsätta amma ett tag till men jag fick inte i mej tillräckligt med näring och dottern var ändå 8-9 månader och åt riktig mat så jag slutade..
  • middiz

Usch..min man har gått på toa tre gånger idag...han säger att det är pga mycket vita bönor, stark mat och automatkaffe.... vet inte om jag tror på honom... han är ute och håller på med bilen och jag får panik varje gång han kommer in!! HATAR DETTA!!!

• middiz

Ja det skulle fasen vara LAG på att inte få lämna dom på dagis innan 72 timmar..då hade det minskat spridningen nåt så otroligt!

Läste i tidningen att det är jätteviktigt med handhygien nu till hösten med magsjuka, förkylningar och influensor..men jag tvivlar på att det är så många barn som får lära sej att tvätta händerna?
    Det känns som att det försvinner mer och mer?
    När vi var små var vi jämt tvunga att tvätta händerna innan maten, även i skolan. Vi hade handfat utanför matsalen.

Det är likadant, hur många har veckostädning där dom vädrar ut hela huset?
    Är det som så att Sverige igentligen är ett väldigt skitigt land? Fast man får höra hur rent och bra det är här?

Hur ofta ser man inte i affären, folk som tar bröd, frukt mm med händerna?

Glömmer aldrig när jag låg inne på sjukhus med min äldsta (för vad jag tror va svininfluensan) och städerskan på sjukhuset kom in och skulle städa rummet, hon drog bara dammoppen lite precis innanför dörren och bytte skräppåsen på toaletten.... inget annat!
    Sen hoppas jag verkligen att dom städar det mycket noggrannare mellan patienterna, speciellt med tanke på att dom misstänkte att Jouline hade magsjuka!!

När lilla dottern var brännskadad så åkte vi först till vårdcentralen, där spritade dom inte ens händerna. Bytte sedan till familjeläkarna och där jäklar gick dom inte in i undersökningrummet utan att ha spritat..

Jag vet inte hur det är med er men jag känner att magsjuka bara ökar och ökar och jag tror att det beror på dålig handhygien, för mycket dagis med för stora grupper, stress , dålig mat och dålig städning..

Oj vad långt det bev Behövde nog skriva av mej lite

• middiz
    zasata skrev 2010-10-20 13:51:09 följande:
    Jaghåller med! Man tvättar händerna. Dom gångerna jag inte tjatar är när dottern kissar på pottan hemma och jag hjälper henne. Har proppat i henne semperdroppar och biobics..
    Samma här. Men vad krävs för att folk ska förstå hur viktigt det är?
    Jag menar att folk i allmänhet måste vara trötta på att vara sjuka?
    Läser hela tiden på facebook om förkylningar och ont i magen.. en är hemma nästan varje vecka för dottern har ont i magen. Börjar man inte fundera på om något är fel då?
  • middiz
    Anonym skrev 2010-10-20 19:43:22 följande:
    Jobbar själv på vårdcentral och detta har varit uppe till diskussion, med spritning. Ofta gör man det INNAN man tar in patienten på rummet... man tvättar alltså händerna och spritar efter föregående patient innan man ropar in nästa.
    Med andra ord - de kan mycket väl ha spritat sig innan de träffade er. Bara så inte alla nu tror att det är en hög med lortgrisar som jobbar på vårdcentralerna...

Och sprit i alla ära, men det tar inte död på virus, som t ex magsjuka oftast beror på. Så det är ännu viktigare att tvätta händerna noga med tvål och vatten före spritning för att bli ren.

Sen håller jag med dig om att det är vedervärdigt att folk inte kan hålla sig eller sina barn hemma minst 48 timmar efter senaste kräkning/diarré!!! Hade en gång en patient som kom till mig och beklagade sig hur hon legat o spytt hela natten o inte kände sig så pigg idag... hon var där på rutinkoll på dropin bara o kunde väl ha kommit nån annan dag?! Uj, vad jag tvättade o spritade mig själv o stolen o allt hon rört vid när hon gått... hm...
    Eftersom det var väldigt akut den gången och jag avbröt dom i lunchen när jag kom inspringandes med henne så tvivlar jag på att dom förbredde och tvättade händerna och använde handsprit. Jag väntade utanför lunchrummet och sen sprang vi direkt till akutrummet... Sen andra gången jag var där den dagen så kanske dom gjorde så.. tycker ändå att det är dåligt att göra det innan eftersom dom då tar i dörrhandtag mm och sen i något så känsligt som en hand som är en allvarlig brännskada.

Smittskyddsinstitutet gick ut med att 85% sprit tar vinterkräksjukan också... Men absolut bäst är naturligtvis också att tvätta händerna..
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5