• middiz

Emetofobernas tråd 5

jomi skrev 2010-09-08 10:09:40 följande:
    middiz: Jag brukar må precis som du när det är lite för mycket eller om magkatarren drar i gång.....
    Testa att äta lite men ofta och se om det hjälper!
    Magen kanske är hungrig och bullrar lite extra för det....
    Kram
    Ja jag misstänker att det är för jag stressat lite för mycket...så mycket som ska göras och lite tid!
    Jag springer och småäter för fullt nu, det gör jätteont i magen, kommer som magknip, men behöver inte gå på toa lika ofta idag!
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz

Ja precis, att bara älta samma sak hela tiden om och om igen gör bara mer skada än nytta.

Hur mår ni bra av att tänka när det är som värst?

När jag helst bara vill stoppa barnen från att leka/träffa någon så tänker jag att dom är barn och måste få leva och ha kul.
    Har en poster här hemma, "keep calm and carry on", den skulle dom ha satt upp i London under andra världkriget.
    Den påminner mej om att det finns mycket, mycket värre saker...så när det är som värst brukar jag försöka tänka på det..

• middiz
    nicely skrev 2010-09-11 19:56:59 följande:

Låter bra med peppningen!!!
    Jag försöker låta paniken komma...känns jättejobbigt men vet att det är så man ska göra. Fick hjälp med min förlossnings depression och då var det att låta obehagkänslan komma och möta den. Jättejobbigt men det hjälpte.

Känner lite ångest redan nu. Är jättenervös inför att min äldsta dotter skall komma hem på måndag. Dem har umgåtts mycket med andra och är jätterädd att hon kommer hem och börjar må dåligt.... ska låta panikkänslan vara kvar....

Känner mig skakis och vill bara fly........men jag stannar. Ska nog ta ett varmt bad och läsa en skvallertidning. Brukar bli lugn då

Aveline- är precis som du, påminner familjen hela tiden att tvätta händerna, skrubbar toaletten noga ofta, spritar handtagen men nu fan ska jag tagga ner med det....bett min man att hjälpa mig...

Middiz- jag brukar tänka att om jag får det så går jag ner nåt kilo iallafall. Vill nämligen gå ner 5 kilo som jag har kvar sen min dotter som jag födde för 11 mån sen och jag tränar och tränar men inget händer. Så det vore bara positivt att få magsjuka. Och att det är bara kräk. Man är dålig någon dag sen är det över. Under paniken är det lätt att glömma bort alla positiva saker men gäller att påminna sig själv eller be mannen göra det

Jag brukade tänka så innan, men eftersom jag har superproblem med att hålla vikten uppe sen jag fick första barnet så är jag ännu räddare att få magsjuka och gå ner dom få kilo jag lyckas lägga på mej ibland. Nu efter att min mage ballade ur i veckan så har jag gått ner ännu mer. Jag hatar det! Har inga former alls, ser ut som en planka både fram och bak.
    Gör allt för att lyckas gå upp i vikt men gör det inte... ingen som har ett bra tips?
  • middiz
    Anonym (Kräkfobi) skrev 2010-09-16 16:40:51 följande:
    Har jag fel om jag tror att de allra flesta som har kräkfobi är ovanligt friska människor. Som liksom sällan faktiskt själva kräks?
    När vi var små hade vi magsjuka minst en gång i månaden...fem syskon, stackars föräldrar!!
    Detta slutade dock när vi slutade köpa kött på lokala ica..sen fick det minst fem år mellan gångerna!
    Så att jag spytt sällan stämmer inte in på mej.. men visserligen gör jag det inte så ofta längre (peppar, peppar ta i trä )
  • middiz
    Grönsiska skrev 2010-09-17 12:47:38 följande:
    Men, hur hanterade de sitt kött där egentligen kan man ju undra...
    Inte bra antagligen Jag köper fortfarande inte kött där, har fått dåligt flera gånger. Tacka vet jag att köpa direkt från bonden/slaktaren
  • middiz

usch min minsta spydde tre gånger igår.. hon skulle upp på storasyrrans stol och hängde sej över sitsen när hon skulle upp...två av gångerna kom det upp spy... sen efter kvällsmaten kom det en liten liten klick till... hon åt och drack som vanligt... vad tror ni? Magsjuka?

• middiz

hon är 15 månader, så hon slutade spy för längesen...däremot äter hon nästan hela tiden så förhoppningsvis var det därför. Dom två första var lite mer..som ett kaffefat ungefär och den sisa var bara någon droppe... Vi har inte varit någonstans förrutom i måndags när vi var hos doktorn med hennes brännskada... Men då satt hon i mitt knä hela tiden och rörde inget..

• middiz

Hon bajsade precis och är inte lös i magen.

• middiz

Synd att vi allihopa inte bor i närheten av varann och kunnat hjälpa varandra med barnpassning!
    Det hade ju varit klockrent, en hop med emetofober...då hade man kunnat vara lugn iaf!

• middiz
    felle skrev 2010-09-30 05:10:49 följande:
    Sitter just nu, som varje natt 5 nätter tillbaka, och oroar mig över att jag ska höra fotsteg i mitt tak (bor på källarvåningen). Min lillebror på 13 år går såklart i skolan, och det är där all smitta börjar... Så, gissa om en otroligt skraj emetofob sitter i sin källare och verkligen PANIKAR sönder! Förr vintern gick det bra, då tvättade + spritade jag händerna med jämna mellanrum, även om jag inte tagit i något eller skulle ta i mat osv osv.. (kanske ska lägga till att jag åkte fortfarande ganska mycket buss och tåg för att komma till skolan...)

Vet inte varför jag panikar så mycket denna hösten/vintern.. Jag går inte skola mer och är sällan ute, tar mig inte i ansiktet och äter bara mat som varit uppe i över 90 grader...
    Vill egentligen fixa mig en egen lägenhet men då hade jag behövt gå på soc för att få bidrag (ingen utbildning = inget jobb = inga pengar), plus att jag kommer få göra något som sysselsättning.. Typ gå på arbetsförmedlingen..
    Så min fråga till er som är väldigt erfarna av dethär; kan man bli sjukskriven för sin enorma emetofobi?
    Har INGEN lust att gå terapi för att få bort min fobi, för den är min trygghet.. Så snälla, någon som kan svara?

/Tacksam emetofob på 18 år.
    felle skrev 2010-09-30 05:16:01 följande:
    Oj, jag missade ju en massa saker i min förra post, antagligen pga. panik.
    Jag är rädd att höra fotsteg i taket pga då får jag för mig att brorsan/föräldrarna blivit sjuka...

Kom på fler frågor nu ändå.
    1. Är noroviruset (VKS) BARA droppsmitta?

2. Någon som vet om VKS börjat gå i Skåne? Förstår mig inte på SMI's kurvor. :s
    FÖRLÅT om jag postat i helt fel tråd, men ja. Denna handlar ju om emetofobi, så.

Tack igen!
    Hej!

Jag vill bara försöka lugna dej lite med att tala om att när man blir tonåring så är immunförsvaret fullt utvecklat...så risken för att din bror blir magsjuk är ju mindre än om han hade varit mindre..

Att göra som du vill, isolera dej, är ingen lösning på problemet...
    När jag va liten ville jag ha en stuga mitt inne i djupaste skogen för att slippa bli smittad av magsjuka.
    Tills jag kom på vad jag skulle missa...
    Tänk om jag inte hade haft mina underbara barn och man...dom är värda allt för mej och jag skulle inte vilja vara utan dom i en sekund!

Enligt smi (och alla andra) är noro/caliciviruset en droppsmitta.

KOLLA BORT NU OM DU INTE VILL LÄSA OM KURVAN!!!!

Vinterkräksjukan enligt  smi är fortfarande nere på sommarnivå...dvs jättelåg...
    Det var bara ett större utbrott för ett tag sen på ett sjukhus (som inte ligger i Skåne) men eftersom ett 50 tal personer blev smittade nästan samtidigt så gör dom en utredning nu för att hitta smittorsaken.. det spreds inte vidare sen utan dom fick stopp på utbrottet..

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5