felle skrev 2010-09-30 05:10:49 följande:
Sitter just nu, som varje natt 5 nätter tillbaka, och oroar mig över att jag ska höra fotsteg i mitt tak (bor på källarvåningen). Min lillebror på 13 år går såklart i skolan, och det är där all smitta börjar... Så, gissa om en otroligt skraj emetofob sitter i sin källare och verkligen PANIKAR sönder! Förr vintern gick det bra, då tvättade + spritade jag händerna med jämna mellanrum, även om jag inte tagit i något eller skulle ta i mat osv osv.. (kanske ska lägga till att jag åkte fortfarande ganska mycket buss och tåg för att komma till skolan...)
Vet inte varför jag panikar så mycket denna hösten/vintern.. Jag går inte skola mer och är sällan ute, tar mig inte i ansiktet och äter bara mat som varit uppe i över 90 grader...
Vill egentligen fixa mig en egen lägenhet men då hade jag behövt gå på soc för att få bidrag (ingen utbildning = inget jobb = inga pengar), plus att jag kommer få göra något som sysselsättning.. Typ gå på arbetsförmedlingen..
Så min fråga till er som är väldigt erfarna av dethär; kan man bli sjukskriven för sin enorma emetofobi?
Har INGEN lust att gå terapi för att få bort min fobi, för den är min trygghet.. Så snälla, någon som kan svara?
/Tacksam emetofob på 18 år.
felle skrev 2010-09-30 05:16:01 följande:
Oj, jag missade ju en massa saker i min förra post, antagligen pga. panik.
Jag är rädd att höra fotsteg i taket pga då får jag för mig att brorsan/föräldrarna blivit sjuka...
Kom på fler frågor nu ändå.
1. Är noroviruset (VKS) BARA droppsmitta?
2. Någon som vet om VKS börjat gå i Skåne? Förstår mig inte på SMI's kurvor. :s
FÖRLÅT om jag postat i helt fel tråd, men ja. Denna handlar ju om emetofobi, så.
Tack igen!
Hej!
Jag vill bara försöka lugna dej lite med att tala om att när man blir tonåring så är immunförsvaret fullt utvecklat...så risken för att din bror blir magsjuk är ju mindre än om han hade varit mindre..
Att göra som du vill, isolera dej, är ingen lösning på problemet...
När jag va liten ville jag ha en stuga mitt inne i djupaste skogen för att slippa bli smittad av magsjuka.
Tills jag kom på vad jag skulle missa...
Tänk om jag inte hade haft mina underbara barn och man...dom är värda allt för mej och jag skulle inte vilja vara utan dom i en sekund!
Enligt smi (och alla andra) är noro/caliciviruset en droppsmitta.
KOLLA BORT NU OM DU INTE VILL LÄSA OM KURVAN!!!!
Vinterkräksjukan enligt smi är fortfarande nere på sommarnivå...dvs jättelåg...
Det var bara ett större utbrott för ett tag sen på ett sjukhus (som inte ligger i Skåne) men eftersom ett 50 tal personer blev smittade nästan samtidigt så gör dom en utredning nu för att hitta smittorsaken.. det spreds inte vidare sen utan dom fick stopp på utbrottet..