• zasata
    Lillave skrev 2011-02-20 21:33:32 följande:
    Vem var sjuk i familjen senast och när var det? Mår din man illa också? Har han ont i magen?

Det kan lika gärna vara ngt han ätit, jag blir ofta dålig efter mat. Får ont och kallsvettas.

Hur mår barnen?
    Barnen mår bra just nu, Ebba var dålig förra fredagen, Leo har ju varit dålig i magen sen januari... Så tror ju inte det är magsjuka kvar på honom, i tis senast var han vattenlös och vi var på akuten... på ons ska vi på ny utredning.
  • zasata

Jag orkar inte!! I natt var magen bubblig och känns orolig.. Skit rädd nu!!!

• zasata
    middiz skrev 2011-02-24 08:27:03 följande:
    Så egentligen är det inte bara kräket/diaréen som smittar då? Det är salivet/snor också?
    Jag är 100% säker på att jag läst en artikel från en läkare på smittskyddsinstitutet att viruset bara finns i salivet precis när man spytt. Inte annars.
    Finns det i snoret hela tiden?
    sant, nej det gör det inte.
  • zasata
    TheFamily skrev 2011-02-24 09:43:30 följande:
    Fråga; min dotter har varit hos dagmamma mån tis. Idag läser jag på FB att ett barn där förmodligen fått vks nu på morgonen.
    Min dotter har varit hemma sen igår och är hemma idag....

Stor chans att hon smittats???? Hjälp snälla nån!
    Ingen risk alls!
  • zasata
    lollisen skrev 2011-02-24 10:16:08 följande:
    Angående att vks skulle smitta via saliv eller nysning;

Tror jag inte ett dugg på! Jag har hånglat med en som hade vks, utan att bli smittad.
    Har pussat min son när han varit ms, utan att bli smittad. Många ggr, typ 6-7 ggr har han varit sjuk å vi sovit i samma säng och sådär, har (peppar peppar) alltid klarat mig!

Så jag tror INTE att man blir smittad via saliv! Kanske om personen precis kräkts och därför har virus kvar i munnen, men knappast annars. Det är ju ett mag/tarmvirus och det sitter inte i snor eller munhåla.

Kram
    precs! Självklart, om du kräks och nyser nån minut senare kan det komma ut lite partiklar, men oftast ducharm an ju och borsta tänderna efteråt.
    Jag har med pussat ina barnm och jag är inte immun!
  • zasata

Jätte vanligt bland barn att få återfall, min dotter får alltid diarré 40-50 timmar efteråt. Jag försöker svara.. Men sitter oftast på mobilen. Vill man ha långt svar, råd hjälp tänk så är det bättre att inboxa mig.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5