Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

zasata skrev 2011-02-01 09:03:48 följande:
    Och just nu kan jag säga att jag inte orkar bry mig, torkat kräk och allt
    Är det magsjuka? Går det på dagis?
  • Fridayyy
    LillaMammis skrev 2011-02-01 11:05:50 följande:
    Vi har fortfarande influensan. Hur länge sitter det i? Fick det i fredags förra veckan. Det har satt sig i ena knäet på min dotter som är 5½ år. Hon har jätte ont. Sen har hon feber också. Läkarna sa att det fanns inget att göra. Bara he Alvedon och hålla henne varm.
    Jag har feber och ont i kroppen. Det snurrar i huvudet hela tiden.
    Men vad ska man göra?
    Som ensamstående kan man inte ta det lugnt Barnen ska ha mat, tvätten ska tvättas, hunden ska ut och djuren ska ha mat mm
    Tur vi inte fått vks i alla fall eller annan ms.
    Det är nog bara att vänta. Du har ingen annan som kan hjälpa dig lite? Hjälper Alvedon? Jag har aldrig haft det själv men många är ju dåliga 1-2 veckor tror jag.
  • Fridayyy
    I have a kid skrev 2011-02-05 22:19:59 följande:
    tycker så synd om jätte många här i tråden, jag tyckte att  JAG hade d svårt
     men folk är rädda att tvätta i tvättstugan, nojig på affärer,vc,bio ja ALLT

jag går på krogen typ varje helg har ALDRIG FŨTT MSK/VSK
    Bra att du skriver det. Jag tror inte det smittar så lätt, annars skulle ju alla vara sjuka mycket oftare. Jag var inte så nojig innan heller och var aldrig sjuk. När jag var liten köpte jag ju smågodis och åt direkt ur påsen utanför affären..=) . Åkt buss, restaurang m.m. men jag är mycket mer orolig nu när jag har barn. Vet inte varför men troligtvis måste jag ju ha kontroll på många fler än mig själv.

Lollisen...hur går det??? *håller tummarna för att du slipper skiten* Hur fungerar din fobi när du utsätts för detta? Är du tillbaka på gamla stadiet då?
  • Fridayyy
    Anonym (Hjälp.) skrev 2011-02-06 23:17:07 följande:
    Hej emetofober , jag är en tjej som inte kräkts på flera år och får enorm ångest bara jag tänker på att kräka.
    Nu tänkte jag bara fråga er vad ni tror.
    I går sov jag över hos en vännina och mitt i natten hör jag hur hon går upp på toa sen springer hon fram och tillbaka i princip hela natten.
    Diareé sa hon att det var när vi pratade sen på morgonen.
    När vi står där och pratar rusar hon helt plötsligt in på toan och kräker hejdlöst, har pratat med henne nu under dagen och hon kräker var 10 minut så något skit har hon ju, nu är jag iallafall äckligt extremt rädd att jag blivit smittad. 
    Hon lagade ju mat till mig på kvällen och jag gick på samma toa på morgonen, visserligen innan hon kräkts men hon hade ju använt den hela natten.

Det enda som lugnar mig lite är att jag vet att hon är extremt noggran med handhygien hon är en sån som tvättar händerna i 5 minuter för att sen sprita dom.
    Men hur stor tror ni chansen är att jag är smittad?
    Jag lämnade huset samma sekund jag hörde henne kräkas.

Jag kan inte sova för jag är helt övertygad om att jag kommer vakna upp av att jag kräks.
    Hela dagen har jag känt mig illamåeende och har magont men jag vet ju inte om det är inbillning?
    Åhhh vad jobbigt det är, vad tror ni?

Risken finns ju eftersom du var på samma ställe och var på toan men sen beror det ju på om hur du tvättade dina händer och om du åt frukost där m.m. Många klarar ju sig från smitta även om man bor ihop. ät lite vitpeppar (kanske inte hjälper) och försök tänka på annat.
  • Fridayyy
    middiz skrev 2011-02-09 15:43:01 följande:
    Hon var och pillade direkt med fingarna...

Pratade med grannen och hon har också tänkt på att dom gör så. Och hon är inte något nojjig med magsjuka eller andra baciller men ändå reagerar hon över det.

Jag har skickat ett mejl till dom men dom verkar inte svara...
    Så har jag också tänkt på att de gör. tar mig i handen och sedan tangentbordet och in i munnen och DE ska vara experter på hygien. De har ju samma problem inom vården. Personalen får inte ha klocka, långa ärmar och smycken men det har de lik förbannat. Det är därför infektionrisken är så stor på sjukhus och vårdcentraler.
  • Fridayyy

zasata..hur mår de andra barnen på ert dagis? I Borås är det ett dagis som jämt har nån konstigt form av magsjuka men mest diarreer. De hittar inte smittkällan.

Tycker så synd om dig och din familj. Det finns inget annat dagis ni kan välja? Det är fan hemskt att barn ska vara sjuka jämt bara för att de går på dagis!!!!

• Fridayyy
    zasata skrev 2011-02-11 15:20:14 följande:
    nu var det dotterns tur :(
    Men fy vad jobbigt för er!!
  • Fridayyy
    martini bianco skrev 2011-02-11 16:25:13 följande:
    Vill du att det ska hjälpa dig?
    Innerst inne, vill du bli bättre?

Det är frågor som jag har fått när jag gått i terapi för min ångest. Min ångest har många gånger varit en trygghet för mig samtidigt som jag hatar den. Den blev en del av mig, min identitet. Vem skulle jag vara utan den?

Ni kommer säkert pratat mycket om kontroll, din vilja att veta och ha koll. Jag tror att man blir hjälpt av KBT, kanske inte botad, men så att man får en mer dräglig vardag och ändrar sitt tankemönster.
    Jag tror problemet är att man blir liksom inte fri från fobin för att man spyr en gång. Det skulle ju behövas att man spydde varje dag i flera veckor iså fall. Och det är inte ens säkert att det hjälper av det heller. Jag tror det bästa är terapi där man lär sig att släppa kontrollen och bara "hänga med". Jag har då aldrig blivit hjälpt men heller inte gett mig hän till 100 %. Jag tror att belöningen är så långt borta ocks¨å. Det är ju inte som de med spindelfobi som blir botade på en timme om de håller en spindel och märker att det går bra.
  • Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-02-11 16:36:14 följande:
    Jag!! :)

Gick för ca 10 år sedan, mitt liv har blivit mycket bättre än jag hade vågat hoppats. Jag arbetar inom sjukvården idag, reser/flyger trots att det var "omöjligt" innan. KBT fungerade mycket bra för mig.  
    Vilken metod körde du? Att man ska spy i slutet av behandlingen?
  • Fridayyy

F.d Emetofob. Vem hade du som terapeut? Var det en "riktig" psykolog. ALLA jag gått till har sagt att KBT går ut på att man spyr i slutet. Först får man se spyscener och sen lukta på nåt som luktar som spyor och sen får man se en annan spy och sist spy själv genom att ta nåt kräkmedel. DETTA GÅR MAN JU INTE MED PÅ!!!

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5