Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Anonym (M) skrev 2011-01-28 11:48:22 följande:
    Norovirus hör till gruppen calicivirus, tillsammans med saposvirus.
    Man måste inte bli sämre av calicivirus än andra magsjuke virus, men det är den generella uppfattningen att man blir det.
    Vks är mycket mer smittsamt än andra magsjukor och jag har fått för mig att man blir mycket sjukare. Iaf enligt allt man läser om det.
  • Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:33:38 följande:
    Jag är som sagt sjuksköterska, och det var vad vi lärde oss på utbildningen. Men visst, det kan ha kommit nya rön som visar på annat. Dock ska man inte vara rädd för att barn blir sjuka, det borgar i regel för ett effektivt immunförsvar senare i livet. 
    JAG KAN INTE HÅLLA MED! Jag tror det är dagis som gör våra små barn så sjuka, det är för trångt och för dålig hygien. Jag tror inte det är normalt att vara sjuk i flera månader under ett år bara för att man är 2-3 år. Jag tycker synd om barnen.
  • Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:39:57 följande:
    Problemet är just detta, att tidningar i Sverige eldar på rädslan för VKS. Det har liksom blivit en grej. I andra länder nämns det nästan aldrig. Man kan ju ofta läsa om denna "hemska" sjukdom som alla far så illa av. Men i praktiken är det väldigt olika. Det finns de som spyr en gång, så är det bra, andra får bara feber och ont i magen, en del spyr flera gånger. 

Fördelen med Calicivirus är att den sjukdomsbild de orskar är snabbt övergående. De brukar hålla i sig ungefär 12-18 timmar, ibland kortare än så.

Om du blir matförgiftad av t.ex. listeria eller andra "magsjukebakterier" kan du drabbas av värre symptom än av VKS och det är det som gör det hela lite lustigt. För på vintern tror alla att alla som blir magsjuka har VKS.