Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

Anonym (M) skrev 2011-01-28 11:48:22 följande:
    Norovirus hör till gruppen calicivirus, tillsammans med saposvirus.
    Man måste inte bli sämre av calicivirus än andra magsjuke virus, men det är den generella uppfattningen att man blir det.
    Vks är mycket mer smittsamt än andra magsjukor och jag har fått för mig att man blir mycket sjukare. Iaf enligt allt man läser om det.
  • Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:33:38 följande:
    Jag är som sagt sjuksköterska, och det var vad vi lärde oss på utbildningen. Men visst, det kan ha kommit nya rön som visar på annat. Dock ska man inte vara rädd för att barn blir sjuka, det borgar i regel för ett effektivt immunförsvar senare i livet. 
    JAG KAN INTE HÅLLA MED! Jag tror det är dagis som gör våra små barn så sjuka, det är för trångt och för dålig hygien. Jag tror inte det är normalt att vara sjuk i flera månader under ett år bara för att man är 2-3 år. Jag tycker synd om barnen.
  • Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-28 12:39:57 följande:
    Problemet är just detta, att tidningar i Sverige eldar på rädslan för VKS. Det har liksom blivit en grej. I andra länder nämns det nästan aldrig. Man kan ju ofta läsa om denna "hemska" sjukdom som alla far så illa av. Men i praktiken är det väldigt olika. Det finns de som spyr en gång, så är det bra, andra får bara feber och ont i magen, en del spyr flera gånger. 

Fördelen med Calicivirus är att den sjukdomsbild de orskar är snabbt övergående. De brukar hålla i sig ungefär 12-18 timmar, ibland kortare än så.

Om du blir matförgiftad av t.ex. listeria eller andra "magsjukebakterier" kan du drabbas av värre symptom än av VKS och det är det som gör det hela lite lustigt. För på vintern tror alla att alla som blir magsjuka har VKS.

På sjukhus odlar man ju på alla misstänka som har kräkningar eller diarré. I många fall kan man vara övertygad om att det är VKS, men provsvaret är ändå negativt, då är det sannolikt diarré orsakad av bakterie eller medicin istället. Men ändå tror alla att det är VKS.

Som sagt, det är ca 5-10% av alla svenskar som drabbas varje år, läser man tidningar, facebook-uppdateringar etc. kan man ju lätt tro att var och varannan person drabbas, men så är det ju inte.

Problemet när man är emetofob är också att man läser väldigt mycket om sådant, vilket ytterligare kan förstärka uppfattningen att det är vanligare än det egentligen är.  
    Jo men det är ju bra om folk behandlar det som vks. Då kanske de sköter hygienen. Problemet är ju att folk INTE gör det.
  • Fridayyy

Martini..NÄR sätter du blomfröna?? Jag ska köpa nu men funderar på hur lång tid det tar innan ex pelargoner kommer upp. Iofs brukar jag ta sticklingar på dem. Hade så fina förra året och satte ner dem i källaren (en gammal pissoar) men det var för kallt där så de har dött..=( de tålde inte decembers 25 minus flera nätter i sträck. Vad finns det mer för roliga blommor som är lättodlade?? Tänker mest till blomlådor.

• Fridayyy
    lollisen skrev 2011-01-29 09:31:50 följande:
    En kanske lite fånig fråga; vad tror ni risken för att bli smittad är när man är i samma hus som en kollega blivit magsjuk i dagen innan? Hon började med diarré, kräktes när hon kommit hem.
    Jag jobbar som personlig assistent, så alla hade tvättat och spritat massor när kollegan gått hem tydligen.
    Liiiite av min fobi triggades ändå och är lite rädd för smitta....
    Men det ska väl inte va nån fara egentligen. Hade ju gått ett dygn och virusen överlever väl inte så länge ens om det inte är i kyla eller vatten??
    Fasiken vad ofta dina kollegor är magsjuka. Jobbar du bara hos en brukare??
  • Fridayyy
    lollisen skrev 2011-01-29 12:28:14 följande:
    Fridaoo nej, har 3 olika och måååånga kollegor...
    Vad tror du angående risk då?
    Ska man tänka klart om detta så borde det vara minimal risk om du inte äter mat som lagats i lägenheten (eftersom hon kanske varit på den som sjuk). Men tvättar man händerna innan du äter medhavd mat så borde det ju inte vara nån fara. Vädrade de när hon varit där??
  • Fridayyy
    LillaMammis skrev 2011-01-29 18:35:12 följande:
    Ingen som gillar min facebook sida?
    www.facebook.com/home.php#!/pages/Emetofobernas-sida/173666389343332
    Ser alla man känner att man är med på den sidan då?? Iså fall vill jag inte vara med. Jag vil inte att alla ska veta om min fobi.
  • Fridayyy

Här är det picknick på golvet, fick dem att ta banan och äpple i alla fall. Vi som brukar äta middag vid denna tiden annars...=)

• Fridayyy
    Anonym skrev 2011-01-30 15:24:58 följande:
    Lite pepp till er!
    Jag själv blev glad av denna. Skrattande

Längtar tills VÅÅÅÅÅÅÅÅR! Hjärta

P.s länken är inget vks med att göra, utan VÅR! D.s =)

www.aftonbladet.se/vader/article8484932.ab
    Hoppas det stämmer om södra Sverige. Tror ju inte våren kommer än men jag längtar ändå tills snön försvinner även om det är vackert med snö men det är så jobbigt att inte barnen kan gå överallt.
  • Fridayyy
    Anonym (M) skrev 2011-01-31 11:07:15 följande:
    Det verkar bli lugnt här! Jag är inte ens säker på att det är MS faktiskt. Det verkar vara nåt elakt förkylningsvirus som ger yrsel, illamående och feber + en hel massa snorighet och halsont.
    mellansonen brukar bli jättesjuk när han har MS men nu kräkte han bara en gång och han säger själv att det kändes som han stod på huvudet och allt snurrade.
    Han sov gott hela natten sen och nu leker han.

Jaja, vi behandlar det som vks ändå så vi inte smittar nån.
    Det sägs ju att vissa förkylningar sätter sig i magen på barn. Är han förkyld?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5