Inlägg från: Fridayyy |Visa alla inlägg
  • Fridayyy

Emetofobernas tråd 5

I have a kid skrev 2011-01-24 21:58:19 följande:
    mm  det avsnittet!!

:(
    Jag kan inte se den serien för jag tycker att ungen där jämt ser ut som han ska spy eller jag tror ju det!! Vet inte varför. Han är väl lite överviktig? Amerikaner brukar ju ha överviktiga som spyr speciellt barn i serier och filmer. Är det inte så???
  • Fridayyy
    Fridayyy skrev 2011-01-25 10:20:04 följande:
    Jag kan inte se den serien för jag tycker att ungen där jämt ser ut som han ska spy eller jag tror ju det!! Vet inte varför. Han är väl lite överviktig? Amerikaner brukar ju ha överviktiga som spyr speciellt barn i serier och filmer. Är det inte så???
    Är inte ni sådana också som kan räkna ut när folk på film/serier ska må dåligt. Är det flygscener så kan man ganska fort räkna ut om nån ska må dåligt, eller om någon är full och ska spy av det. Eller gravid, då SPRINGER de alltid in på toan så fort de vet att de ska ha barn. Och de mår bara illa på morgonen.
  • Fridayyy
    zasata skrev 2011-01-25 14:06:15 följande:
    Vi verka ha klarat oss från kräksenariot i lördags! Var på vc idag och kändes lugnt. Dock tog jag en promenad med en vän vars dotter haft magsjuka tor-fre. Hon sa hon klarat sig.. Oron sätter så klart igång. Men vi sågs bara ute?
    Se där. Man blir inte alltid smittad. Jätteskönt för oss alla att höra. Och du blir INTE smittad av att träffa någon ute.
  • Fridayyy

Jag äter också mycket choklad men jag blir inte dålig av det. Tur för mig!!

• Fridayyy
    LillaMammis skrev 2011-01-27 09:46:49 följande:
    Det beror ju på vilken magsjuka. Om man tex haft vks en säsong så ska man vara immun till 90%. Vanlig magsjuka blir man inte immun mot. Bara vks.

Jag har lite panik!

Hur lätt smittas svininfluensan? Min väninna och hennes dotter fick det natten mellan förrgår/igår. När jag handlat i förrgår stod jag ca 2 meter från henne ute och pratade. Hon andades mot mig och hostade lite. Trodde ju inte hon var sjuk.
    Hur stor är risken att jag fått det? Märkte igår kväll att jag hade jätte svårt att andas när jag gick med hunden. 3 timmar efter det ringde hon och sa att dom fått svinisen! Hade problem med andningen i morse också. Vi är alla här lite förkylda så vet inte om vi är på väg att få det eller bara en vanlig förkylning.
    Vågar jag gå ut? Vill ju inte riskera att smitta någon
    Börjar inte svininfluensan med hög feber också? Har du det?  Man brukar väl bli så sjuk att man inte vill gå ut. Hoppas du klarar dig.
  • Fridayyy

Du borde ju vara immun mot svininfluensan då väl? Om du redan haft den? Men det går ju fler influensor nu men man blir nog inte lika dålig av dem.

• Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-27 12:55:18 följande:
    Det smittar inte jättelätt, så länge man är noga med handhygienen. 

Den personal som arbetar på infektionsavdelningen på sjukhusen (där man bl.a. vårdar folk med svåra influensor etc.) har i regel inga extra skydd utom att de har noga handhygien. Då de bär t.ex. munskydd etc. är när de har patienter med Tuberkulos.

Det är få sjukdomar som sprids via luften i Sverige, det är väl egentligen bara vattkoppor och i sällsynta fall TBC då, som gör det.  
    Alla förkylningar sprids ju i luften om någon hostar och nyser.
  • Fridayyy
    Anonym (Emomamman) skrev 2011-01-27 14:42:05 följande:
    Dottern hann vara 1 dag på dagis (måndag) så blev hon förkyld och feber. Hostar som sjutton. Har varit hemma med henne nu i några dagar. Så jäkla frustrerande det här.
    Nu visade det sig att det går magsjuka på dagis. 4 st hade ringt in i morse. Så det lutar åt att jag får hålla henne hemma imorgon också.
    Vad är oddsen när man precis varit sjuk att man blir sjuk igen? Har man någon immunitet?
    Är så rädd för hennes hälsa. Hon hinner aldrig återhämta sig utan det är den ena sjukdomen efter den andra som avlöser varandra.
    Hoppas ju att det värsta blåst över nästa vecka.. men man vet ju aldrig :(
    Det är ju det som är så j*vla tråkigt med dagis, känns som barnen är mer sjuka än friska. Magsjuka kan man nog få ändå, ha du henne hemma en dag till utan dåligt samvete.
  • Fridayyy
    Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-27 17:23:58 följande:
    Du behöver inte vara orolig. Från 6 månaders ålder (då mammans antikroppar inte längre har effekt) börjar barnen bli sjuka. Tittar vi på mikrobiologisk nivå, så finns det ett organ i kroppen som är riktigt bra på att tillverka antikroppar m.m. (vita blodkroppar och annat som dödar virus och bakterier) och det heter Brässen (thymus). Det sitter långt upp i brösthålan och har egentligen till enda funktion att tillverka så mycket antikroppar den bara kan. 

När barnet är 12-13 år börjar organet tillbakabildas. Det blir då sämre på att bilda antiokroppar. När man är vuxen finns organet knappt alls, och ju äldre man blir, desto sämre immunförsvar får man. Dock har man under sina unga år skapat ett stort förråd av antikroppar och andra mikroorganismer som finns i kroppen och som skyddar den.

Alltså blir det så att ju mer barnet är sjukt när det är litet, desto bättre skydd har han eller hon när hon är äldre. Små barn klarar av många sjukdomar och behöver vara sjuka för att kunna bygga upp sitt immunförsvar.  
    Vart har du hittat den informationen? Jag var knappt aldrig sjuk som liten och minst sjuk i skolan och nu som vuxen är jag inte heller sjuk speciellt ofta. Däremot har jag läst att barn som är förkylda jättemycket när de är små har lättare att utveckla astma.
  • Fridayyy
    Anonym (Emomamman) skrev 2011-01-28 10:00:02 följande:
    Min son är 8,5 år och han har aldrig ätit pencillin, aldrig haft öroninflammation, aldrig haft hög feber. Några enstaka förkylningar och har det varit magsjuka så har han kräkts 1 gång och sen var det klart.
    Nu 2 senaste gångerna han haft magsjuka så har det varit kanske 4-6 kräkningar så han drabbas hårdare nu än som liten.
    Också nyfiken på om han nu då när han blir äldre kommer bli mer sjuk?
    Dottern är knappt 2 år och är inte annat än sjuk HELA tiden. Kommer hon klara sig bättre sen då...
    Kan ju vara vks han fått de senaste gångerna och då blir det ju värre än vanlig magsjuka.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5