Anonym (F.d. Emetofob) skrev 2011-01-27 17:23:58 följande:
Du behöver inte vara orolig. Från 6 månaders ålder (då mammans antikroppar inte längre har effekt) börjar barnen bli sjuka. Tittar vi på mikrobiologisk nivå, så finns det ett organ i kroppen som är riktigt bra på att tillverka antikroppar m.m. (vita blodkroppar och annat som dödar virus och bakterier) och det heter Brässen (thymus). Det sitter långt upp i brösthålan och har egentligen till enda funktion att tillverka så mycket antikroppar den bara kan.
När barnet är 12-13 år börjar organet tillbakabildas. Det blir då sämre på att bilda antiokroppar. När man är vuxen finns organet knappt alls, och ju äldre man blir, desto sämre immunförsvar får man. Dock har man under sina unga år skapat ett stort förråd av antikroppar och andra mikroorganismer som finns i kroppen och som skyddar den.
Alltså blir det så att ju mer barnet är sjukt när det är litet, desto bättre skydd har han eller hon när hon är äldre. Små barn klarar av många sjukdomar och behöver vara sjuka för att kunna bygga upp sitt immunförsvar.
Vart har du hittat den informationen? Jag var knappt aldrig sjuk som liten och minst sjuk i skolan och nu som vuxen är jag inte heller sjuk speciellt ofta. Däremot har jag läst att barn som är förkylda jättemycket när de är små har lättare att utveckla astma.