• middiz

Emetofobernas tråd 5

bizzziie skrev 2011-01-01 19:15:58 följande:
    Trodde jag skulle få stöd här men icke.. :(
    Förlåt men har jag missat något?

Jätteskönt att du kommit på att det är emetofobi du har, kanske kan du ta i tu med det nu då?
    Trodde dock inte att du behövde stöd med det inlägget?
    För du har väl inte skrivit något mer inlägg?
    Förlåt om detta låter elakt, det är inte så jag menar det alls... men jag (och jag svarar bara för mej nu) tycker att det kanske är lite viktigare att dom som har skiten hemma hos sej just nu eller blivit utsatta för smitta dom kanske behöver stödet lite mer och då kan man lätt missa dom inläggen som är mindre akuta..
    Menar absolut inget illa här nu så ta det inte fel! Jag tycker vi kan bli bättre på att svara på alla inlägg!
    Men som sagt, dyker det upp något mer akut så prioriteras det lite mer...
    Vintern är ingen årstid, den är en regelbunden naturkatastrof
  • middiz

Bizzie: Jag ammade när jag spydde blod, det var bara att ha med barnet på toaletten och spy samtidigt , det funkar
    Men jag tror verkligen inte att din son har magsjuka, inte när det bara kommer slem en gång och sen är det bra.

Och ang. kurvan... jag vill verkligen inte verka negativ eller något sådant, men anledningen till att det ser ut som att den går ner är för att det  varit jul och den är uppdaterad vecka 51 sist.
    Det ser ut så varje år vid jul men när dom uppdaterar den kommer den ha ökat. OM det inte är så att folk blir rädda för svininfluensan nu och börjar sköta handhygienen.. Tyvärr verkar det som att eftersom alla blev så uppskrämda förra året så verkar dom inte ta det alls på allvar nu..

• middiz
    Frosk skrev 2011-01-04 15:44:05 följande:
    bizzie, ja verkligen jobbigt när man inte är hemma. Jag har IBS så min mage ballar ur ibland, men nu har den blivit mkt bättre och det var längesen nåt liknande hände. Verkligen obehagligt. Tur ändå är att jag redan mår bättre så det var inget värre på gång. Jag misstänker att boven är sojakorvarna jag åt igår. Det slog mig sen att jag har blivit så en gång tidigare efter att jag ätit såna. Undrar varför...

Det låter inte som din son har ms ändå för då borde han inte vara uppe och leka på det viset. Hoppas hoppas att det var nåt annat!

Jag vet att vi inte ska prtat kurvan här, men är det nån som vet varför den har varit så mkt högre de senaste åren om man jämför med 2005 och 2007 tex....eller varför var den så åg då? Hur ser det ut i andra länder osv...skulle va intressant att veta sånt.
    Det har inte med att göra att det var samma virussatamm som året innan? Det är inte lika många som blir smittade då..

Zasata, Ja jag ska sätta mej och betala lite roliga fakturor nu och till Gekås i morgon... Men visst är det roligt!
  • middiz

Men fy.. jag mår inget vidare jag heller!

Var nere och handlade mat igår på lokala ica..
    Jag äter så otroligt mycket choklad.. heela dagarna (väger ändå för lite av någon konstig anledning??) sen börjar magen hålla på, jag mår illa och har en söt smak i halsen?
    Förstår inte varför jag äter så mycket choklad är jag vet att jag mår dåligt av det.
    Blir yr i huvudet och får blodsockerfall också.

Jättejobbigt!

• middiz
    Grönsiska skrev 2011-01-04 17:07:22 följande:
    ibland gör man ju saker som man vet att man inte borde , gör jag jämt.
    Låter inte roligt. äter du mat som man ska då? Vet att när man slarvar och får i sig för lite kalorier så blir man väldigt sötsugen. Kan hända att du totalt sätt får i dig mindre kalorier än vad du gör av med även fast du äter en massa choklad som du skriver.
    Ja så tror jag absolut att det kan vara!
    Jag har hållt på så här sen jag gick ner från 75 kg (precis efter att första barnet föddes) till 40 kg, det var när jag vägde som minst som de började.
    Hur många kalorier ska man ha i sej varje dag?
    Jag äter bara morgon och middag kl 14-15,  äter jag på kvällen mår jag jätteilla.
  • middiz
    Fridayyy skrev 2011-01-04 18:17:08 följande:
    Mår du illa av all mat på kvällen? Även typ te och en apelsin eller macka?
    Japp av all mat, har alltid varit så! Fast när jag var mindre gick det bra om jag inte åt något efter kl 19, nu gäller det från kl 18. Jag måste känna mej hungrig när jag ska sova, annars förknippar jag mättheten med illamående och så får jag vara vaken hela natten..

Jag berättade för min man vad Grönsiska skrev, han sa att det har han visst sagt till mej tusen gånger Hmm lyssnar jag för dåligt tro? Ska i alla fall försöka prova att äta mer kolhydrater... någon som har koll på vad som är bra att äta då?
  • middiz
    Grönsiska skrev 2011-01-04 18:55:10 följande:
    För en kvinna tror jag kalori intaget bör ligga på runt 2000kcal/dag. Fast det där med kalorier tror jag inte är bra att räkna, då blir det nog en fix idé av alltihop. Bättre är nog att satsa på nyttig frukost, lunch och middag och något mellanmål vid behov. Om du äter för lite/för små mängder mat krymper magsäcken och då kan du nog må lite illa när den måste tänja ut sig igen.
    Satsa på små mål mat lite oftare om du är orolig för att må illa, om du går hungrig kan du också må illa och få ont och sveda i magen och halsbränna, till slut tappar du hungerkänslorna och glömmer hur du ska tolka kroppens signaler.
    Middag vid senast 18 är ok, men sista målet för dagen vid kl 15.00 är kanske lite väl tidigt. Om du inte vill känna dig för mätt när du går och lägger dig utan bara "ohungrig" så kan du satsa på något lättsmält till middag vid kl 18, så bör du ha en lagom mättnadskänsla när du lägger dig som du inte kan misstolka som illamående. Våga prova! Troligtvis kommer det kännas rätt bra efter ett tag när du märker att du inte blir sjuk och då kanske din oro på kvällen minskar.

Tallriksmodellen tycker jag är bra . Bra kolhydrater är väl fullkornspasta, fullkornsbröd mm, men protein  frukt och grönt måste ju också till.
    Då kommer vi till ett nytt problem!
    Min kropp klarar inte av fullkorn..alls!
    Jag blir såå dålig i magen och går ner mer i vikt.
  • middiz
    Frosk skrev 2011-01-04 20:18:40 följande:
    middiz, lider du också av ibs? Låter lite som det iaf...

Min mage klarar inte av för mkt fibrer, men det beror lite på vilken sort och hur mkt jag äter. Jag gick också ner jättemycket i vikt efter första barnet och efter det så började mina magproblem.
    Mja dom säger det... jag är såå emot att kalla det för ibs, jag tycker att läkarna bara är lata som inte kollar upp vad magproblemet egentligen beror på. Det är ju så lätt för dom att säga att man har ibs.

Jag kan inte äta för mycket gluten, helst ska det vara laktosfritt och ingen fullkorn eler något som är hårdsmält.. hahaha kul liv man har
  • middiz
    zasata skrev 2011-01-04 20:46:36 följande:
    Jag har med IBS

Usch ätit semla nu och såklart mår man skit :(
    Haha ja vi har väl ibs hela bunten!
    Men du äter! Det är ju jättebra!!
    Frosk skrev 2011-01-04 20:48:24 följande:
    Nej det är verkligen inte kul. Det enda jag fick bekräftat var att jag inte tål laktos typ...men nu börjar jag fundera på om soja ockås får min mage att balla ur. Men visst är dte jobbigt när man hela tiden letar nya sätt att få en mage som fungerar som den ska.
    Man vill ju liksom bara att dom ska säga :"Det här och det här ska du undvika och det här och det här kan du äta"
    Men istället får man veta att man har ibs och får testa sej fram.
    Min bror tål inte soja, hans mage ballar ur då!

Nu ringde min chef.. jag ska börja jobba den 17 januari, efter 2 års mammaledighet!!
    Har knappt ingen ångest Det som är skönt är att jag får vara i ett hus där det knappt jobbar några längre (jobbar på ett IKEA-lager), det betyder ju att det är mindre risk att smittas av något. Skönt det, men jag tror inte att jag kommer gå på toaletten något ändå. Jag håller mej även om det inte är bra!
  • middiz
    Frosk skrev 2011-01-04 21:07:43 följande:
    det kanske finns nåt mystiskt samband. haha. Eller så har vi IBS bara för att plågas lite extra med knäppa magar och illamående titt som tätt.

middiz, hur känns det att börja jobba igen? På lager är det rätt lugnt när det gäller ms iaf, det känns somman har möjlighet att undvika det. Svårare inom vård och barnomsorg.
    Jag har faktiskt ångest för att börja jobba igen, jag trivs så otroligt bra här hemma med mina små prinsessor! Jag har älskat varje sekund jag haft med dom!!
    Jag kommer bara jobba två dagar i veckan ett bra tag framåt
    Fridayyy skrev 2011-01-04 21:09:20 följande:
    Ni med problemmagar; har ni testat LCHF? Många blir ju mycket bättre av det. SJälv har jag inga matsmältningsproblem så jag vet inte om det funkar. Jo jag har ju gallproblem nu när jag är gravid och undviker äpple (och hoppas det hjälper). Annars är det väl mest chips och Pepsi kl 21 på kvällen som kan bli lite jobbigt..hehe.
    Vad innebär LCHF? Hur äter man då?
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5