• Avelyn

Emetofobernas tråd 5

Usch, det sägs att det går någon annan form av magsjuka förutom vks i vår stad. Nej, jag säger inte vilken stad jag bor i. ( och jag vet att ingen av er bor i närheten av mig, så känn er lugna) Detta stod i vår tidning. Usch.. så olustigt och otäckt allt känns med ens. Denna andra magsjuka kommer tydligen från någon parasit. Önskar det fanns någonstans att gömma sig tills eländet är borta!  Jag vill njuta av kommande advent utan fobiångest..

• Avelyn
    Koppkaka skrev 2010-11-24 18:23:44 följande:
    Gör det! Njut av advent! Försök att tänka på glädjen och mysfaktorn under advent istället för att lägga energin på att oroa sig för magsjukorna, även fast det är supersvårt. Njut av att pynta med vackra ljusstakar, har ni snö där du bor så sätt dig i soffan med en varm kopp glögg/kaffe/te/choklad eller ett glas vin, läs en god bok eller se en film och NJUT av att du är en frisk människa som bara har det mysigt! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, jag ska göra mitt bästa Film blir det strax här.
  • Avelyn

Angående skrapning har jag gjort två stycken, en i Maj 2008 och en i Januari 2009. ( Mf i vecka 8, MA vecka 18 ). Innan min skapning första gången sa de att man sövs med så lätt och lite narkos att man aldrig känner av det efteråt. Själva ingreppet är ju klart på några minuter och så vaknar man. Jag mådde inte illa någon av gångerna. Det psykiska var det jobbiga.

• Avelyn

Har magsjuka och är inne på min tredje dag som sjuk. Jag har inte blivit smittad av någon person utan av vårt vatten. Det är märkligt.. men jag tror jag har överlevt detta snart ? Det värsta är över. Jag har fortfarande fobi, men jag har klarat detta fram tills nu. Jag känner mig lite styrkt. Två av mina fyra barn har fått samma sak och ett tredje mår halvkasst. Det är min värsta mardröm.. men jag tror vi tar oss igenom det, otroligt nog.

• Avelyn
    LillaMammis skrev 2010-11-30 16:06:29 följande:
    Usch stackare. Är ni en av dom man läst om på nyheterna? Hoppas ni snart blir bra igen.
    Ja jag är en av dem Det positiva är att 50% av oss som drabbats av parasiten inte kräks iaf. Jag har tillhört den skaran. Under tidens gång har jag varit osäker på om jag ska göra det eller ej. När jag mådde som sämst kunde tillslut tänka " Ok.. låt det ske nu då. Få det överstökat ". Just där och då nådde jag en slags ok vid tanken. Det inträffade dock aldrig. Nu är jag på bättringsvägen men inte bra. Det har inte varit lätt..

Kommer nog aldrig att känna tillit till vårt vatten igen efter detta.. Svårt att tänka mig tanken att dricka okokt vatten nu.
  • Avelyn
    Fridayyy skrev 2010-11-30 16:39:41 följande:
    Nämen usch. Nä det känns hemskt när det är i vattnet. Jag läste i tidningen att det var mycket ovanligt med kräkningar för vuxna i denna magsjuka men det kanske inte stämmer då. Mår du bättre nu? Ni borde få skadestånf från kommunen, särskilt om det är så att avloppsvattnet rinner ut för nära där drickvattnet tas.
    Nej, du läste rätt. Det är rätt ovanligt med kräkningar av denna parasiten. Det mesta man drabbas av är diarré och magsmärtor. Min sambo har inte känt av något hitills, men så har han inte druckit lika mkt vatten som mig heller. Jag behöver ju aldrig kräkas men mådde så illa ett tag att det kändes som det. Det gick ju över iaf.. tack o lov. Det är tydligen mest barn som får det den vägen. Mina barn har också bara fått det bakvägen tack o lov.  Jag mår bättre nu men jag äter inte gärna ännu. Jag har inte ont i magen längre och orkar lite mer.

Något skadestånd får inga privatpersoner samt att de som betalar för vatten ( inte vi, vi hyr lägenhet) måste betala trots kvaliteten på vattnet. 

Varför det hänt är ännu okänt. Det kan ta flera månader innan vi får drickbart vatten här   ( Ja vi kan dricka det nu med fast det måste kokas först. )

Jag har aldrig någonsin önskat mig i från min hemstad, det gör jag nu.
  • Avelyn

Tack för era tankar på oss som drabbats av parasiter. Här går min tredje dag med gäster i magen snart till sin ände. Ännu kan jag inte ha annat än mjukisbyxor, magen är så öm.. hoppas morgondagen har något positivt att bjuda på. Jag har fläskfilé i frysen. Min dröm är att kunna äta. Det var tre dagar sedan sist.. Verkligen läskigt när man inte kan lita på sitt kommunala vatten

Jag kan inte tänka mig att det är någon fara att stoppa kräkningar med primperan. Kommer det som måste ut inte ut därfram åker det väl ut därbak kan jag tänka ? ( Och hellre det trots att jag verkligen känner av det otrevliga med den biten dessa dagar )

Jag undrar nu om det är bättre med en vks som är över på ett dygn än att dras med parasit i flera dagar.. är inte säker på vad jag föredrar.

• Avelyn
    zasata skrev 2010-12-01 14:28:22 följande:
    Jag HATAR denna jävla fobin, tänk vad den förstr
    Ja den förstör verkligen mycket Önskar man kunde ta en tablett bara sådär så att fobin bara försvann.
  • Avelyn
    lollisen skrev 2010-12-16 22:10:44 följande:
    En helt annan fråga till alla er härinne.

Jag håller på att skiva en bok om Emetofobi och tänkte fråga ifall någon/några av er är intresserade av att på nåt sätt vara med i boken? Typ någon form av frågeställningar i boken angående mående/händelser i livet som kan ha att göra med fobin eller liknande.
    Jag är inte helt på det klara med hur jag har tänkt mig än, men det kommer senare isf. Jag skriver inte i "räserfart" direkt, orden flödar när de kommer så att säga.

Kanske kan ta med lite axplock om hur livet kan se ut som emetofob, lite olika syn på fobin eller liknande. *funderar fortfarande*

Kram på er alla härinne, mina tankar går till er ofta!
    Jag kan tänka mig ställa upp med!
  • Avelyn

Veckan innan förra veckan, hade mina söners pappas familj magsjuka hemma. Mina söner var hos mig en vecka efter att de blivit friska. Sedan fick de komma till pappa igen. Nu har yngste sonen blivit magsjuk. I dag har han inga symtom längre, är bara trött och svag. Han insjuknade hos pappa och ska vara där tills i morgon. I morgon kommer han hem hit och då har det inte gått 48 timmar. Är så rädd Stora sonen som varit där med lillebror hela tiden är redan här, kom i morse. Han har inte blivit sjuk ännu, men känns som en tidsinställd bomb.

Hur orkar man ? Min fobi går på högvarv

• Avelyn

Molly50,

Det där händer ofta känns det som. Alla dessa som lämnar halvklena barn på dagis. För att sedan försvara det med att han inte var sjuk, han hade ätit mkt godsaker eller vad det kan vara. När min son hade diarré i 20 dagar i följd, sa bvc att diarré kan man ha utan att vara sjuk. De bad mig lämna på dagis och dagis bad mig lämna. Jag lät bli. Jag tänker att om fler får sådana råd och följer dem. Ruskigt. Inte konstigt att magsjukorna är så mkt överallt.

Jag har två dagisbarn som inte kommer att få gå på dagis i morgon pga att storebror kommer hem då och har haft magsjuka.

• Avelyn

Middiz,

Du lever i min allra värsta mardröm...Du kämpar på bra! All min beundran!

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5