Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Emetofobernas tråd 5

Anonym skrev 2010-12-09 17:11:20 följande:
    Men är det lätt och bli smittad om man varit utomhus, tex på stan eller något?
    Jag tänkte på, om man rör vid något sak t.ex i bussen. Där har någon magsjuk suttit eller rört vid. Blir man lätt smittad då?

Jag tvättar alltid händerna när jag varit utanför dörren(och toabesök). Och när jag handlat mat och kommer hem med mat så tvättar jag alltid händerna när jag vidrört matvarorna..
    Tvångstankar, vettu.

Tar också alltid vitpepparkorn när jag varit utomhus.
    Lätt och lätt vet jag inte. Beror å hur ofta man stoppar fingrarna i munnen då man tagit i handtagen om en eventuellt magsjuk skulle suttit på samma plats och tagit i precis samma ställe som dig och som inte tvättat sig sedan de suttit på toan eller liknande.

Jag ser det inte som direkt "lätt" att bli smittad, då jag tvättar händerna efter toan samt då jag varit ute och tagit i många olika saker. Ingen tvångstanke, bara förebyggande av olika eventuella smittor.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    felle skrev 2010-12-09 17:33:28 följande:
    lollisen, tack, då vet jag! behöver inte vara rädd, men fortfarande renlig!
    Nej rädd ska du inte vara kära vän. Ren är alltid bra att vara, sålänge man försöker att inte gå till överdrift eller så. Man ska försöka göra det "lagom", som är ett relativt begrepp. Men lagom är väl då man känner att man gör "rätt" och inte mår dåligt av det så att säga.

Kram
  • lollisen
    martini bianco skrev 2010-12-09 22:11:51 följande:
    Tack för ditt svar!
    Det är verkligen spännande... och skräckfyllt ;)
    Hej!

Kul och spännande att starta bebisverkstad!

Själv har jag en son och under graviditeten hade jag i stort sett INGEN ångest alls, innan grav hade jag massor! Visst mådde jag illa emellanåt, men då kunde jag ju "skylla" på graviditeten och fick liksom ingen ångest, för då visste jag att OM jag kräks, så är det ju bara en gång eller så... Jag var lugn som en filbunke och hade strategier för att slippa illamåendet, såsom att inte vara hungrig å sådär.
    Var väldigt rädd inför förlossningen att jag skulle kräkas, men slapp det med. Jag berättade för personalen om min rädsla och de tog till sig den informationen och vi pratade en hel del om det. Så när det väl var dags så var jag rätt lugn och ville mest bara få ut bebisen.

Så jag kräktes inte en enda gång, min syster gjorde det inte heller (hon har 3 barn) och jag känner knappt ingen som faktiskt kräkts sådär som man kan läsa om en del här på nätet gjort eller så...
  • lollisen

Jomi; absolut inte!
    Hade den varit dålig hade ni känt det på både lukt å smak. Så oroa dig inte vännen.
    Kram

• lollisen

Martini: hade ms smittat så lätt, så hade hela världen legat i ms konstant! :0)
    Så lugn, det är din fobi och ångest som "talar", du kan vara lugn vännen.

• lollisen
    jomi skrev 2010-12-14 14:13:39 följande:
    Lucia på dagis ikväll....
    HOPPAS att föräldrar till de sjuka barnen repekterar oss andra och håller sig HEMMA!!!!!!

Skönt att det är UTE!
    Är det ute?? Men då var det väl inte ens lönt att ta med tomtekläder jue.... Har jag inte fått den infon.... ?
  • lollisen

Okej! Tack gör infon! :0) är säkert jag som inte fattat innan... Hahaha....
    Då gäller det att klä på sig ordentligt.

Vi har inget att oroa oss för iallafall eftersom vi är ute! :0) wohoooo!

• lollisen
    martini bianco skrev 2010-12-15 16:25:06 följande:
    Åh, jag vet inte riktigt. Testade med ett vanligt cb tidigt i morse och de är så svåra att tyda tycker jag. Så mycket ljusblått och dåliga kontraster. Jag tyckte mig ana nåt svagt.... mannen vågade inte uttala sig överhuvudtaget. Sitter just nu med ett rfsu testa tidigt och funderar på att prova. Är så kissig just nu men försöker hålla mig lite till, fyra timmar har jag hållt mig nu.
    Ååååh vad spännande!!
    Sitter och håller tummarna för ett Plus  !!!
  • lollisen

En helt annan fråga till alla er härinne.

Jag håller på att skiva en bok om Emetofobi och tänkte fråga ifall någon/några av er är intresserade av att på nåt sätt vara med i boken? Typ någon form av frågeställningar i boken angående mående/händelser i livet som kan ha att göra med fobin eller liknande.
    Jag är inte helt på det klara med hur jag har tänkt mig än, men det kommer senare isf. Jag skriver inte i "räserfart" direkt, orden flödar när de kommer så att säga.

Kanske kan ta med lite axplock om hur livet kan se ut som emetofob, lite olika syn på fobin eller liknande. *funderar fortfarande*

Kram på er alla härinne, mina tankar går till er ofta!

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5