Inlägg från: lollisen |Visa alla inlägg
  • lollisen

Emetofobernas tråd 5

jomi skrev 2010-06-01 07:18:14 följande:

Hej igen!

Även jag har hållt mig borta länge nu!
    Är gravid i v11 och har mått riktigt illa och kräkts...
    Nu har DET lugnat ner sig iaf...jag överlevde denna gången med men med många tårar ;)

Fick meddelande från dagisfröken igår ALL personal (4st) låg hemma och kräktes!!!!!!!
    Vad kom det ifrån??????
    Det är för sjutton MAJ månad...ska inte den skiten vara över????????
    Dottern får följa med till jobbet halva dan idag för jag lämnar INTE!

Tur i oturen är väl att dagis vart stängt igår så vi har inte träffat NÅGON sen i Fredags vid 11!!!
    Känner mig inte safe ändå!
    Sen är det sommarfest i morgon på dagis...HADE NI GÅTT????

Hej!

Måste bara fråga och du behöver verkligen inte svara, men bor ni i jöönköping? Känner nämligen igen det där, samma sak på sonens dagis.
    Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • lollisen
    jomi skrev 2010-06-03 10:49:20 följande:
    Lollisen: JAPP! Hon går på Tokarp

Har ni sluppit undan?
    Ja, peppar peppar. Jag lämnade inte heller sonen där. Jag tog hem han igen då de sa till mig i dörren om att alla ligger i magsjuka... *Huuuvva*

Var den SÅ smittsam så att typ alla barnen blivit smittade nu i veckan eller vad har de sagt?
  • lollisen
    jomi skrev 2010-06-03 17:28:39 följande:
    Det var ju ALLA fröknar på en avd. samt många barn!
    Känns helt otroligt ÄCKLIGT att man inte ens i JUNI slipper skiten!

Vi funderar på att lappa i hop med far/morföräldrar nästa vecka om det inte verkar lugnt, ska ringa i morron em och kolla läget! (tur att man känner ena fröken så väl att hon smsar om det finns magsjuka)

Är så less less less på DAGISSMITTOR! *suck*
    Okej.. Måste ju varit någon smitta i maten eller så eftersom alla blivit smittade samtidigt... Konstigt vore annars att det klaffat såpass...?

Jag blev helt paff när jag skulle lämna lilleman på dagis i tisdags och möts av M som berättar om detta då.. Urk...

Funderar på att fixa barnvakt nästa vecka oxå, för att vara på den säkra sidan... Eller så säker man kan vara iallafall.. Finns ju tyvärr inga garantier..
  • lollisen

jomi: Nä usch då! Alltså riktigt kräksjuka då? Usch å fyyy! *ryser*
    Är dom friska nu då?

Jag tänker nog hålla sonen hemma nästa vecka oxå då.. Vill inte att han ska bli sjuk ju... Eller iallafall tänker jag försöka undvika att han blir smittad.. Bläää... vill vi INTE ha hem!

Vi bor inte heller i Tokarp och är nyinflyttade.. Så jag känner inga andra föräldrar här heller eller så, känner bara till några barn, precis som du.

Nej, jag hoppade över sommarfesten eftersom jag visste att sjukan går..

• lollisen
    Anonym (€) skrev 2010-06-03 21:49:01 följande:
    Lillisen: hade inte du blivit kvitt denna fobin? Har för mig att du startade en tråd om din sjukhistoria och hur du blev frisk?
    Hej!
    Jag har i stort sett "blivit av med den", såvidapass att jag inte kan kalla det för fobi längre. Men det går ju i skov kan man säga, ibland gör det sig påmint.

Samt att jag har inte kommit över det såpass mycket att jag vill ha hem magsjukan i hemmet. Vill ej heller att sonen ska smittas då han blir så sjuk så länge av magsjukor.

Men du kommer ihåg rätt. Jag skrev ihop det för rätt längesen, så du har bra minne.
  • lollisen
    Fridayyy skrev 2010-06-04 09:42:31 följande:
    Jag tänkte också att det var du! Hur tänker du nu då när du är nästan är fri från fobin? Egentligen är man väl inte så konstig om man inte vill ha magsjuka?? Eller är man det?
    Alltså, tänket finns ju kvar, det isar ju till i magen när jag (som i tisdags) hör att det går magsjuka på dagis eller så. Men jag får inte den där supermegaångesten och paniken som jag fick förr.

Förr satt jag och grät, isolerade mig totalt från omvärlden ett tag och vägrade nästan att ens gå till en affär i magsjuketider eller så...

Nu kan jag leva igen, gå ut utan ångest (i stort sett alltid) och inte enbart fokusera på eventuella smittor. Ja, ni vet säkert vad jag menar..

Nej, det är väl egentligen INGEN som önskar sig magsjuka?! Min man undviker smitta om han kan, men skillnaden mellan oss är fortfarande att han inte går tunt och aktivt undviker smittor, han tänker inte på det på samma sätt. Jag kollar gärna upp fortfarande om smittor och sådär. Så liiiite skadad är jag fortfarande.. ha ha..
  • lollisen
    nicely skrev 2010-06-04 22:14:59 följande:
    Lollisen- är så avundsjuk på dig att du har blivit nästan av med fobin. Det tar så jävla mycket på krafterna. Vill njuta av livet!
    Hur lång tid tog det tills du började må bättre och vilken sorts behandling fick du? Vad gjorde du under behandlingen? Fick du göra övningar eller bara lära dig tänka annorlunda?
    Jag har faktiskt jobbat själv med en form av KBT, att fullständigt TVINGA mig själv att vistas bland andra, vara på obekväma ställen (där jag trodde att smittorna fanns tex) och sådär...

Jag utsatte mig konstant för (vad jag trodde) eventuella smittor och jag tvingade mig själv att pusha gränserna hela tiden.

Fruktansvärt jobbigt och energikrävande, men såklart väldigt värt det! Nu i efterhand...

Jag försöker hela tiden tänka på annat, att tvinga tankarna på annat när alla "automatiska" negativa tankar kring magsjukor drar igång så att säga.. Försöker forcera hjärnan att skicka ut andra signaler, tankar och impulser.

Men som skrivet, det är inte lätt och det har varit MYCKET panikångest och gråt... Minst sagt..
  • lollisen

...Det tar lång tid, eller det har gjort det för mig iallafall.. Men det ger resultat, särskilt om man är envis... VIlket jag är som tur är.

• lollisen
    jomi skrev 2010-08-24 14:39:12 följande:

Jaha så kommer man tillbaks hit.................

Äckellappen redan framme på dagisdörren!!

Läser om stort kräkutbrott på sjukhuset här i Jkpg!!

+att 2 av 3 i familjen redan varit däckade i en slags influensa med HÖG feber och slem.....

HÖST nu eller????? blir så less!!! Kom lite för tidigt i år kanske....
    Är dessutom gravid med komplikationer så kräksjuka eller hosta kan göra att allt drar i gång för mig..
    Är bara i v.22
    Ännu mer ångest.... *suck*

Ni med ångest/panikångest....hur hanterar ni den???

Neeeeeeej!! Inte redan!!!?

Vadå? Går det redan magsjuka på dagiset? Vet att en flicka hade ont i magen då jag lämnade J i morse. Blev rädd direkt men försökte slå ifrån mig det med att det finns många olika orsaker till att barn kan ha ont i magen... Men kanske hade just hon magsjuka då?? Hoppas inte! Uuuuuusch!

Samt hoppas inte att du/ni blir smittade nu då! Grattis till graviditeten förresten!

Nä,  nu ska jag försöka att inte bli upprörd eller skrämd.. Har gått så bra i min fobi ganska länge nu...

Kram på er allihop...
  • lollisen
    jomi skrev 2010-08-25 10:01:14 följande:
    Ja vi verkar va ett par tokar från Jkpg trakten

Lollisen: JA! redan på dagis ETT fall som kom i helgen så det ska väl vara safe hoppas jag.....
    Jag har sagt till redan nu att w är hemma om minsta mistanke kring magsjuka!

Jag har inte gjort nåt mot min fobi eller vad det är...gör mitt bästa för att inte "bry" mig...
    Men sen när det kommer för nära ex. på förskolan eller i släkten så tar jag ju inte chansen att dra hem det frivilligt!
    Tvättar händerna OFTA och spritar....

Vet inte vad min rädsla kommer ifrån men jag blir väldigt dålig vi minsta magsjuka så det är nog det.....
    Blir liggandes i över en vecka efter....

NU är jag ju extra nojjig iom att jag har komplikationer i min graviditet som gör att allt kan komma igång vid kraftiga infektioner
    I helgen? Men när jag pratade med dem nu, så var det ju en flicka som kräktes på dagiset igår.. Eller ute på gården.. (URK)
    Hoppas verkligen att de städade upp ordentligt!

Nästan så att jag räknar timmar på J nu bara för det... Hoppas verkligen inte att några fler blev smittade pga föräldrarnas slarv! För som jag förstod det så lät det som att flickans syskon hade haft magsjuka oxå, så hade hon fått komma till dagis och insjukna där... Jag anser att det är ego..
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5