-
Det finns olika varianter. För min del är jag inte orolig för att må illa själv (har inte gjort det på säkert 20 år), men är livrädd för alla typer av illamående hos alla, oavsett om det beror på VKS, matförgiftning, fylla eller annat.Anonym (undrar) skrev 2010-03-16 12:50:22 följande:Måste bara få fråga.. Är inte så insatt i det här med spyfobi.. Givetvis gillar man ju inte att spy men jag har för övrigt ingen fobi gällande det.. Gäller fobin att kräka över lag eller är det "kräksjuka" som är fobin? alltså tex vinterkräksjuka, influensa osv.. dvs sjukdmmen??Hoppas ingen tar illa vid av min fråga..
-
Hej allesammans!
Har inte varit här på säkert ett år men nu känner jag ångesten komma tillbaka. Jag hade själv magsjuka för 3 veckor sedan (har ångest för att själv kräkas) och fick då göra det en gång och höll emot resten då ni som har fobi vet ju vilken ångest det är. Inatt fick min sambo magsjuka och har gjort...ja ni vet en gång i halvtimmen+ nr 2 och är jättedålig. Nu börjar min son på 9 år att springa på toaletten men inte kräkas. Min yngsta dotter på 4 år fick springa på toaletten förra helgen. Orkar inte med det här längre snart. Går på helspänn hela tiden och mår dåligt när jag ser allt som min sambo och son tar i tex i kylskåpet osv. Vill inte ha det!!
Förlåt om det är äckligt men jag behövde verkligen skriva av mig. Här där jag bor så härjar magsjukan för fullt och i affären var det slut på blåbärssoppa.... -
Nej tråden är inte död . Förstår din oro och ångest! Jag får också dåligt samvete när jag känner mig så rädd bara någon är magsjuk i huset och jag ser allt som de tar på och mår dåligt. Det tar verkligen energi ifrån en att hela tiden gå på helspänn. Men konstigt nog så finns det ett slut och även för dig. Försök att ta en dag i taget och till slut är eländet över hos er för den här gången.
Det låter löjligt men det är så jag försöker att tänka även om det inte funkar så bra alltid. Men en sak är säker, du är inte ensam om din fobi!!!!!!!!!!!!! -
Idag så satt jag och läste en tidning i skolan och helt plötsligt hör jag någon som säger "jag måste k....." och sedan så kom det och det var inte lite heller. Jag fick sådan panik att jag blev alldeles blek i ansiktet och åkte hem. Den där djävla magsjukan är överallt nu omkring mig och pluggar man på högskolan så är risken stor att åka på det=(. Har även tre barn som kan dra hem det från förskolan och skolan + en karl (fast han blir sällan sjuk).
Tycker ni att det hjälper att äta 10 vitpepparkorn varje dag? -
Ja jag har haft ett helvete sista månaden. Först jag i magsjuka, sedan dottern, sambon och sonen förra helgen fram till i tisdags och nu ligger sonen igen och kräks....Jag är ju så noga med hygienen, klorin och spritar händerna. Vad mer kan jag göra? Blir så trött på det här och det är svårt att få allt att gå ihop i vardagen också med fobi och ekonomi....Verkar vara många här i Västmanland som har det nu=(...
-
Vad heter den där sidan där man kan kolla olika rapporter om magsjukan? Skulle bli glad om någon kunde ge mig en länk dit
Annars så hör jag många i min omgivning som fortfarande har det och när jag är i affären så kollar jag vad de andra i kön handlar och om det då är morotspuré, sockerdricka, skorpor, rostat bröd, klorin m. m så får jag ångest och tror att det är magsjuka som de lr personerna hemma har=(.
Glömde att ta med mig min handsprit idag till skolan och fick noja men jag överlevde....mår inte heller så bra nu=(... -
Läkemedel mot vinterkräksjuka
Ett läkemedel mot vinterkräksjuka kan vara i sikte. En avhandling från Sahlgrenska akademin visar att viruset för vinterkräksjukan invaderar cellen genom att fästa till särskilda sockermolekyler på dess yta. De här upptäckterna är alltså ett viktigt steg på vägen mot ett vaccin. Lite uppmuntran till er kanske... -
Är det inte dags att magsjukan minskar snart??
-
Kan trösta dig med att det kan vara förkylningsviruset och febern som kan göra att den mage kommer ur balans. Så kan det även bli på små barn.Emma w S skrev 2010-05-03 07:29:33 följande:Jag har varit förkyld hela helgen och haft 39 graders feber. Igår släppte febern men jag blev mer slemmig och snuvig.Iallafall så idag när jag vaknade så kände jag att jag behövde gå på toaletten och var lös. Gick en halvtimme senare igen och det bara rann ur mig Jag är så jävla rädd för att ha blivit magsjuk också. Har nyss lämnat maken på tågstationen, han ska på jobbresa och är iväg till onsdagkväll. Hur ska jag kunna överleva? Är så rädd
-
Jag vet hur du känner! Hur mår du nu?