Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som har barn med spalt del 15

MymlanMy skrev 2011-01-05 01:09:47 följande:
    Roligt att du kunde få vårdbidrag beviljat. Jag vill bara informera om att alla kommuner inte är lika generösa. I en grannstad till Malmö, där vi bor, fick vi avslag då FK:s handläggare ansåg att funktionshindret varken skulle medföra merarbete eller vara kostsamt. (Trots att jag skrivit ett mycket informativt brev i vilket jag redogjort för allt merarbete och extrakostnader som funktionshindret gav upphov till.) Beslutet fick jag veta via brev från FK. De ville inte ens kalla oss till möte. Däremot i Malmö vet jag att familjer både blir kallade till personligt besök hos handläggare samt beviljade vårdbidrag utan att behöva strida för det. Sverige är fantastiskt!
    men vårdbidraget betalas av försäkringskassan och har väl inte med kommunen att göra? fast jag vet ju inte men så har jag uppfattat det, pratade med kuratorn på vårt hemsjukhus och han sa då inget om att bli kallad till möte, utan att dom ringer upp, men som sagt kan ju ha missuppfattat allt, vårdnadsbidraget däremot är kommunalt o tex i våran kommun finns inget sådant, men det är ju en helt annan sak.
  • idamarja

håller just på att skriva upp allt som vi gör extra, o uppskatta hur mkt tid allt tar. jättesvårt, n-j har ju utöver spalter även hjärtfel, vilket leder till att han har knapp på magen...så min förhoppning är ju att få helt vårdbidrag. vad har ni tagit upp, bortsett från tejpning som inte är aktuellt för honom

• idamarja
    Helle89 skrev 2011-01-09 12:30:10 följande:
    Hej. Jag har aldrig varit här inne förut men hittade äntligen en tråd som passar mig, har helt enkelt använt fel sökord.
    I oktober var vi på könsUL med lilla prinsessan i magen och fick då veta att hon har läppspalt. några veckor senare fick vi gå på UL där en läkare konstaterade högersidig Läpp-käk. Enligt dom så är det nästan omöjligt att konstatera om det är i gommen eller inte, men att vi borde räkna med det.
    Det blev fruktansvärt omskakande för oss och tog måånga veckor innan vi hade "accepterat" läget och slutat vara ledsna för det. Men nu när det börjar närma sig (1 månad kvar!!) så börjar man bli skraj igen. Jag är så rädd att man inte reagerar så som man tror att man ska. Vi är ju jätteföreberedda och har varit på flera UL där vi fått se henne å så, men jag är rädd att det ska vara "värre än man trott".
    sen är det ju så mycket annat runt omkring. Man oroar sig för amning (de påstår att man kan amma om det inte är gomspalt?) någon som gjort det ?
    Det värsta av allt är att jag är rädd att man ska skämmas för henne (hur skamligt det än är att tänka så, så vet jag ju inte hur man kommer reagera, och i vissa stunder så tänker man: TÄÄNK OM liksom. Det känns fruktansvärt!)

Det är ju inte det att vi inte längtar efter henne eller så, men jag känner mig bara rädd just nu.
    man skäms inte över sitt barn, det finns hur många olika saker som helst som kan vara fel när en människa föds, vissa saker syns inte alls, det är klart man kan känna oro och rädsla inför något främmande, men du kommer inte skämmas över ditt barn.
    det är inte hela världen att få ett barn med spalt, det är inget livshotande, det är något som man i sverige har goda kunskaper om och god erfarenhet. tänk på allt det goda istället :)
  • idamarja
    Sludden skrev 2011-01-10 19:18:56 följande:
    Så kom då telefonsamtalet man både längtat efter och fasat för! Lillskrutten har fått sin första operationstid, 27 januari i Linköping. Och just nu väger han 4860...men det borde väl gå vägen :)
    Hur länge brukar man få ligga kvar? Hur snabbt piggar de på sig liksom? Tusen frågor och nervös och glad på samma gång :)

det värsta är inte att bli kvar några dygn på sjukhus, tänk att det är bättre att dom håller er kvar om barnet verkar behöva det istället för att stressa hem :) men sen måste man själv vara uppmärksam på om barnet har ont och säga till om det verkar så. för det är inte meningen att dom ska ha ont, dom kan säga på sjukhuset tex att dom ger morfin först o sen börjar med tex. panodil, men ser du tydligt att det inte hjälper så säg ifrån. det är min erfarenhet, att man måste vara väldigt uppmärksam själv. n-j har återhämtat sig fort efter både läppslutningen och gomop.under senaste narkosen gjorde dom två ingrepp, gomop, o peggop, men även då var han fort pigg och glad. det kommer gå bra, även om det kan vara lite jobbigt efteråt så kommer det i långa loppet att gå bra :) alltså, man ska inte ge morfin i onödan o absolut inte mer än dom behöver, men inte heller mindre om dom verkligen har extrem smärta.

• idamarja
    Emindith skrev 2011-01-28 12:13:35 följande:
    Ja, det vore ju trevligt om vi kunde få komma tidigare än de där 6-8 veckorna, men det verkar inte så. Det är verkligen tur att hon inte verkar ha ont av det nu längre (när hon hostade sönder gommen så gjorde det ju såklart ont...).

men dom kan nog inte göra så mkt åt det, det e nog därför dom inte anser att ni behöver komma nu direkt, för n-j var det så att någon vecka efter mjukagom. op. så fick han en kraftig blödning, så kraftig att dom vid ett tillfälle trodde att han skulle förblöda, som tur var gjorde han ju inte det och när jag strax efteråt pratade med göteborg som vi tillhör, så sa dom att det e inte mkt att göra även om det har gått upp något, det hjälper liksom inte honom att någon tittar på honom. för honom gick nog också lite av stygnen upp, märkte det när han drack, just efter op. gick det så fint o bra, men sen efter blödningen var vi på ruta ett igen. han blev op. 1 oktober, 13 mån gammal, vi ska på återbesök när han är 18 mån, så nu börjar det närma sig.

• idamarja

jag funderar över det här med talet, n-j är 18 månader o han gjort läppslutning och mjuka gommen, han har dubbelsidig lkg, han kan inte prata nästan alls så vi ska börja med stödtecken. han kan säga några ord, det roliga är att han säger ma-ma till mig även om vi aldrig använt ordet mamma,  eftersom vi inte bara pratar svenska hemma.
    nåväl, det ja tänkte på är ju förstås hur era småttingar har det m talet, efter mjuka gomop sa kirurgen att han skulle ha förutsättningar för att säga k men det kan han då inte.

• idamarja
    Tigern1752 skrev 2011-05-15 14:27:25 följande:
    Tack! Då borde vi fixa det Skrattande. Det är ju inte helt lätt med de små, och har han väl fått för sig att han ska amma och ha mat så ger han sig liksom inte...

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra!
    om barnet måste vänta väldigt länge kan dom sätta in dropp också. det brukar gå bra men givetvis  e man orolig
  • idamarja
    ELJAC skrev 2011-05-16 19:41:58 följande:
    Hej alla!

I fredags föddes sonen! Nästen 4kg tung och 50cm lång. Han är född med dubbelsidig läpp, käk och gomspalt. Komer det bli fler operationer än med syster som har enkelsidig lkg?
    dom kan väl bara göra ena sidan av käken åt gången så det lär ju bli en mer op. iaf, sen är det väl ofta så att man bara kan sluta ena sidan av läppen vid varje tillfälle, våran son hade dock turen att ha så mjuk o mkt hud så dom kunde sluta båda sidorna samtidigt. fast det e väl olika från sjukhus t sjukhus också har ja hört.
  • idamarja
    aihpoz skrev 2011-05-17 22:53:07 följande:
    Våran son har dubbel läpp och gom men bara enkel käkspalt.Han har hittills gjort tre operationer,käken kvar som är planerad.Sen kan det ju behöva göras små justeringar eller om han själv är missnöjd med något längre fram.
    Såg att några skrivit att läppen kan vara svår att få till direkt och att dom ev bara skulle ta en sida i taget,det stämmer dock INTE.Kanske beror mycket på vilket sjukhus man tillhör.
    Vi har fått höra från en läkare att det är snarare lättare att få till det bra med en dubbel läppspalt än en enkel.Då har man två sidor att dra ihop mot mitten och kan få dom att mötas bra istället för att bara ha en sida att jobba med,då blir det oftast lite snett eller hur jag ska förklara och man får mest troligt göra justeringar.
    Och dom gör båda sidorna på en gång!
    som så mkt annat skiljer det sig nog mkt från sjukhus till sjukhus, samt från patient till patient. för det jag berättar är givetvis något jag också hört från en läkare, eftersom ingen av oss här själva är kirurger kan vi ju inget annat än tro på det läkarna säger till oss och återberätta det och egna erfarenheter. Till oss förklarade dom så att vi skulle vara förberedda på att dom bara kunde ta ena sidan av läppen vid första operationen, men om vi hade tur skulle dom kunna ta båda sidor. Sen när dom ringde från op sa dom att dom hade goda nyheter, att dom kunnat sluta båda sidor av läppen, o vidare sa dom att det berodde på att den var så mjuk och såpass mkt hud, risken annars är att det kan bli för spänt och spricka. Sen sa kirurgen även att detta bara vara en läppAdaption, alltså dom sydde bara ihop det utan jusering, läpp-plastiken kommer göras vid ett senare tillfälle. det handlade alltså inte om att få det snyggt vid detta ingrepp. Så sa dom till oss och jag tror man ska lyssna på just den kirurg som är ansvarig för ens barn. :)
  • idamarja

våran son opererade mjuka gommen först vid 13 månaders ålder, så han började m smakportioner vid 4-5 mån ålder. vi slutade m haberman vid 2 mån ålder tror jag, iofs så sondmatades sonen till 7mån ålder men åt ju själv en del. sen har vi använt mam flaska, dom där m löstagbart botten, dom har bra bred napp som sonen gillar, men han "tuggar" mer elr mindre i sig vällingen, så det går åt närmare 1 napp i veckan :) habermannflaskan gick inte hem här hos oss

• idamarja

amwi: vi har en pojke med dubbelsidig total lkg o vi bor i kiruna kommun  :)

våran son ska göra läpp-plastik i umeå nu i höst, antagligen oktober, första gången han opereras i umeå tidigare har han opererats i göteborg pga sitt hjärtfel. hjärtfelet är kvar men dom menar att dom vågar söva honom i umeå denna gång.

• idamarja
    jbo skrev 2011-09-05 23:05:05 följande:
    Hej,

Är en nybliven mamma till Elias som är född 1:e september och jag har några frågor kring gomspalt. 

Eftersom det gått så kort tid vet jag inte mycket mer om Elias spalt utan vi väntar på remiss till Sahlgrenska. 

Det fungerar (än så länge) bra med matning med haberman napp och jag har förstått på barnläkaren som skrev ut oss från BB idag att det är ok att använda tröstnapp om det behövs.
    Är det någon som har tips på bra tröstnapp att använda?  

Hälsningar

Jenny

vi har använt mam nappar, största storleken, den har bra form på skölden o sen är det bra m stora nappar så bebisen känner nappen, nu använder vi tomme tippee eller vad tusan dom heter, också stora o rejäla men nue n-j så stor så han kan suga på vilken napp som helst
  • idamarja
    Amwi skrev 2011-09-03 14:18:35 följande:
    idamarja: Pratade med koordinatorn för ett tag sedan då Abbe's öron aldrig slutat kladda sedan de satte rören i samband med läppoperationen. Det verkar som om hans nästa operation (mjuka gommen) kommer bli i oktober någon gång oxå, så vi väntar väl mest på att kallelsen ska dimpa ner i lådan snart.  

För övrigt, angående hans kladdande öron, så har vi nu varit på ÖNH i Umeå 4 gånger och sugit rent hans öron. På måndag är det dags igen. Om det inte blir bättre efter sugning samt behandling med både Terracortril och Ättiksyra om vartannat så låter det som om rören kommer plockas bort vid nästa operation.
    Hans små hörselgångar är ju irriterade och svullna efter allt kladd och därmed lite extra smala så det är småsvårt att veta om man ens lyckas få dropparna in dit de ska. Men vi droppar på.

okej, då kanske vi e där samtidig :) väntar också på kallelsen som borde komma. 
    det där med rör i öronen har jag ingen erfarenhet av, n-j har klarat sig ifrån det tack o lov så här långt 
  • idamarja
    Amwi skrev 2011-09-13 21:43:28 följande:
    Hallå igen.

Så kom den för nån vecka sedan, kallelsen vi väntat på.
    Det blev lite tidigare än vad vi trott, redan den 27'e är det dags. 

Ni som redan varit med om det, operationen av mjuka gommen - hur har det gått?
    Hur länge blev Ni kvar på sjukhuset? 
    Upplevde Ni det som en jobbigare/tyngre operation? Just tiden efteråt menar jag, eller funkade allt på en gång?

Satt förresten och läste igenom förlossningsjournalen häromdagen och hajade till på att det stod att även en del av vänstersidan i gommen var involverad i spalt. Har som "trott" att det bara varit total högersidig LKG. Har iofs reagerat på att när han gapat (skriker eller pjollrar så man ser in) sett att spalten ser rätt bred och delad ut. Men då man inte vet hur enkelsidig spalt "ska" se ut, så tror man ju att det är så det ser ut bara. Men nu när jag kikat lite mer efter det jag läste i journalen så ser det ju faktiskt ut att vara en kortare spalt på vänstersidan.

Innebär det något krux vid operationen? Blir det svårare att sluta den då?

När vi är nere på inskrivningen tänkte jag passa på att verkligen fråga, om det är en "dubbel" gom spalt, eller enkel. Känns mest fånigt att inte riktigt veta bara...
    n-j har opererat mjuka gommen o vi upplevde det som en relativt lätt operation, alltså allt funkar väl sällan på en gång, det är väl inte riktigt vad man ska förvänta sig. självfallet hade han ont efteråt och behövde smärtstillande men i regel är dom väldigt bra på den saken på sjukhuset. n-j behövde bara vara några timmar på uppvaket o sen var vi nog 2-3 nätter på sjukhuset innan vi fick komma hem, minns inte helt. 
  • idamarja
    högbergarna skrev 2011-09-21 07:10:54 följande:
    Hejsan!
    Jag antar att ni oxå går på kontroller med era barn?? Våran son är nu 3 1/2 och har en opererad gomspalt i mjuka delen. Han går på kontroller hos öronläkare och logoped men ska nu för första gången till det sjukhus som opererade honom för koll hos logoped och foniater: Vi bor ganska långt ifrån och det finns endast tider på måndagförmiddagar varpå jag försökt skaffa en specialvårdsremiss med övernattning. Vi ska dit på måndag och först igår ringde dom och meddelade att vi fick ett nej om övernattning! Vi ska alltså släpa upp barnen (har en dotter på snart 9 månader oxå) klockan 5 för att gå till bussen, ta tåget, ta bussen och sedan räknar dom med att min 3-åring ska fungera och vilja samarbeta fram till lunch??! Dom påstod att "alla" har det så.. Nu bråkade jag gärnet och tillslut ringde självaste verksamhetschefen upp o beviljade ändå men ska det verkligen behöva vara så här??! Ett av mina argument var att jag kunde referera till mitt arbete på medicinmottagningen för de körde med bortförklaringar som inte är sanna. Bland annat att man inte KAN önska tider eller dagar då man enklast kan komma på besök. Det kan man visst på de flesta sjukhus. Dock ej på MAS logoped o foniater då.
    Hur långt från sjukhuset bor ni? Vi bor långt från sjukhuset, inte så långt att man måste övernatta (18 mil) men i dom fallen vi inte har möjlighet att komma med egen bil så får vi sjuktaxi, samtaxi eller då sonen var mindre o infektionskänslig fick vi egen taxi. Men visst är det så att man måste argumentera för sin sak, sist idag hade jag ett telefonsamtal med sonens läkare för att få läkarintyg så vi får flyga ner till umeå istället för att åka tåg när han ska på operation. vi har 16 mil till kiruna o därifrån tar det ju 7-8 timmar med tåg, så det var inte så svårt att få intyget med tanke på att n-j är hjärtsjuk också så måste man ta hänsyn till det o att det ska finnas ork kvar när vi kommer ner.
  • idamarja

amwi: kul o höra att op gick bra! En stor anledning till att små barn klarar operationer så bra är att dom bara ser framåt, när det inte gör ont längre så tänker dom inte på att det har gjort ont, eller känner efter som en vuxen. det är helt fantastiskt vilka hjältar barn är.
    vi åker ner nästa vecka till umeå, läpp-plastik denna gången. 

• idamarja
    JohannaOMikael skrev 2012-02-28 20:29:55 följande:
    Hej alla!
    Jag behöver tips och råd.
    Har tvillingar på 4 månader och den ena har isolerad gomspalt + Pierre Robins. Har börjat med lite gröt. Men allt åker upp i näsan på stackarn. Hur gjorde ni?
    Vi har ingen gomplatta och kommer inte att få det heller.

Det låter kanske hopplöst men dom lär sig att hantera maten efter ett tag, visst kommer det alltid upp en del, och gröt är ju sånt som gärna vill komma upp i näsan. Våran son hade sond, men det var delvis av andra skäl.
    Vi hade inte heller någon gomplatta, men det har gått bra ändå. Nu, förra veckan opererade han hårda gommen, o nu är han 2½ år, Han hade bara svårt först i början med maten att den vill mer upp i näsan än ner i magen men med tiden så lärde han sig att hantera det och idag ser man att det är ovant för honom när hårda gommen är lagad, men det är ju också en vanesak. 
Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15