Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Vi som har barn med spalt del 15

frejon: jag tror nog att flerspråkighet snarare är något bra och utvecklande för barnen, även de med spalt. våran logoped säger i allafall till oss att det inte ska bli något större problem, däremot menar hon att det kan vara lättare med vissa språk, tex tror jag att n-j får lättare med samiskan eftersom det har just de ljuden som är lättare för honom att uttala. n-j växer upp i en miljö där svenska, samiska och finska alla tre är centrala språk, här i hemmet pratar vi i huvudsak svenska och samiska men finskan förekommer också hela tiden. jag har också tänkt på det en del och speciellt när det kan behövas talträning, då vill jag inte att han ska få bara svensk talträning eftersom det är så totalt olikt samiskan.

engelskan har jag inte ens tänkt på, men den saken löser sig nog när den tiden kommer.
    men dom ska ju ha samma förutsättningar att utvecklas på alla plan, även språkligt, så det gäller väl för oss föräldrar att ställa krav på skolan att barnen ska ha den hjälp dom behöver.

• idamarja
    Frejon skrev 2010-03-06 08:03:20 följande:
    Jo jag håller med, vad jag menade var att barnen lägger mycket energi på att lära sig flera språk. Vissa barn som bor i t ex södra sverige behöver ju inte lära sig samiska och finska. Bara svenskan och så engelska i skolan. Vår dotter är ju snart 6 år och hadde först nasalt tal men efter att hon genomgick en operation där gommmen förlängdes så började hon prata mycket bätre. Talterapöuten sa till oss att hon i detta nu inte skulle skilja ur Ebba från en hop 6 åringar, hon har börjat prata så bra. Så ja det behöver inte alltid bli problem, men det kan kanske ta mera energi och då kanske utvecklingen av nått annat gå långsammare än vad det skulle ha gjort annars.Men Spalt är ju en så lindrig missbildning så jag tycker man skall inte ta nån panik över det. nästan alla barn har nått "fel" visa får glasögon, andra har koncentartins svårigheter, you name it. Har bland annat en vän som har en kille på lite över 4 år, nu har läkarna och rådgivnings personalen *spunk* och nästan panik för att han inte kan göra allt som en 4 åring borde kunna göra. De tänker inte på att han kan göra andra saker som endel 6 åringar inte kan göra. Han måste nu gå på special gymppa ,hos psykolog, fysioterapi, talterapi....bara för att han hela sitt liv inte varit lika snabb att lära sig saker som barn i "normala" fall är. Rådgivningarna går bara efter sina kurvor.
    jo ja förstår precis hur du menar, och det ställer ju stora krav på oss föräldrar att i sin tur ställa stora krav på skolan, så barnen får bästa tänkbara möjlighet att lära sig samma saker som andra barn, utan att något ska bli lidande. men när börjar dom läsa engelska, när jag gick i skolan började man på mellanstadiet vill ja minnas :), o då har man ju redan hunnit utveckla sina modersmål rätt så bra iaf. dessutom läser ju många barn något extra främmande språk som tillval i skolan, då kan man ju istället koncentrera sig på att fördjupa sig i tex, engelska.
    visst är dom ganska hysteriska med sina kurvor, dom ser inte alltid så nyanserat på barnen, utan forkuserar på problemen.

sen får man väl själv värdera vad man tycker är viktigast att lägga energi på, o utifrån det hjälpa sitt barn till det man själv tror är bäst. men vi har också haft mkt funderingar just pga flerspråkigheten.
  • idamarja
    FridaochSamuel skrev 2010-03-14 17:23:06 följande:
    hej hej, min son opereades för 1½ vecka sedan och hade gomspalt. Hårda och mjuka i munnen (alltså inte läpp). Tyckte allt gick jätte bra, man behövde inte så mycket tyckte jag, ta med välling eller ersätting som dom kan ge i dropp efter operatonen bara,
    ger dom välling o ersättning i dropp? droppen går ju genom infarten, inte till magen. kanske dom satte en sond och gav via den ersättning eller välling? eller?
  • idamarja

jag funderar som vanligt över det här med mat, det känns som att allt handlar om mat och ätande för n-j, han har ju så många olika hinder på vägen, men nu har han avvecklat sonden helt och hållet, så nu går all näring via munnen, men då är det ju spalten som gör det svårt att äta viss sorts mat, nu är han ju inte så stor ännu, ca 7½ månad, så det är ju dags för lite mer konsistens i maten, men han klarar inte av det riktigt, det vill komma upp i näsan o han nyser o hostar och matsunden blir bara jobbig. Har ju fått förklarat för mig att han kan äta allt som inte kan fastna i spalten, o nu e han ju så liten så det e ju små bitar. hur har det gått för er som har barn med dubbelsidig lkg? en annan sak ja märkte var att INTE ge avacado till honom, det liksom degar ihop o täpper till överallt så han nästan får andnöd, ingen höjdare.

n-j har bara gjort läppadaptionen, än har den inte sjukit in helt, men dom sa att det kan ta upp till ett ½ år innan det ser "vanligt" ut, vet inte då men ja tycker dt står stilla, att den inte sjuker in alls nästan. men men, ajg ser ju honom hela tiden o då märker man ju inte sådana där förändringar lika bra.

• idamarja
    Majamamma skrev 2010-04-21 10:18:34 följande:
    Min dotter har dubbelsidig LKG. Hon hade stora problem med att maten kom ut genom näsan i början, men vi kämpade på och gav henne all sorts mat ändå och hon lärde sig en taktik för hur hon skulle få ner maten istället för att den skulle fastna eller komma upp ur näsan. Nu går det hur bra som helst. Det kommer bara ut lite ibland, speciellt om hon nyser. Jag har aldrig hört att man inte får ge mat som kan fastna i gommen så vi har kört med all slags mat hela tiden. Det som har fastnat har lossnat av sig själv efter en stund...
    vad bra att läsa det du skriver, jag känner mig så förvirrad med maten ibland. men nu har det börjat gå bättre för honom också, han äter det mesta som barn i hans ålder äter. ibland börjar han också nysa, antar att det kan börja kittla om nån liten bit kommer upp i näsan.
  • idamarja

dom brukar väl få op. tid tidigt på morgonen, men tidigt o tidigt vet jag väl inte, n-j har alltid fått vänta längre än beräknat inför operationerna, om dom måste vänta allt för länge sätter dom nog in dropp...det är jobbigt, han har inte skrikit men han har blivit slö o aldeles matt, inte så kul det heller. det är en jättejobbig del, att behöva vänta på fastande mage

• idamarja
    Älskadeungar skrev 2010-05-26 11:08:27 följande:
    Hej alla!Vill först önska lycka till till er som snart är på väg in till OP. Skönt att det blir av nu innan sommaren.Jag var på ytterligare ett ultraljud för ett tag sen där det bara verifierades att lillan har läpp-käk spalt, gommen gick inte att se på ultraljudet, men jag förutsätter att det finns en spalt där med. Och såklart har jag klurat mycket på det här med maten...Hur har ni gjort vid förlossningen? Har ni lagt bebisarna till bröstet trots att de inte kunnat suga? Min tanke är att det inte finns någon "mening" med det, utan att det är bättre att hon får sin specialflaska med en gång och att jag tar medicin så att mjölkproduktionen inte kommer igång. Jag ska inte pumpa.Sååå...?? Hur har ni gjort / tänkt kring detta?Ha en skön dag!
    när n-j föddes så sa barnmorskan (som hade noll koll) att han kanske skulle kunna suga, men sen när barnläkaren pratade med mig sa han att det fanns inte en chans och att det nog inte var så bra att lägga honom till bröstet då utan att ja skulle försöka pumpa. jag pumpade ca 1 månad, sen blev det för jobbigt eftersom vi var på sjukhus med n-j dom två första månaderna pga. hans hjärta.
    men varför vill du inte pumpa? du vet självklart själv vad du gör, men om du inte har erfarenhet av det innan, så tycker jag du ska prova iaf, men som sagt, du vet själv vad du gör och du kanske har erfarenhet av att pumpa. :)

hoppas den lilla mår bra annars :)
  • idamarja

älskadeungar: du vet nog mkt väl vad du har bestämt dig för, och det är nog bra att man har bestämt sig innan, om man vet om att barnet inte kommer kunna amma.

våran lillkille har börjat få tänder så det står härliga till, men bara på underkäken! han fick sin läpp sluten i slutet av februari (han har dubbelsidig lkg) och den har ju liksom inte tryckts in helt ännu så den står ju ut en del på överkäken ännu, men tandanlagen finns ju där och jag har ju för en tid sedan skymtat dem men inga tänder har det kommit. hur har det varit för era barn som haft/har dubbelsidig lkg. för på underkäken har han fått alla fyra framtänder, han ser helpajsig ut :)

• idamarja

det är jättemärkligt när man får olika bud beroende på vilket sjukhus man tillhör, i göteborg gav dom oss inget napp-förbud o inga manchetter, jätteskönt förstås, men det var ett himla passande förstås så han inte for med händerna i munnen, o nappanvändning med sund förnuft.

n-j´s stygn satt kvar länge, dom sa att dom försvinner av sig själv, han hade ingen tejp alls.

vi väntar på besked om op. för mjuka gommen, skulle blivit i maj/juni, o nu blri det nog inte före aug/sep, eftersom det blir sommar o semester här emellan för kirurgerna också. lite jobbigt eftersom n-j är 9 månader nu o ligger ganska lång efter med operationerna, men det är ju pga. att han har varit tvungen att genomgå så många andra operationer som varit akuta. men man blir ju lite orolig för talet, men det ska väl gå bra det också.

• idamarja

huff, tror ja måste ringa lkg-avdelningen i morgon o höra lite med dom. n-j slöt läppen i slutet av februari, då sa dom att det kan ta upp till 6 månader innan svullnaden lagt sig helt o det ser "normalt" ut. men han ser ju inte ut att ha nog med hud i överläppen (han har dubbelsidig total lkg)
    så ja förstår inte hur det ska kunna växa till sig, men förhoppningsvis är det bara ja som inte fattar, men på sidan e det ju så mkt hud men dom kan ju inte gå ihop med varandra. för nu har han fått tänder i överkäken så nu fattar ja vad som e upp o ner på käken, o tänderna dom pekar rakt ner som vanligt, men överdelen av käken är blottad forfarande precis som innan operationen...

o det blir ingen op. före augusti nu...lite trist att han ska behöva vänta så himla länge :/

Svar på tråden Vi som har barn med spalt del 15