• Louise Hbg

Tälta med två åring?

Vi har redan nu börjat planera vår första tält semester som kommer bli av i augusti i Bohuslän. Jag är väl till vissdel lite skeptisk över att tälta runt men samtidigt ger det en sprallig 2 åring möjlighet att busa ordentligt.

Vi som inte är några rutinerade campare, vad bör packas ner och vad kan man spara in på? Tacksam för alla goda tips och ideer som gör en lyckad semester!

• Svar på tråden Tälta med två åring?
  • MammaMajs
    viseversa skrev 2010-03-04 10:30:39 följande:
     Kan ioförsig tycka att föräldrarna i detta läge hade ett stort ansvar i hans död. Man kan göra mer än dom gjorde. Tex låta ungen sova med flytväst ELLER skaffa ett barnsäkert lås på hytt dörren. Men det hade dom inte gjort och då fick det lilla barnet betala med sitt liv tyvärr .
    Jag tycker det är onödigt att skuldbelägga föäldrar när det hänt en olycka, att ha ett barnsäkert lås till dörren hade varit en bra idé. Men är det ens praktiskt genomförbart att låta barnen sova med flytväst?

Ska man resonera så får man anta att föräldrar har stor del i de flesta olyckor som händer barn, olyckor hade i princip alltid kunnat undvikas om man agerat på ett annat sätt eller varit mer uppmärksam.

Men visst tänkte vi på att den lilla inte skulle kunna rymma när vi tältade, drog för alla dragkedjor ordentligt och sov med henne mellan oss. Att låsa dragkedjorna på tältet när man är där inne känns ganska farligt ifall man skulle behöva komma ut fort.
  • Neospappa

resesängen tycker vi funkar bra både i tält stuga osv ! Då har sonen sin egen hörna och man vet var de är om de inte lärt sig klättra ur =)

Extra sängkläder är något vi brukar ha ifall det blir en olyka i sängen . Bor man på en camping finns det i o för sig kanske tillgång till tvättmaskin.

rekomenderar ikeas blå plastpåsar de i kassan de är toppen att packa sänkläder osv i !!!!

Regnkläder , stövlar och flytväst om ni ska vara nära vatten.

En bra dunk att bära vatten i.
    plastpåsar för skräp

• TokMajsan

Hej!

Vilken intressant tråd! Vi har bestämt oss för att tälta för första gången med vår son i sommar, han kommer då vara 1,5år. Något som jag tänkt på är hur gör man med kylvaror? Kylklampar håller ju inte kallt i en evighet direkt...

Tack på förhand för svar :)

TokMajsan

• Kodia
    TokMajsan skrev 2010-03-06 15:40:27 följande:
    Hej!Vilken intressant tråd! Vi har bestämt oss för att tälta för första gången med vår son i sommar, han kommer då vara 1,5år. Något som jag tänkt på är hur gör man med kylvaror? Kylklampar håller ju inte kallt i en evighet direkt...Tack på förhand för svar :)TokMajsan
    Vi brukar frysa allt som går att frysa innan vi åker hemifrån, så tar det ett par dagar för tex. köttfärssåsen att tina i kylväskan. Sedan brukar man ha i kylklampar som man byter på campingen för 5 :-/st.

Man får ha lite disciplin på att inte ställa ner varma saker i kylväskan, osv. Ta med saker som inte är jättekänsliga om ni inte är säkra på att det är tillräckligt kallt i kylväskan. (Tex. har vi bara smörgåsskinka om vi kan ha den mellan två frysta saker.) Många saker som man brukar ha i kylen behöver egenligen inte vara kalla, som tex. ägg, frukt, grönsaker mm.

På vissa campingar finns kylar och/eller frysar som man kan använda.
  • MammaMajs
    TokMajsan skrev 2010-03-06 15:40:27 följande:
    Hej!Vilken intressant tråd! Vi har bestämt oss för att tälta för första gången med vår son i sommar, han kommer då vara 1,5år. Något som jag tänkt på är hur gör man med kylvaror? Kylklampar håller ju inte kallt i en evighet direkt...Tack på förhand för svar :)TokMajsan
    De flesta campingar har kylskåp som man kan ställa saker i som campare, är framförallt tänkt till de som tältar. Vi brukade ställa fil mjölk och smör i en påse i kylen, finns ibland frys eller frysfack också. Som redan nämnt kan man ofta byta in frysklamar i receptionen mot avgift, det brukar vi göra när vi ska på utflykt. Vi åker med husvagn nu för tiden och fryser klamparna själva om vi har plats.

Ligger man på elplats kan man ha med sig en elektisk kylväska!
  • Louise Hbg

Oj,det blir nog en hel del saker att packa. Får nog börjamed att köpa en takbox till vår lilla Kia! Fast jag ser verkligen fram emot en semestermed massor med frihet, frisk luft och äventyr *s* (hoppas att man orkar med det hela)!

Är det någon som känner till om man som tältarekan tälta på plats med el? Hade kunnat vara skönt med lite lyx något tillfälle!!

• Kodia
    Louise Hbg skrev 2010-03-07 20:30:35 följande:
    Oj,det blir nog en hel del saker att packa. Får nog börjamed att köpa en takbox till vår lilla Kia! Fast jag ser verkligen fram emot en semestermed massor med frihet, frisk luft och äventyr *s* (hoppas att man orkar med det hela)!Är det någon som känner till om man som tältarekan tälta på plats med el? Hade kunnat vara skönt med lite lyx något tillfälle!!
    Ja, man kan ta elplats även med tält! De är oftast lite dyrare.

Ang. packningen så blir det verkligen en hel del man har med sig! Bara tält, liggunderlag, sovsäckar och kuddar till hela famoljen tar jättemycket plats. Om man skall köpa utrustning kan man välja sådant som inte tar så stor plats, men de kostar ofta lite extra. En del saker kan väljar bort - tex. kan man stoppa en tröja i ett örngott istället för att ta med kudde. Tält finns också lättare (och antagligen med mindre packvolym) än det ni tänkt köpa. Liggunderlag och luftmadrasser finns i massa olika varianter och prisklasser, så om ni skall köpa det kan det vara bra att tänka efter, så man köper rätt från början.
  • MammaMajs
    Louise Hbg skrev 2010-03-07 20:30:35 följande:
    Oj,det blir nog en hel del saker att packa. Får nog börjamed att köpa en takbox till vår lilla Kia! Fast jag ser verkligen fram emot en semestermed massor med frihet, frisk luft och äventyr *s* (hoppas att man orkar med det hela)!Är det någon som känner till om man som tältarekan tälta på plats med el? Hade kunnat vara skönt med lite lyx något tillfälle!!
    Jag hade inte packat med en resesäng som några rekomenderat för den tar rätt mycket plats och jag tror att man klarar sig lika bra utan. Vi har sovit på en 10cm tjock luftmadrass och barnen på självuppblåsbara liggunderlag det tar inte så stor plats att packa. Men visst blir det mycket även om man tänker sig för, vårt jättebragage var fyllt till bristningsgränsen :)

Man bokar en vanlig elplats, samma som man bokar med husvagn och det kostar detsamma, ca 40:- per natt extra för elen. Ett annat tips är att planera maten hemma för att det skall gå smidigare, skriv en matlista och plocka med torrvaror hemmifrån.
  • TokMajsan

Tack för alla tips ang maten!

Ett tips som jag kan ge om packn ing är att det finns särskilda påsar som man kan suga ur lufter ur med tex dammsugaren så att packningen blir "vakumförpackad". Super duper då sakerna tar väldigt lite plats!

Svar på tråden Tälta med två åring?