• Kodia

Tälta med två åring?

Vi har tältat en hel del med våra barn. Kan du inte skriva lite mer, tex. om ni skall bo på camping eller ej, hur länge ni skall tälta, vad ni planerat/köpt än så länge, och vad ni undrar om, så är det lättare att veta i vilken ände man skall börja...

Jag hjälper gärna till, men orkar inte skriva en hel roman!

• Kodia
    Louise Hbg skrev 2010-03-05 19:25:54 följande:
    Vi har främst tänkt bo på camping med alla den servise som där finns tillgänglig, man jag kan även tänka mig att stanna en natt vid något mysigt ställe som kanske dyker upp utmed resan. Vi hade tänkt köpa ett 4 pers tunneltält på Biltema som jag hoppas ska kunna räcka.Funderar på att ta med dotterns resesäng men är inte säker ännu, och den tillhörande åkpåsen till vagnen om det skulle vara regnigt och kyligt. Låter fruktansvärt med drunkningsolyckor och man kan nog aldrig undvika sådana saker fullt ut.
    Jag tror att jag hittade det tältet ni funderar på (Muddus IV?), men det var svårt att hitta mått på förgården. Jag tänkte nämligen tipsa om att köpa tält med ståhöjd i förgården, och tillräckligt mycket plats för ett litet bord och ett par stolar elller pallar. Det är skönt att kunna sitta bekvämt under tak om det regnar, blåser eller är mycket mygg. Vattentätheten på Biltema-tälten är väl sådär, men ni skall ju inte ut i ödemarken...

Att barnen skulle rymma på natten tror jag inte är så troligt. Stänger man dragkedjorna ordentligt (oftast två in till innertältet och en i förtältet) är det inte så stor risk att barnet skulle kunna smita ut utan att man märker det. Vindskydd skulle jag däremot inte välja att sova i med så små barn.

Något varmt att sova i (åkpåse, sovsäck, filtar etc) kommer ni nog att behöva allihopa, om det inte är riktig värmebölja, för marken kyler mer än man tror. Resesäng verkar få plats i Muddus-tältet, så det kan funka om ni har plats i bilen. Hur ska ni vuxna sova?

Lite saker vi brukar ha med:
    Plastback med kastrull, stekpanna, bestick, skärbräda, tallrikar, diskgrejor osv.
    Plastback med torrvaror
    Kylväska med fryst/kall mat hemifrån + kylklampar som byts på campingen
    Stor plastkasse med dragkedja med alla sovsäckar, kuddar mm, så man slipper pilla in allt i sina egna små fodral.
    Ficklampa
    Myggljus
    Klädnypor och snöre
    Necessär som går att hänga upp.

Tja, det var vad jag kom på nu!
  • Kodia
    TokMajsan skrev 2010-03-06 15:40:27 följande:
    Hej!Vilken intressant tråd! Vi har bestämt oss för att tälta för första gången med vår son i sommar, han kommer då vara 1,5år. Något som jag tänkt på är hur gör man med kylvaror? Kylklampar håller ju inte kallt i en evighet direkt...Tack på förhand för svar :)TokMajsan
    Vi brukar frysa allt som går att frysa innan vi åker hemifrån, så tar det ett par dagar för tex. köttfärssåsen att tina i kylväskan. Sedan brukar man ha i kylklampar som man byter på campingen för 5 :-/st.

Man får ha lite disciplin på att inte ställa ner varma saker i kylväskan, osv. Ta med saker som inte är jättekänsliga om ni inte är säkra på att det är tillräckligt kallt i kylväskan. (Tex. har vi bara smörgåsskinka om vi kan ha den mellan två frysta saker.) Många saker som man brukar ha i kylen behöver egenligen inte vara kalla, som tex. ägg, frukt, grönsaker mm.

På vissa campingar finns kylar och/eller frysar som man kan använda.
  • Kodia
    Louise Hbg skrev 2010-03-07 20:30:35 följande:
    Oj,det blir nog en hel del saker att packa. Får nog börjamed att köpa en takbox till vår lilla Kia! Fast jag ser verkligen fram emot en semestermed massor med frihet, frisk luft och äventyr *s* (hoppas att man orkar med det hela)!Är det någon som känner till om man som tältarekan tälta på plats med el? Hade kunnat vara skönt med lite lyx något tillfälle!!
    Ja, man kan ta elplats även med tält! De är oftast lite dyrare.

Ang. packningen så blir det verkligen en hel del man har med sig! Bara tält, liggunderlag, sovsäckar och kuddar till hela famoljen tar jättemycket plats. Om man skall köpa utrustning kan man välja sådant som inte tar så stor plats, men de kostar ofta lite extra. En del saker kan väljar bort - tex. kan man stoppa en tröja i ett örngott istället för att ta med kudde. Tält finns också lättare (och antagligen med mindre packvolym) än det ni tänkt köpa. Liggunderlag och luftmadrasser finns i massa olika varianter och prisklasser, så om ni skall köpa det kan det vara bra att tänka efter, så man köper rätt från början.
  • Kodia
    Louise Hbg skrev 2010-03-10 19:55:33 följande:
    Ja det där med vakum låter som en god ide för oss. Man brukar alltid få mer plats än vad man tror. Vi är ju vana vid litn bil så...det löser sig säkert!
    Fast med en sådan påse återstår ju problemet att få hem allt igen... (Om man nu inte har dammsugaren med sig på campingen?) Fast om man tar med sig mycket mat dit så finns ju den platsen på hemvägen.
  • Kodia
    TokMajsan skrev 2010-03-13 12:51:17 följande:
    Jag tror faktiskt att det finns andra lösningar än att ta med dammsugeren... ;) Men jag är osäker. Ska kolla upp och återkommer!
    Genom att platta till, trycka, rulla, osv (som man gör med ett självuppblåsande liggunderlag) kan man säkert få ut ganska mycket av luften, men det är ju inte lika smidigt som med dammsugaren...
  • Kodia
    vike skrev 2010-05-15 10:10:50 följande:
    vi ska också tälta till sommaren ser fram emot detta allihop, men svårt att veta vad man ska köpa för sovsäckar mm. vill ju inte köpa värsta skiten, men ändå komma undan så billigt som möjligt. lutar nog åt clas ohlssons tält iallafall www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147... 4000 mm vattenpelarei duken låter som mycket tält för pengarna. och efter att ha läst tråden uppblåsbara liggunderlag.ni som har erfarenhet..vi kommer bo på campingplatser 9 ggr av 10. ska man satsa på ett triangakök eller räcker det med en billig kopia??? vi har bestämt oss för sprit och inte gasol
    Tältet verkar bra, men jag reagerade på innermåtten på sovavdelningarna, 180 x 190 cm. Är ni ganska korta? Annars blir det nog jobbigt att ligga med huvudet mot tältduken... Är det fönster på mittendelen? Vi har det på absiden på vårt tält (äldre modell av Intersports Alpha) och det är trevligt när det regnar och blåser ute, och man sitter inne.

Vilket märke på spritkök man väljer tror jag inte spelar så stor roll, men kolla storleken på kokkärlen. (Vet inte hur många ni är, men tänkte på att ni tittat på ett tält för 6 pers.) Vi köpte ett Trangia, eftersom det hade störst kastruller av de modeller vi hittade.

Tänk också på att det finns kök med spis/kokplattor på de flesta campingar, så ta gärna med riktig stekpanna etc. också.
Svar på tråden Tälta med två åring?