Inlägg från: MammaMajs |Visa alla inlägg
  • MammaMajs

Tälta med två åring?

Klart man kan tälta med en tvååring, vi tältade första gången med vår yngsta dotter när hon var 1,5 år. Det kan vara bra med en barnsovsäck eftersom att det gärna blir kallt i "extrautrymmet" annars och barnet försvinner lätt ner i socksäcken.

Jag rekomenderar inte tältet på Biltema, vi har ett McKinley tält, det översta i testet http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_content&task=view&Itemid=149&id=134

En sommar stog regnet som spön i backen i över en vecka när vi var ute, i tältet var det torrt däremot står Biltemas tält inte emot regn speciellt bra. Det låg flera stycken på blocket såg jag om du söker där.

Det är bra att ha med en presenning att lägga i förtältet där man ofta inte har medföljande golv till tältet, så får man inte så lite gräs och grus som möjligt. Packa saker i backar och kläder och sovprylar i lite större plastpåsar med dragkedja. Stadium har en väska som är billig och bra att packa campingsaker i.
    http://www.stadium.se/sport/vintersport/alpint/082644/stadium-multi-bag

Vi har lagat mat på stormkök och haft med oss ett ihopfällbart bord där storlarna sitter fast som man kan fälla ihop till en väska.

• MammaMajs
    viseversa skrev 2010-03-04 10:30:39 följande:
     Kan ioförsig tycka att föräldrarna i detta läge hade ett stort ansvar i hans död. Man kan göra mer än dom gjorde. Tex låta ungen sova med flytväst ELLER skaffa ett barnsäkert lås på hytt dörren. Men det hade dom inte gjort och då fick det lilla barnet betala med sitt liv tyvärr .
    Jag tycker det är onödigt att skuldbelägga föäldrar när det hänt en olycka, att ha ett barnsäkert lås till dörren hade varit en bra idé. Men är det ens praktiskt genomförbart att låta barnen sova med flytväst?

Ska man resonera så får man anta att föräldrar har stor del i de flesta olyckor som händer barn, olyckor hade i princip alltid kunnat undvikas om man agerat på ett annat sätt eller varit mer uppmärksam.

Men visst tänkte vi på att den lilla inte skulle kunna rymma när vi tältade, drog för alla dragkedjor ordentligt och sov med henne mellan oss. Att låsa dragkedjorna på tältet när man är där inne känns ganska farligt ifall man skulle behöva komma ut fort.
  • MammaMajs
    TokMajsan skrev 2010-03-06 15:40:27 följande:
    Hej!Vilken intressant tråd! Vi har bestämt oss för att tälta för första gången med vår son i sommar, han kommer då vara 1,5år. Något som jag tänkt på är hur gör man med kylvaror? Kylklampar håller ju inte kallt i en evighet direkt...Tack på förhand för svar :)TokMajsan
    De flesta campingar har kylskåp som man kan ställa saker i som campare, är framförallt tänkt till de som tältar. Vi brukade ställa fil mjölk och smör i en påse i kylen, finns ibland frys eller frysfack också. Som redan nämnt kan man ofta byta in frysklamar i receptionen mot avgift, det brukar vi göra när vi ska på utflykt. Vi åker med husvagn nu för tiden och fryser klamparna själva om vi har plats.

Ligger man på elplats kan man ha med sig en elektisk kylväska!
  • MammaMajs
    Louise Hbg skrev 2010-03-07 20:30:35 följande:
    Oj,det blir nog en hel del saker att packa. Får nog börjamed att köpa en takbox till vår lilla Kia! Fast jag ser verkligen fram emot en semestermed massor med frihet, frisk luft och äventyr *s* (hoppas att man orkar med det hela)!Är det någon som känner till om man som tältarekan tälta på plats med el? Hade kunnat vara skönt med lite lyx något tillfälle!!
    Jag hade inte packat med en resesäng som några rekomenderat för den tar rätt mycket plats och jag tror att man klarar sig lika bra utan. Vi har sovit på en 10cm tjock luftmadrass och barnen på självuppblåsbara liggunderlag det tar inte så stor plats att packa. Men visst blir det mycket även om man tänker sig för, vårt jättebragage var fyllt till bristningsgränsen :)

Man bokar en vanlig elplats, samma som man bokar med husvagn och det kostar detsamma, ca 40:- per natt extra för elen. Ett annat tips är att planera maten hemma för att det skall gå smidigare, skriv en matlista och plocka med torrvaror hemmifrån.
Svar på tråden Tälta med två åring?