• Louise Hbg

Tälta med två åring?

Vi har redan nu börjat planera vår första tält semester som kommer bli av i augusti i Bohuslän. Jag är väl till vissdel lite skeptisk över att tälta runt men samtidigt ger det en sprallig 2 åring möjlighet att busa ordentligt.

Vi som inte är några rutinerade campare, vad bör packas ner och vad kan man spara in på? Tacksam för alla goda tips och ideer som gör en lyckad semester!

• Svar på tråden Tälta med två åring?
  • Louise Hbg
    TokMajsan skrev 2010-03-08 14:38:19 följande:
    Tack för alla tips ang maten!Ett tips som jag kan ge om packn ing är att det finns särskilda påsar som man kan suga ur lufter ur med tex dammsugaren så att packningen blir "vakumförpackad". Super duper då sakerna tar väldigt lite plats!
    Ja det där med vakum låter som en god ide för oss.

Man brukar alltid få mer plats än vad man tror. Vi är ju vana vid litn bil så...det löser sig säkert!
  • Kodia
    Louise Hbg skrev 2010-03-10 19:55:33 följande:
    Ja det där med vakum låter som en god ide för oss. Man brukar alltid få mer plats än vad man tror. Vi är ju vana vid litn bil så...det löser sig säkert!
    Fast med en sådan påse återstår ju problemet att få hem allt igen... (Om man nu inte har dammsugaren med sig på campingen?) Fast om man tar med sig mycket mat dit så finns ju den platsen på hemvägen.
  • Louise Hbg

*s* Precis vad min sambo komenterade när jag försökte föreslå en genial idee!!

• TokMajsan

Jag tror faktiskt att det finns andra lösningar än att ta med dammsugeren... ;) Men jag är osäker. Ska kolla upp och återkommer!

• Kodia
    TokMajsan skrev 2010-03-13 12:51:17 följande:
    Jag tror faktiskt att det finns andra lösningar än att ta med dammsugeren... ;) Men jag är osäker. Ska kolla upp och återkommer!
    Genom att platta till, trycka, rulla, osv (som man gör med ett självuppblåsande liggunderlag) kan man säkert få ut ganska mycket av luften, men det är ju inte lika smidigt som med dammsugaren...
  • vike

vi ska också tälta till sommaren{#lang_emotions_cool} ser fram emot detta allihop, men svårt att veta vad man ska köpa för sovsäckar mm. vill ju inte köpa värsta skiten, men ändå komma undan så billigt som möjligt. lutar nog åt clas ohlssons tält iallafall http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147459908 4000 mm vattenpelarei duken låter som mycket tält för pengarna. och efter att ha läst tråden uppblåsbara liggunderlag.

ni som har erfarenhet..vi kommer bo på campingplatser 9 ggr av 10. ska man satsa på ett triangakök eller räcker det med en billig kopia??? vi har bestämt oss för sprit och inte gasol

• Kodia
    vike skrev 2010-05-15 10:10:50 följande:
    vi ska också tälta till sommaren ser fram emot detta allihop, men svårt att veta vad man ska köpa för sovsäckar mm. vill ju inte köpa värsta skiten, men ändå komma undan så billigt som möjligt. lutar nog åt clas ohlssons tält iallafall www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147... 4000 mm vattenpelarei duken låter som mycket tält för pengarna. och efter att ha läst tråden uppblåsbara liggunderlag.ni som har erfarenhet..vi kommer bo på campingplatser 9 ggr av 10. ska man satsa på ett triangakök eller räcker det med en billig kopia??? vi har bestämt oss för sprit och inte gasol
    Tältet verkar bra, men jag reagerade på innermåtten på sovavdelningarna, 180 x 190 cm. Är ni ganska korta? Annars blir det nog jobbigt att ligga med huvudet mot tältduken... Är det fönster på mittendelen? Vi har det på absiden på vårt tält (äldre modell av Intersports Alpha) och det är trevligt när det regnar och blåser ute, och man sitter inne.

Vilket märke på spritkök man väljer tror jag inte spelar så stor roll, men kolla storleken på kokkärlen. (Vet inte hur många ni är, men tänkte på att ni tittat på ett tält för 6 pers.) Vi köpte ett Trangia, eftersom det hade störst kastruller av de modeller vi hittade.

Tänk också på att det finns kök med spis/kokplattor på de flesta campingar, så ta gärna med riktig stekpanna etc. också.
  • vike
    Kodia skrev 2010-05-15 21:33:07 följande:
    Tältet verkar bra, men jag reagerade på innermåtten på sovavdelningarna, 180 x 190 cm. Är ni ganska korta? Annars blir det nog jobbigt att ligga med huvudet mot tältduken... Är det fönster på mittendelen? Vi har det på absiden på vårt tält (äldre modell av Intersports Alpha) och det är trevligt när det regnar och blåser ute, och man sitter inne.Vilket märke på spritkök man väljer tror jag inte spelar så stor roll, men kolla storleken på kokkärlen. (Vet inte hur många ni är, men tänkte på att ni tittat på ett tält för 6 pers.) Vi köpte ett Trangia, eftersom det hade störst kastruller av de modeller vi hittade.Tänk också på att det finns kök med spis/kokplattor på de flesta campingar, så ta gärna med riktig stekpanna etc. också.
    tack för tipsen!!! ja både jag och min man är under 170{#lang_emotions_cool} men det var faktisk inget jag tänkt på så tack för upplysningen. dock inget fönster i absiden...men det kn vi nog leva med (hoppas jag){#lang_emotions_smile} vi är fyra men fem när makens äldre barn också är med så det får nog bli stora trianga för oss också
  • vike

någon om prövat open air sovsäckar+uppblåsbara liggunderlag (från jysk)

• strojes

Vi ska till Öland på tältsemester, för tjejerna blir det första gången (5 år, 2,5 år och 2,5 år). Har bokat plats på Klinta camping. Vi håller för fullt på att fila på packlistan som är rätt lång nu, tur vi har en stor bil.

vike: Vi har liggunderlag från jysk som vi använt vid fjällvandring och de funkar bra fast jag tycker de är lite tunna om man ska sova flera nätter.

detta tält ska vi bo i: www.jysk.se/165/388/418/4720600/a/catalog

• Badfantasten

Vi tältade förra sommaren med 2 och 3 åring och de älskade det! Full rulle på campingen med alla roliga aktiviteter, spännande när vi kröp in i tältet bland alla våra kuddar och täcken. Sov så gott. Himla mysig familjeupplevelse! (när det är sol)

• Hyllemor

Vi har tältat mycket! 

Jag tyckte att det var skönt att välja en plats på campingen där vi kunde ha bilen (vi har tältat utan bil också, men det var jobbigt eftersom packningen tog så mycket plats i tältet) och även en plats med el, om man behöver ladda mobiler och annat. Det är ingen höjdare att stå i ett gemensamhetsutrymme och vänta på att en mobil laddar tillsammans med en 2-åring.

- Stormkök/Trangia är guld värt! Det har räddat oss många gånger när det har varit kö till gemensamma matlagningsmöjligheter eller när grillarna är upptagna.

- MYCKET mat som kanske inte är så nyttigt, men går snabbt att plocka fram och som inte kräver kylning: klämmisar, bröd och mjukosttub, bananer.

- Snöre/torklina + klädnypor. Blöta badkläder och handdukar är inte kul  när man inser att enda stället att hänga dem på är ovanpå tältet och så kommer det en vindpust och plötsligt så ligger allt på marken och vägrar torka.

- Det viktigaste av allt: tååålamod. Låt allt gå långsamt. Man kan tycka att man vill hinna med alla aktiviteter som finns på campingen eller i närheten, men det gör man inte med ett litet barn. Allt tar lång tid på en camping med barn. Missar ni något, ryck på axlarna och skit i det. Det kommer fler gånger och fler år (förhoppningsvis.) 

- myggmedel + allergimedicin + klistermärken med myggmedel + barnalvedon. Vårt barn blev allergisk mot myggmedlet (det är jättevanligt att bli det) och vi hade fått åka in till akuten om vi inte haft flytande allergimedicin med oss. Efter det blev det klistermärken med myggmedel som man sätter på kläderna istället. Inte riktigt lika effektivt, men klistrar man ner hela ungen från topp till tå, så funkar det faktiskt riktigt bra. Ett annat år fick vårt barn feber. Då fick vi lämna campingen och åka iväg för att köpa barnalvedon (de hade bara alvedon för vuxna i butiken), så efter det har vi haft ett helt jäkla husapotek med oss. VARJE gång har vi använt något av det, alltifrån fästingbortplockare till plåster och brännsårssalva.

• Hyllemor

Jag kom på en sak till: ta med en stor plastback med lock att förvara maten i. Ett år fick vi, mitt i natten, påhälsning av en igelkott inne i tältet. Den gick lös på nötpåsen som någon hade glömt kvar. Jag var helt skräckslagen innan jag förstod vad det var för djur som bökade runt och jag undrar fortfarande hur i helsike den lyckades ta sig in i tältet.

Ett tips är också att packa allt i olikfärgade påsar. Typ: röd påse=varma kläder, blå påse=sovkläder, gul påse=toalettgrejer, orange påse=tallrikar och matgrejer.

Vissa saker vill man ha inne i tältet och det är ingen höjdare att behöva rota runt i en väska med ficklampa mitt i natten. (Påsarna kan ligga i väskan, men det är lättare att snabbt hitta vad man ska ha)

Vandrare brukar köpa vattentäta olikfärgade packpåsar i friluftsbutiker, men de påsarna är ganska dyra. Försök istället att samla på er andra former av påsar. Det viktigaste är att man genast ska kunna se skillnad på påsarna i halvmörker. Det kan också funka att packa saker i olikfärgade örngott, även om de kan bli lite fuktiga av kondens och så.

Svar på tråden Tälta med två åring?