• Boothwalker

Retrovagnstråden 19

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Retrovagn på facebook
    Retrovagnsforumet
    Retrovagn köp och sälj

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

Många här ser de andra i tråden som nån sorts andra familj och vi pratar gärna om lite allt möjligt. Så även om fokus ligger på Retrovagnar (eftersom det är vårt stora gemensamma intresse) så är inget egentligen OT =)

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 02:43
    Blev visst nåt mysko med de tre sista länkarna.
    Facebook - www.facebook.com/group.php
    Retrovagnsforumet - retrovagnen.mylava.net/
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 19
  • mariannel
    anneliesofia skrev 2010-04-19 19:53:55 följande:
    Tack! Kollade in Rättvisa barn. Jättefina grejer och inte speciellt dyra heller. Om du har fler tips på liknande bloggar tar jag gärna emot.
    Om du ksa till sthlm snart så finns det en hel del att välja bland. t.ex påkläderiet på söder, de har en massa för barn, en del helt i nyskick!
  • anneliesofia
    jagäraf skrev 2010-04-19 20:04:31 följande:
    Jag tror att din bruna vagn är en Emmaljunga från ca 1974. En sådan som min blå nedan. Emmaljungavagnarna hade inget namn på den tiden utan bara ett nummer. Vilket just den här hade vet jag dock inte.
    Ja, det verkar vara en sån. Pappa sa att den hade stora hjul och det har den ju. Fin vagn, den skulle man haft kvar.
  • Den Osynlige
    Boothwalker skrev 2010-04-19 19:43:39 följande:
    Ja det är sant. Syr också en del. Och säljer lite. Men inte så mycket. Är inte så aktiv just nu. Syr helst jackor... Har en syblogg...
    Lokatt skrev 2010-04-19 19:38:02 följande:
    kolla in alla fina sybloggare som syr och säljer. Ofta använder de retrotyger (äkta) och syr efter gamla mönster. Ibland använder de nya tyger i retrostil och syr enlilgt 70-insperation.Jag syr själv endel, men säljer inte, hinner jag inte med En jag varmt rekomenderar är Rättvisa barn.
    vad skoj att det finns fler som syr retro barnkläder i denna tråd.jag håller på och knåpar ihopp vår/sommarkollektionen.jag kör 90% med retrostil och 70-tals tyger
    *En massa skratt och glädje är underbart!*
  • Boothwalker
    anneliesofia skrev 2010-04-19 19:53:55 följande:
    Tack! Kollade in Rättvisa barn. Jättefina grejer och inte speciellt dyra heller. Om du har fler tips på liknande bloggar tar jag gärna emot.
    Kan inboxa min bloggadress =)
    Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • anneliesofia
    Boothwalker skrev 2010-04-19 20:27:29 följande:
    Kan inboxa min bloggadress =)
    Ja gör det!

Kollade på Kappahls Vintage Stories häromdagen och de har ju hur fina grejer som helst men tyvärr har de bara jättetjejiga grejer med volanger och spetsar. Försöker visserligen att va könsneutral men det känns ändå lite väl att sätta på en volangklänning på en pojke. Till er som har döttrar eller vill ha klänning på pojkar kan jag varmt rekommendera Vintage Stories.
  • mariannel
    anneliesofia skrev 2010-04-19 20:36:06 följande:
    Ja gör det! Kollade på Kappahls Vintage Stories häromdagen och de har ju hur fina grejer som helst men tyvärr har de bara jättetjejiga grejer med volanger och spetsar. Försöker visserligen att va könsneutral men det känns ändå lite väl att sätta på en volangklänning på en pojke. Till er som har döttrar eller vill ha klänning på pojkar kan jag varmt rekommendera Vintage Stories.
    ah ska kolla...förlåt om jag tjatar med mina klädlänkar men är det nåt jag är expert på så är det second hand här i sthlm. Du måste även kolla OLD TOUCH på upplandsgatan 43, den är heeeelt ljuvlig! Där finns både flick och gosskläder och dam och herr och speglar och kammar och hattar och dukar och skor osv osv man blir helt nipprig av att gå in där.
Svar på tråden Retrovagnstråden 19