• Boothwalker

Retrovagnstråden 19

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Retrovagn på facebook
    Retrovagnsforumet
    Retrovagn köp och sälj

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

Många här ser de andra i tråden som nån sorts andra familj och vi pratar gärna om lite allt möjligt. Så även om fokus ligger på Retrovagnar (eftersom det är vårt stora gemensamma intresse) så är inget egentligen OT =)

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    ♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-05 02:43
    Blev visst nåt mysko med de tre sista länkarna.
    Facebook - www.facebook.com/group.php
    Retrovagnsforumet - retrovagnen.mylava.net/
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 19
  • Liselottang
    Bambusa skrev 2010-05-07 21:39:22 följande:
    åhh, vinröd sittdel 
    Oh yes Har googlat som en galning men inte hittat bild på en enda likadan! Hoppas den är fräsch iallafall, kan lägga upp bild sen.
  • Bambusa

ja,gärna de, så får ja bli mer avundsjuk.. å hyffsat nära mig var de med..  men ja har en brun gondol sitt iaf..  och vinröd ligg..

Liselottang skrev 2010-05-07 22:19:16 följande:
    Oh yes Har googlat som en galning men inte hittat bild på en enda likadan! Hoppas den är fräsch iallafall, kan lägga upp bild sen.
  • Liselottang
    Bambusa skrev 2010-05-07 23:50:46 följande:
    ja,gärna de, så får ja bli mer avundsjuk.. å hyffsat nära mig var de med..  men ja har en brun gondol sitt iaf..  och vinröd ligg..
    Ja jag har sett att det bor några vagngalningar kring Gävle.

Jag bor väldigt nära både Erikshjälpem, Kupan och Ria, men jag tycker aldrig att jag hittat någon gammal vagn där. Bara mörkgrön-rutiga skrällen från 90-talet

Har blivit så less när jag kollat blocket den sista tiden, fattar inte hur vissa tänker när de sätter pris. Jag menar 2600 för en "vanlig" sittvagn från 70-talet? Visserligen i fint skick, men ändå.
  • Bambusa

ja, de gör ju de... erikshjälpen har ja vart titt som tätt, sånd bara på öppentiderna när man har sambo som jobbar skift och inget körkort själv..  kupan va så mkt bättre på förra stället i den gamla skolan.. såg en fin dockis på röda korset tidigare i veckan, men hade inga pengar till de då.. typiskt.. ska inte bara kolla..  ja, de är många vagnar som är dyra..

Liselottang skrev 2010-05-08 09:05:50 följande:
    Ja jag har sett att det bor några vagngalningar kring Gävle. Jag bor väldigt nära både Erikshjälpem, Kupan och Ria, men jag tycker aldrig att jag hittat någon gammal vagn där. Bara mörkgrön-rutiga skrällen från 90-talet Har blivit så less när jag kollat blocket den sista tiden, fattar inte hur vissa tänker när de sätter pris. Jag menar 2600 för en "vanlig" sittvagn från 70-talet? Visserligen i fint skick, men ändå.
  • Boothwalker

sorry. Varit bizzy och glömt lite om vart annat. Ska försöka skicka den när jag kommer hem.

anneliesofia skrev 2010-05-07 20:55:39 följande:
    Jag har inte orkat va inne här nåt för sidan har varit så sjukt trög. Är det bara för mig eller är det FM-sidan som är trög?Boothwalker, har du glömt posta selen? Har ett bälte så länge i vagnen men det ser så fult ut. Vore najs med en riktig sele.
    Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • Boothwalker

hamnade på tranås långa loppis i år med. Fast hade ingen aning om att den var nu. Skulle bara hälsa på en kompis ju =)

Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • pergotezzie

kapell renoveringen tror jag finns i ljusblått,marinblått.grönt och orange än så länge.

• Minora

Hej på er experter!

Efter att ha suktat länge och väl efter en fin retrovagn men aldrig lyckats slå till (bor i stockholm, chansen att fynda i konkurrensen är ju minimal...) så vände turen idag!
    Egentligen har jag mest letat efter en funktionell vagn, oavsett ny eller gammal, men inte hittat nåt som uppfyller kraven (förutom möjligtvis en bugga, men det är allt för dyrt och ganska ful är den ju också...) .
    Jag har alltså letat efter en liten smidig sittvagn, som dessutom ska vara vändbar och ha hyfsat liggläge. Så rätt vad det var dök den upp på Blocket igår, och nu är den min!
    Det är en gammal Briovagn som enligt säljaren är klädd i skailäder (vad nu det är? vet inte det pinsamt nog..). Jag kan verkligen inte bestämma mig för om jag tycker att den är lite kitshsnygg eller bara rent av skitful - som min sambo tycker. Han vill knappt synas ute med den.
    Hur som helst, sonen älskar den och den fyller sin funktion - vi är nöjda. Vi fick den för 400 spänn, ett kap enligt mig!
    Eller vad säger ni veteraner? Var det ett bra köp?
    Kan man kanske lyckas klä om den på något smidigt sätt? (obs, är inte ett himla dugg sykunnig, men man kanske kan be om hjälp? Det verkar lite opraktiskt på sommaren med en vagn med lädersits, samtidigt är det ju lätt att hålla rent.
    Och vad tror ni om årgång på denna?
    Det här är första inlägget jag skriver på snart två år, så jag vet inte om jag kan lägga till bild på vagnen, men den finns iaf i mitt bildgalleri, kika gärna in och kolla! 
    Jag tar tacksamt emot all info om vagnen, samt tips och råd kring förbättringar och pimpning!
  • jagäraf

Minora, vad jag kan se av din bild är det en Brio Comfort från kanske åren före 1995 (med tanke på böjen på handtaget) som du köpt. Brio Comfort är en av de bästa sittvagnarna som gjorts, enligt mig i alla fall så grattis!

Svar på tråden Retrovagnstråden 19