Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

mammatill2härligavildar skrev 2011-09-12 19:53:47 följande:

Tack för svaren. Slutade tillverkas 05 låter ju gammalt ju, ändå såg den så fin ut faktiskt. Hmmm, svårt. Vill gärna ha en emmaljunga, å får man en så billigt så kanske man ska slåtill även om den är några år:) Skönt att höra att du Nifelheim använd er så länge. Har liksom tänkt att man "självklart" kan ha en lättare sittvagn när dom blir runt 1 för d funkade så bra med storebror.

Ska ta mig en funderare:) 

hade en -01a och den var underbar, så gammal vagn behöve ej vara dålig vagn, beror på va den varit med om
  • stor grön drake
    omni skrev 2011-09-14 13:29:54 följande:
    Hej hej Jag har en Emmaljunga Edge- 06:a, tillverkningsår 2005, med easy fix.. Suffletten som en gång var svart är nu brun. Tänkte försöka färga den först och se hur det blir. Blir det pannkaka så tänkte jag köpa en ny, trots att den är dyyyr. För visst funkar dagens suffletter till en så gammal vagn?  
    testa panduros transparenta textilfärg för ljusa tyger, den ska tydligen ge bäst resultat. Jag målade min edge -00 md textiltusch som fixerades efter 24h torkning, lite flammigt men inte så köparen märkte
    Suflettfästet har varit likadant sedan -00, så ett sprillans passar det med.
  • stor grön drake
    MaammaL skrev 2011-09-15 17:49:20 följande:
    Någon som vet varför man inte kan köpa emmaljunga grejer just nu?
    menar du online så har man aldrig kunnat göra det, menar du på barnens hus så är det väll för att de går ihop med babyland och därför behöver skriva nya avtal.
  • stor grön drake
    MaammaL skrev 2011-09-15 20:31:02 följande:
    på babyland i kungenskurva sa de att de inte kan beställa hem emmaljunga produkter och de vet inte när de kommer kunna det heller!!!! säääämst!! inte nog med att det dröjer 2-3 veckor att få hem en fotsack så kan man inte ens beställa sånt nu :(
    ah, det är just åga sammanslagningen, de måste göra nytt avtal. Men babyproffsen måste ju finnas någorlunda nära där de med, iaf min närmaste tar tom telefonbeställningar och så ringer de sen när varan kommit (beställt både reservdelar och exklusiv footsack så)
  • stor grön drake
    Överbandsfürern skrev 2011-09-16 11:52:07 följande:
    Varför jag undrar med suffletten är för att jag vill kunna sälja delarna på vagnen, själva chassit är ju trasigt så det är ju bara att kasta. Men klädseln borde man ju kunna sälja vidare iaf eftersom den är väldigt fin så sett.
    Trodde faktiskt EL gjorde vagnar som höll. 
    Jag tror folk i mycket har "slit-och-släng" attityd och tyvärr märks det på begagnat

Man skruvar isär fästet och drar av klädseln. På vissa modeller måste man ta bort tryckknappen för att den är nitad genom ramen, men det är lätt att sätta dit en likadan del i bara tyget i efterhand.

Sittdel+suflett kan det nog vara ganska stor efterfrågan på tycker jag, kolla vad reservdelar skulle kosta!
  • stor grön drake
    Överbandsfürern skrev 2011-09-16 20:39:08 följande:
    Tack för ditt svar
    Ja den är nitad, petar jag bara bort niten med en kniv typ då eller?

Får testa, har själva klädseln ute på blocket, men än så länge har ingen nappat. Känner mig inte sugen att lägga ut mer pengar på den eftersom det ändå behövs två bakhjul, ett nytt framhjul med upphägning och allt (knäckt i den snödriva typ...) plastupphägningen måste bytas, så själva chassit är liksom skrot tyvärr.
    aj, hjärnsläpp, jag trodde du hade en vagn till som krashat, förutom cangaroon.

Jag har våldat bort mina med en trög avbitare (den bet inte, utan fick bara bra vridgrepp) och så jobbat mig runt och bänt uppåt tills niten lossnat. gjort på 2 vagnar, inte märkt något problem med att det skulle lussna vid användande av footsacken.
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-09-16 22:08:01 följande:
    Jag vill ju ha en emmaljunga men jag vill inte bädda ner bebis i en lift!!!
    Såg denna på blocket: www.blocket.se/lund/Syskonvagn_Tvillingvagn_E...
    Vad är det för modell???? Den enda jag hittarm separata sitt/liggdel.
    Tacksam för emmaljunga expertsvar här :)
    Det är en twin cangaroo, enda nackdelen är att när korgen, som är mindre än citykorgen, är urväxt så måste bebisen sitta vänd frammåt.
  • stor grön drake
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-09-16 22:50:09 följande:
    Tack. Aha! Så d e "så Illa" hehe. trodde det var en citykorg iaf. men då e det en annan sorts korg? Då får man kanske bädda i mjuklift iaf. jag vill ju hellre ha dom sittandes mot mig faktiskt.
    vet inte hur d e när sonen är 1 år o 10 månader, men antar att han behöver åka i vagn då. så ha edgen blir nog inte lätt :S
    Några andra tips hur man gör m 2 barn/bebisar o vagn ? Man vill ju ha d så lätt o smidigt som mman kan få det  :D
    syskonsittsen kanske? iof behövs en lift då, men då behöver du inte byta vagn

jag när ju en dröm om att köpa en twin cangaroo med både syskonpaket (dvs singel suflett, knäbygel o footsack) och två liggdelar, så att jag skulle kunna slakta ena och försöka sy en "mini-ozone" sittdel... skulle iof antagligen måsta slakta min jet för lutningsfunktionen, men det skulle nästan vara värt det tror jag
    Jo, jag är tönt, jag vet Största problemet är att maken vägrar skaffa syskon just nu, och därmed går det inte med bästa vilja i världen att få det till att vi behöver en twin cangaroo...
  • stor grön drake
    Noiis skrev 2011-09-19 17:36:47 följande:
    Okej ingen kan/vill svara på mina funderingar så om jag frågar så här då
    Om jag skulle köpa en vagn begagnat och får med kvitto hur funkar det vid reklamation då?
    Jag har ingen ning om din första fråga.
    Vid begagnat köp funkar kvitto förutsatt att inte förra ägarens namn står på det.
  • stor grön drake
    Noiis skrev 2011-09-19 21:22:15 följande:
    Wingtear, barnbutiken jag köpt av har "gett" mig ett nytt efternamn. Och de står på kvittot. Jag undrade hur de påverkar garanti ärenden.
    Jamen just ja, mindes bara det med footsacken/åkpåsen. Men tycker ju på något sätt att det inte borde påverka, betalade du med kort kan du ju alltid därvia bevisa att du köpt en vagn med tillbehör för motsvarande summa vid samma tillfälle.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5