• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

JwJw skrev 2011-09-01 19:31:06 följande:
    ok får testa handtvätt på den först kanske...för om man ska få bort bågen lär man skruva o greja känns kanske inte helt kul ;D
    jo och har man en båge som är ihopnitad så går det inte eller allt går ju ;) Ha den uppspännd när du torkar så går det fortare. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-09-02 21:37:51 följande:
    planerar för fullt "vinter varianten" av vagn, i nuläget lutar det mot supreme chassi, jet sittdel, ozone footsack och nitro varukorg...
    lol :D

Jag hittade ett regnöverdrag idag till softyn, var på myrorna och hittade ett i en hög med mjukliftar, 25kr helt ok med tanke på att det regnade ute och jag inte orkade ta på sonen galonbyxorna. Var en emmaljunga orginal så den är ju inte så jättebra men funkar till och från förskolan. Jag hittade att om jag parkerar vagnen vid andra ingången så kan den stå under tak. Får göra det tills jag lyckas hitta ett vettigare regnskydd.  
  • t0va
    micksaan skrev 2011-09-03 21:12:16 följande:
    Har en kompis som funderar på att köpa en scouter begagnad i tyget jungle punk. Hon säger att armstöden är lite smutsiga och att hon vill fräscha upp vagnen för övrigt men hur ska hon göra? Använda något
    Speciellt medel? Ska hon
    Tvätta klädseln i maskin? 
    Jag körde klädseln i maskinen, tog handtvättprogrammet, och det blev stor skillnad. Var en skitig vagn, med mycket banan, ersättning, kex osv. på ;) 

Endel använder flytande tvättmedel så kornen inte ska fastna men jag tog det vi har i vanliga fall, skona. Sonen är allergisk så jag vågade inte prova något nytt.  
  • t0va

I min stad fick vi besked att de inte hade något avtal med emmaljunga längre, fast en vän som var där för några veckor sedan sa att de nu hade ett klart för de skulle få in scooter s, hon ville inte handla på babyproffsen utan väntade gärna några veckor. Vet inte om det stämmer för när jag var där för någon månad sedan så var det bara 3 vagnar som stod i ett hörn. Någon som vet om varje enskild butik förhandlar om avtal eller om kedjan gör det?

• t0va
    MammaaL skrev 2011-09-04 16:54:40 följande:
    beror på hur sliten den är, förstår inte er som vågar köpa så gamla vagnar, säkerheten lär ju vara 0 liksom! :O
    Jag har köpt en 10år gammal emmaljunga sulky, den skulle säkert få underkänt i dagens säkerhetsstester när man fäller ihop den, men samtidigt så tycker jag inte det är ett problem. Sonen kan klämma sig på våran nya nitro också om han pillar när man fäller ihop den, altså får han inte vara nära vagnen när den fälls ihop. Jag tycker den är mycket mer robust än spider som känns mer ranglig och plastig. Men man får ju kontrollera så säkerhetshakar och klädsel är helt och fungerande. 

Däremot skulle jag troligen inte köpa en 10 år gammal spider om 10år, den tror jag inte är i lika bra kondition då.  
  • t0va
    Uliise skrev 2011-09-05 08:27:29 följande:
    Nej nej nej, de är helt underbart vackra ju!
    Sittvagnen i bildtråden är underbar. Synd att det inte finns sådana idag. Skulle vara perfekt för min krälsäl som ska i och ur hela tiden. :) 
  • t0va
    Littorina skrev 2011-09-06 12:48:54 följande:
    Nu är jag inte så ofta i denna tråd så jag vet inte vad för regnsskydd du är ute efter. Jag hade ett regnskydd för stora ryggsäckar över liggdelen på vagnen när den stod i trapphuset. Då var det ingen öppning i den som nån kunde få för sig att slänga skräp i eller katt krypa in i vagnen. www.stadium.se/sport/uteliv-resa/tillbehor-ut...
    Så smart, jag tror jag har ett sånt liggandes någonstans i gömmorna. Är mest något att dra över vagnen när den står på förskolan. Hem och dit funkar det vi har eller att han har regnkläder/åkpåse, men just att ha så vagnen inte blir genomblöt på dagarna vore trevligt. Såg ju att de har tak men det är på andra sidan förskolan så då blir det att släpa med allt andra vägen eller gå fram och tillbaka, men jag är inte så rädd om vagnen även om den är en kanonvagn så är det värsta om den blir pissevåt och måste torkas varje dag. 

Taket de har är rätt litet så blåser det antar jag att även de vagnarna som står där blir våta.  
  • t0va
    Madebyday skrev 2011-09-06 17:42:30 följande:
    Jag stör mig på den slappa delen av suffletten på min CC!!
    Platskrokarna längst ner på den, lossnar från pinnen (som dem skall krokas fast i) hela tiden, oavsett vilket håll jag vänder "krok-öppningen" åt.
    Här om dagen på en skogspromenad låg sonen och sov, med fullt liggläge, och vips så hade han den slappa delen i ansiktet, för att kroken hade lossnat. Det känns som att resåren, som kroken sitter i, slappat till sig så fort :( Inte ens haft vagnen ett år!
    Någon mer som har samma irriterande problem och vad har ni för smart lösning på det? Eller kan det vara en garanti-sak för att resåren slappat till sig för fort??!
    Ang. suffletten så se till att få bytt till de nya fästena med fjäder i. Det har jag fått och det är gigantisk skillnad nu sitter den där den ska. Jag fick bytt på garantin. 

Krokarna är helt hopplösa jag hatar dem, har tänkt att byta ut dem mot små karbinhakar istället, typ sånna man kan kroka fast nycklar i eller något liknande. Jag har bara inte fått tummen ur att fixa det. Vet inte om EL har något alternativ men jag tror inte det. Jag tror inte det är resåren utan att tyget rör sig när man rör vagnen och eftersom det bara är krokar med en öppning så kan de lossna lätt. Våra hoppade ur direkt så det är inget som kommit nu, trots att vi hade vagnen i liggläge den första tiden.  
  • t0va
    yodi skrev 2011-09-10 12:06:19 följande:
    någon som har några synpunkter på spider?
    Jag kollade på den när jag skulle skaffa sulky åt sonen. Han satt kanonbra i den tillskillnad mot brios sulky men jag tyckte den var tungstryrd, den var så svår att tippa bakåt så det blev jättetungt att köra. Brios vagn var mycket lättare. Nu har ju nya spidern kommit med "vanligt" handtag den har jag inte provat utan den jag testade var med ergonomiskt handtag. 

Vi köpte en äldre modell av emmaljugas sulky som var enklare att köra tycker jag. Sen vet jag att det är några som tycker tvärt om så den biten har mycket att göra med hur lång man är. Sonen satt som en kung i den. :)  
  • t0va
    yodi skrev 2011-09-10 12:34:53 följande:
    tack, jag får försöka komma i väg och provköra då med andra ord
    Ja helt klart, jag ska ta en tur och provköra när den nya modellen kommit till min butik, än så länge har de bara förra årsmodellen med ergonomiskt handtag. Så mycket som vi använder sulkyn så skulle det inte vara helt fel med en lite fräschare, även om jag är tokkär i softyn. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5