• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-16 09:26:06 följande:
    Kanon, midjebälte räcker nog än iaf hehe. vi använder bara midjebältet nu i edgen o han sitter ner då iaf. :P Nu ska jag leta vagn på blocket hihi så blir sambon lite glad iaf. att jag inte ska spendera alldeles för mycket pengar på en vagn till hehe :P Fast d säkert hade vatt kul med en ny vagn så hoppas jag kunna hitta en fin beg. oxå. Några tips man ska kolla efter på en beg. sulky? ser man årsmärkning på dom oxå ? nåt annat spec. man ska va uppmärskam på när man köper beg. sulky ? Tack för alla fina svar o råd :)
    Det jag har lärt mig av mina 2 sulkyinköp från begagnatmarknaden är att kolla hur slitna hjulen är, kan vara svårt att få tag på "nya", sen kolla hur mycket de vobblar, så ner på alla fyra och vicka på hjulen, skaka på vagnen när den står på backen också och provkör med vikt i. Det märks speciellt när man tippar vagnen, är det så att de vobblar för mycket så blir det inget kul att köra tycker jag, när du ändå provkör så känn på gunget, är fjädrarna ok och inte för nedsuttna. 

Sen klädseln, kolla alla sömmar så de inte är trasiga, på de 2 jag köpte så hade det släppt sömmar på bägge 2, såg inte det när jag kollade vagnen men det gick att laga som tur var. Så nästan det viktigaste ifall du vill ha samma klädsel, titta jättenoggrannt efter fläckar, en av de jag köpte hade mögelfläckar, det syntes inte när jag kollade på den, var inte bra ljus där och säljaren sa att klädseln var i perfekt skick inga fläckar inget mögel osv.
    Just den klädseln skulle jag ändå inte använda så det gjorde inte så jättemycket.  

Så förståss att allt funkar som det ska, den går att fälla ihop, ändra fotstöd osv. :)

Åldersmärkning finns på en klisterlapp på vagnen, precis som med de större vagnarna. Kan kolla vad det står på min, den är just nu i bilen. men om jag inte minns fel så står det tex. 080101-xxxx de första 6 siffrorna är årtal, månad och dag. Precis som i personnummer, de efter är något serienummer.  
  • t0va
    tindratindra skrev 2011-07-16 11:29:09 följande:
    Hjälp mig ni som kan det här med emmaljunga.. :) Jag ska köpa ny vagn och det stpr mellan nitron och ozone. Vet ju skillnaderna men ändå är det så svårt. Har hört att Nitron har dålig varukorg samt att den är tung.. Annars tycker jag att det ser så ombonad och bra ut.
    Vad säger ni??

Vi hade en brio o som jag älskade allt med, förutom att den inte hade helt upprätt sittläge eller vad man ska säga. Så min dotter satt liksom tillbakalutad annars fick hon kämpa sig upp. Så den lämnade vi tillbaka. Och nu funderar vi alltså på nitro eller ozone!  
    Tar det igen... Vi köpte en nitro för ett år sedan till sonen som var nyfödd. Den var jättebra de första 3månaderna när han låg ner men den ville han inte ligga längre och få honom halvsittandes i nitron var svårt även om vi la handdukar under rumpan så han inte skulle halka ner. Så vi köpte en city jet-sittdel, den är föregångaren till ozone och kortfattat så är skillnaden att med ozone kan man vinkla fotstödet det går inte på city jet. 

Så den delen hade vi några månader tills sonen bestämde sig för att det är skönare att sova på mage och då gick det inte att ha den längre. Nu har vi provat igen, han är 11månder och sitter riktigt bra i den. Kring 6månader så satt han inte så bra i den delen tyckte jag. Men det verkar skilja från barn till barn.

Nu växlar vi emellan de 2 delarna, använder främst den ergonomiska när vi ska ut på utflykter och har mer packning, tex. till kolmårdens djurpark. För han kan sova i den kortare stunder om vagnen rör sig, precis som i bilstolen, men sova när vagnen är still då vrider han sig och vill sova på sidan/mage.

Fördelen med den ergonomiska är främst att man kommer åt varukorgen så mycket lättare, och att hela vagnen blir lättare. Men nitron tycker jag inte är tung heller, jag har ett rörelsehinder och är inte så stark som en frisk men upplever att vagnen är lätt att köra ändå. Ett tag så satt jag i rullstol och kunde knuffa både vagn och rullstolen själv.

Som jag skrivit tidigare när folk frågat så hade jag köpt vagn idag så skulle det ha blivit en ozone och ifall behovet sen funnits med en annan sittdel så skulle jag köpt en citycross begagnad och sen sälja chassit om jag inte hade behövt det. Jag älskar att nitrosittdelen funkar så bra att sova i, min "stora" 11månaders på 12kg och 77cm ungefär får gott med plats och sover bra där. Han somnar ofta i bilen och vi lägger över honom i vagnen så får han sova vidare i lägenheten.

Sen ang. sufletten så finns det en extraskärm man kan köpa och sätta på så skyddar den mer än bara orginalsuffletten för den är lite kort speciellt när man har i liggläge.  
  • t0va
    tindratindra skrev 2011-07-16 14:24:42 följande:
      Dessutom var varukorgen lite liten för mig i Nitron, jag går jätteofta och handlar med vagnen...
    Det är samma chassi på nitro och ozone det som skiljer dem åt är sittdelen, så varukorgen är samma. Skillnaden är att nitron är så låg så man kan inte lasta så mycket på höjden och det är svårt att komma åt, med ozone så kan man lasta mer på höjden. Vi fick plats med 2 ryggsäckar som stod upp när vi hade den sittdelen, med nitron får man trycka så kan det gå in en som ligger ner. 
  • t0va

Nu har jag provkört scooter S, den var trevlig att köra, precis som nitron speciellt när man har sittdelen vänd frammåt, tycker tyngdpunkten blir bättre då. Var aningen smalare än nitron men det var inget direkt som kändes när vi körde runt. Däremot så suger fotstödet något enormt. Kände på de 2 vagnarna de hade inne och bägge så kärvade det och hoppade inte i sitt läge på ena sidan. Plastigt och bara blää. 

Så jag är nöjd med min nitrojet :)

De hade inte fått in några nya spider så det får jag prova en annan dag.  

• t0va
    2små2stora skrev 2011-07-18 19:00:25 följande:
    Har du sett kronans sulky, den gillar jag.  www.kronan.com/sv/barnvagn/sulky-gron
    bara ute på stan, har inte vågat gå fram till någon och klämt... på vagnen då inte personerna. Finns den att klämma på i någon butik? För jag har kollat på sidan några gånger. Skulle inte vara fel med en stabilare sulky med 4 stora hjul, för de kommande skogspromenaderna och liknande. 
  • t0va
    ängeln83 skrev 2011-07-19 14:28:11 följande:
    Frågar igen :) Hur lång garanti är det på tygerna? Har en 1 år gammal vagn som spruckit i sömmen, gäller bara 6 mån garanti då också? Tacksam för svar.
    Såhär står det på emmaljungas hemsida "
    Skulle du inte vara nöjd med kvaliteten på din vagn ber vi dig att kontakta din återförsäljare, där du köpte vagnen. Emmaljunga följer de lagstadgade garantireglerna som gäller inom EU. Det innebär 3 års reklamationsrätt på material och tillverkningsfel.
    Material- och tillverkningsfel är fel som anses redan har funnits den dagen du köpte vagnen (vid köptillfället). Fel som inträffar inom 6 månader från köpet anses i princip alltid ha funnits redan vid köptillfället. Dessa fel åtgärdas genom reparation eller byte av delar av varan om reparation inte är möjlig." 

Jag har fått både dåligt sufflettfäste och varukorg utbytt på garanti nu när vagnen var kring 1år, diffade på några dagar äldre än 1år. Var inga problem alls. 

Du har 3års reklamationsrätt och lite beroende på hur den spruckit så kan man hävda att det är tillverkningsfel eller handhavandefel. Har du pratat med butiken där du köpte vagnen?  
  • t0va
    ängeln83 skrev 2011-07-19 17:22:27 följande:
    Tova: Problemet är att affären jag köpte den i har gått i konkurs, så jag antar att jag får vända mej till Emmaljunga. Samma sak hände på en kompis Ozone, dock hände det efter typ 2 mån, hon fick en ny klädsel. Använde just vagnen och nu sprack hela jäkla sömmen :/
    aha, då rekomenderar jag dig att kontakta konsumentombudet i din komun, brukar gå att hitta via komunens hemsida. Där kan man få rätt info, jag hade strul med ett annat företag men efter att jag pratade med konsumentombudet så gick affären på det lagen sa och inte på vad som blev billigast för dem, dvs. skylla allt på mig. Är svårt att säga något när vi inte sett skadan. 

Men jag köpte min vagn på babyland, men fick sufflettfästet utbytt på babyproffsen på garantin, så har du tur kan en annan affär fixa det så länge som du kan visa hur gammal vagnen är, dvs. har kvitto. Hoppas det löser sig fort.  
  • t0va
    sjöberg75 skrev 2011-07-20 09:49:39 följande:

Hoppas det är ok om jag skriver en liten fråga till er (vagnveteraner)?!

Jag är gravid & väntar liten i dec & funderar på att köpa en Nitro City med quadrolift (har varit & provkört den), den verkar underbar. Men nu till frågan: Hur fungerar framhjulen på vintern i snö?? Svårkörd?? Fastnar hjulen i snön??

Tack på förhand!!    

Den funkar mycket bättre än jag fruktade, jag trodde vi skulle få fixa ett begagnat citycross chassi och ha under vintern men det gick bra att gå ute även i snön. Såg några andra vagnar med små hjul fram som hade det svårare än oss. Nitrons hjul är små men rätt så breda ändå. Oplogat är det svårt men i stadsmiljö har det gått bra. 

Däremot så är jag inte alls förtjust i quadroliften, vi köpte den eftersom sonen skulle komma augusti/september, men efter 3månader så blev det jättetrångt för honom i liften, han ville ligga och vifta med armarna och det fanns knappt plats för. Så då köpte vi en begagnad citykorg istället, det var rena drömmen, vagnen blev jättelätt att köra för med lift i sittdelen blir vagnen rätt tung, och sonen hade massa utrymme. Jag har tagit bilder på honom i liften och korgen när han var kring 3månader, finns att se i mitt galleri. 

Vi köpte liften för 18000kr sålde för 700kr, korgen köpte vi för 300 och sålde för 600kr, så skulle jag haft barn idag skulle jag köpt en begagnad korg. Vi trodde vi skulle använda liften sen som åkpåse men den är så stel och otymplig och tung, så vi skaffade oss en fleeceåkpåse istället. 

Speciellt om barnet kommer under vintern och du vill bädda med fårskinn så rekomenderar jag inte quadroliften, har en bild där vi lagt fårskinn i den, och det blev jättetajt, nu behöver man inte ha det i liften för den är varm nog ändå men det är ju skönt för bebisen att ligga på. :) 
  • t0va
    butterflower skrev 2011-07-20 14:38:42 följande:
    En fråga till alla Emmaljunga experter i tråden.
    Vi bytte vagn nyligen och har nu en Emmaljunga City Cross (07.a)

Den gnisslar förfärligt när man lägger lite tyngd på handtaget och ska svänga. Det låter som att ljudet kommer från hjulen? Nån som har nånerfarenhet eller gissning på vad det kan vara och vad man gör åt det?
    Det är inte så enkelt att hjulen behöver smörjas? Jag hade en scooter där det gnisslade när man la tyngd på bakhjulen och då var det fjädrarna som inte mådde så bra, så jag smörjde dem och då gnisslade det inte lika mycket. Var något fäste för fjädern som gnisslade. Men hela den vagnen mådde inte så bra... fast den var billig ;) 
  • t0va

En citycross från 07 med mjuklift för 3800kr är inte det väldigt mycket även om vagnen är välvårdad? 

Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5