Emmaljunga tråd, Vol 5
Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-16 09:26:06 följande:
Kanon, midjebälte räcker nog än iaf hehe. vi använder bara midjebältet nu i edgen o han sitter ner då iaf. :P Nu ska jag leta vagn på blocket hihi så blir sambon lite glad iaf. att jag inte ska spendera alldeles för mycket pengar på en vagn till hehe :P Fast d säkert hade vatt kul med en ny vagn så hoppas jag kunna hitta en fin beg. oxå. Några tips man ska kolla efter på en beg. sulky? ser man årsmärkning på dom oxå ? nåt annat spec. man ska va uppmärskam på när man köper beg. sulky ? Tack för alla fina svar o råd :)
Det jag har lärt mig av mina 2 sulkyinköp från begagnatmarknaden är att kolla hur slitna hjulen är, kan vara svårt att få tag på "nya", sen kolla hur mycket de vobblar, så ner på alla fyra och vicka på hjulen, skaka på vagnen när den står på backen också och provkör med vikt i. Det märks speciellt när man tippar vagnen, är det så att de vobblar för mycket så blir det inget kul att köra tycker jag, när du ändå provkör så känn på gunget, är fjädrarna ok och inte för nedsuttna.
Sen klädseln, kolla alla sömmar så de inte är trasiga, på de 2 jag köpte så hade det släppt sömmar på bägge 2, såg inte det när jag kollade vagnen men det gick att laga som tur var. Så nästan det viktigaste ifall du vill ha samma klädsel, titta jättenoggrannt efter fläckar, en av de jag köpte hade mögelfläckar, det syntes inte när jag kollade på den, var inte bra ljus där och säljaren sa att klädseln var i perfekt skick inga fläckar inget mögel osv.
Just den klädseln skulle jag ändå inte använda så det gjorde inte så jättemycket.
Så förståss att allt funkar som det ska, den går att fälla ihop, ändra fotstöd osv. :)
Åldersmärkning finns på en klisterlapp på vagnen, precis som med de större vagnarna. Kan kolla vad det står på min, den är just nu i bilen. men om jag inte minns fel så står det tex. 080101-xxxx de första 6 siffrorna är årtal, månad och dag. Precis som i personnummer, de efter är något serienummer.