• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Vi var på borås djurpark i förrgår, såg en scooter med lufthjul då, såg riktigt mysigt ut. Tog ett tag innan jag fick ihop vad som var "fel" med vagnen ;) 

Åter igen så tog vi våran kombination nitrochassi och city jet-sittdel. Helt oslagbart på djurparksbesök, sonen sitter bättre och bättre i den, var en period kring 6-10månader som han inte satt så bra.  

Tycker det är smidigt nu när vi är på semester att ha med softyn och sen nitron med vanliga sittdelen och city jet sittdelen, tar inte så mycket plats alltihopa och kompletterar varandra bra. Softyn på stranden och små utflykter där sonen ändå mest leker eller kryper runt, nitrosittdelen hemma på promenader och sova i och sen city jeten när vi behöver packa lite tex. för djurparksbesök. :D 

• t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-29 22:03:33 följande:
    Olika vagnar / delar e bra för olika tillfällen :P så d e bra o ha o byta med :P
    Säg gärna ti om du har en kudde ti softyn ti salu :D Jag blir superglad :P
    ska kolla, vi åker hem på måndag. :) 
    Uliise skrev 2011-07-29 22:52:06 följande:
    Vad var det för Scooter du såg med lufthjul, gamla eller nya 2.0?

Skulle gärna ha en Scooter med lufthjul nämligen  
    jag tror det var den gamla, jag glodde så och funderade på vad som var fel så jag tittade inte ordentligt på det men är rätt säker på att det var metallkorg och det vettiga fotstödet ;) 

Nästa gång får jag vara snabb med kameran.
    Fridde skrev 2011-07-30 10:18:32 följande:
    Tack för svaret. Då blir det en ozone då!
     Jag håller helt med Ullise om att det är bästa valet :) 
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-07-30 21:58:01 följande:
    Varför ha både nitro och scooter? :)
    För de kompletterar varandra bra, är inte alltid man vill ha små svängbara hjul och då kan scooter vara ett bra alternativ. Själv valde jag den enklare sulkyn softy för jag har behov av en lätt vagn som kan kastas in i bilen för kortare sträckor men även funkar tex. på stranden eller lite mer kuperad terräng. 

Skulle den använts längre sträckor hade vi nog valt en scooter istället.  
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 10:06:56 följande:
    ok, vi klarade oss utmärkt med enbart nitron på vintern :) Förstår inte riktigt hysterin med att ha fem miljoner vagnar att byta mellan :) Vi köpte en som vi visste vi skulle bli nöjd med :)
    Fast om man ska köra mycket på gräs, skogsstigar, sand osv. så är inte nitron optimal. Det är stor skillnad på en med små hjul och en med stora det kommer man inte ifrån. Däremot så ser behovet ut olika så vi har klarat oss bra med bara nitron fram tills nu när jag känner behov av att ha en lätt vagn som går att ta uppför trappor och kasta in i bilen enklare. Samt att köra på skogsstigar med rötter, där fastnar de små hjulen och tippar hela vagnen. En 12kg klump blir svår att köra på ett vettigt sätt när det är rötter som tippar vagnen. 

Förut hade jag inte det behovet men nu. Så en vagn som klarar allt det finns nog inte. Nitron slår det mesta i alla fall, är så kanonnöjd med den. :)  
  • t0va
    älskarlivet81 skrev 2011-07-31 10:14:22 följande:
    Jag har kört i skogen med nitron också, gick alldeles utmärkt! Och gräs har också funkat alldeles ypperligt :D Och sen förstår jag inte varför en scooter skulle vara enklare att ta in i bilen? Den är endast 4 cm smalare, men några cm längre OCH högre...
    Så du menar att du inte fastnar över rötter på skogsstigar? Är sillnad på skogen och skogen, jogingspår och liknande funkar bra men där man med en vagn med 4 stora hjul kan köra på och över hinder så måste man med nitron lyfta framdelen och är det mjukt då så gräver den gärna ner sig med småhjulen på andra sidan hindret. 

Samma med gräs och gräs, på gräsmattan går det kanonbra, den kuperade gräsmattan på scoutgården funkar inte.

Jag pratar inte om att scootern är så mycket lättare att få in i bilen utan softyn. Jag upplevde däremot att de 4cm gör massor, fast med de fasta hjulen så tycker jag inte det blir så stor skillnd när man går i trånga passager kanske blir större skillnad om det vore svängbara hjul, men det har jag inte testat.  
  • t0va
    Sjukhus Mamman skrev 2011-07-31 12:32:47 följande:
    jag gillade scootern, dock inte att den var så "¤%& klumpig att köra. Men jag är som sagt van vid lätta vagnar mked svängbara hjul. I vintras körde jag Scooter och den fastna fan överallt! absolut sämsta vintervagnen jag nånsin haft. så jag kan iaf inte rekomendera den som vintervagn.. tyvärr!
    Håller med dig, jag köpte en begagnat och billigt som tur var, gillade den inte alls. Kändes så gigantisk och stor, så vi provkörde inte så mycket, men jag är van med nitron och då känns den kanske tung och svårstyrd. 

Nackdelen med scootern är ju att den har mindre hjul än de stora vagnarna, sånt gör ändå endel.  
  • t0va
    Silverhaj76 skrev 2011-08-02 09:20:43 följande:
    Bra vagn, men lite för dyr! Var bor du? Den här har ju bättre pris! www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_Cerox_Sco...
    Det är ju en helt annan vagn också, en sämre om jag får säga vad jag tycker. 
    Zenobia skrev 2011-08-01 23:56:49 följande:
    Hoppar ja in igen då Är det här en bra vagn? www.blocket.se/uppsala/Emmaljunga_Classic_Spo...

Det sura är att den är i Uppsala
    Tycker den ser fin och trevlig ut, inte så dyr heller om den är i så fint skick. 
  • t0va
    Fridde skrev 2011-08-02 16:30:43 följande:
    En ozone -11 endast sittdel för 2800. Ok pris?
    är det chassi också eller enbart sittdelen, för ihop med chassi är det kanonpris annars nja, fast ozone sittdel är svårt att få tag på de är eftertraktade. 
  • t0va
    jobbel skrev 2011-08-05 14:41:23 följande:
    hur ser man årsmodel på en vagn? Första siffrorna i serienumret?
    Nästan,  står tex. 080101-xxxx, De siffrorna är vagnens "personnummer" men vagnar tillverkade efter sommaren och endel i juli är nästa årsmodell. Så de som har 110805 dvs. dagens datum är årsmodell 12. Blev det klarare? 
  • t0va
    sandqvist skrev 2011-08-05 22:37:38 följande:
    Så min Ozone som ska hämtas ut innan 12 september blir årsmodell 12 då?
    Troligen om den inte är levererad än, är olika färger på de olika årsmodellerna också. Så endel affärer har kvar 11 fortfarande men säljer ut nu så de man beställer nytt är 12 nu :) 

Vad är det för färg du har beställt?  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5