• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Jag blev riktigt imponerad av nitron förut, tog en promenad med sonen och vi skulle utforska skogen lite och hittade en skogsstig modell bredare men tillslut så var det bara en liten stig kvar. Vända är ju tråkigt så jag fortsatte och trots lite småsten och rötter så kom vi fram, efter en stund så hittade vi ett elljusspår :) 

Jag trodde faktiskt inte det skulle gå med en 15kg klump i vagnen, funkade förra året men då var han ju 10kg lättare. Annars har vi använt softyn men nu ville jag att han skulle somna så då är nitron bättre.  

• t0va
    agustina skrev 2011-10-17 13:52:19 följande:
    Ingen som har nåt förslag?? Ska lägga ut det ikväll tänkte jag :)
    jadu.. är det bara chassit så tror jag det blir svårsålt, men 1500 till en början kanske. 
  • t0va
    agustina skrev 2011-10-18 08:04:49 följande:
    Oj vad du var entusiastiskt lagd, ha ha ha. Hade typ tänkt lägga ut det för 500:-, aja får prova och se då :)
    tack!
    sorry blev en etta förmycket, jag köpte min sittdel för 300kr och det var ju ett kap men sittdelarna är mer eftertraktade än chassit. Så testa du på 500kr :) 
  • t0va
    Minaliv skrev 2011-10-19 21:55:19 följande:
    Kolla på minoo.devote.se , ett inlägg som heter Underbara Barnmässan, så finns det en bild på vinterhjulen. Inte min blogg, men tänkte tipsa för se som vill se hur de ser ut.
    Intressant,  ser lite knasigt ut. 

Idag har jag haft tid och ork att fixa till sulkyn, köpte en till begagnad softy och snodde hjulen och klädseln från den och satte på den jag hade innan. Blev att byta gummibanor men det gick rätt lätt med hjälp av några skruvmejslar. Insåg dock när jag skulle byta klädslar att den jag köpte nyligen som är en 03:a om jag minns fel är bredare upptill, men det blev bra ändå. Kanske inte helt perfekt med den mindre klädseln men helt klart fungerande. Det diffar bara någon cm.

Men 03 klädseln har högre kanter så nu kommer sonen lite längre ner och får mer plats under bygeln, så jag är kanonnöjd. Nästa projekt blir att lacka om chassit och kanske sy om klädseln som jag tänkte göra men inte orkade, vill inte lägga ner alltförmycket energi på den vagnen som ska stå på förskolan nu under vintern. Men färga klädseln bättre svart hade jag tänkt göra, den är rätt så solblekt.  
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-10-22 17:44:44 följande:
    just det, för er lite djupare insyltade nördar...
    Jag har raggat upp en CC med citykorg (vänninnan jag nämde tidigare) så nu ska tripp - trapp - trull fotograferingen med CC - Edge - Supreme äntligen bli av, har ju bara sökt sen jag fick hem supremen
    Jag funderar på att dels ställa upp dem och ta sidobild, dels ställa liggdelarna på golvet och ta bild "ovanifrån" och att rada dem på varandra båda vägar, dvs med citykorgen både överst och underst.
    Fler försla/önskemål?
    Gärna med unge i också så man ser skillnaden i storlek för barnet. 
  • t0va
    Iluna skrev 2011-10-24 15:34:21 följande:
    Hej jag har en ozone city vagn. Min kille är väldigt stor och be börjar bli trångt i citykorgen han är 4 månader. Jag tror att vi kommer behöva byta till sittdelen snart, det är den som är ergonomisk. Hon på BVC säger att de bästa är om jag har en sittdel somman kan ha helt liggläge i. Finns det någon sån sittdel man kan sätta på ozone chassit?
    Skit i vad bvc säger i denna fråga är mitt råd. När min son var 3månader så ville han inte ligga ner, vi försökte ha honom i nitrosittdelen den kan man ha helt plan men det gick inte så fort vi höjde ryggen så gled han iväg och han satt jättedåligt. Då köpte vi en ergonomisk, föregångaren till ozone och sonen satt kanonbra, han sov ofta i den på nätterna också eftersom han hade så ont i magen pga. sina allergier och var ständigt tät i näsan så han kunde inte ligga platt ner. 

Den ergonomiska är ingen fara att använda utan barnen sitter ofta mycket bättre i en sån när de är så små, nitron började vi använda kring 6månader då han satt stabilare. Innan vi bytte så läste vi på om ergonomiska sittdelar och hittade många ortopeder och liknande som sa att det inte var någon fara för ryggen eller liknande, så länge man har den i liggläge mer än i sittläge. Helt sittande var inte sonen så ofta utan i mittläget eller liggläget.  
  • t0va
    Iluna skrev 2011-10-24 23:42:01 följande:
    Hmmm okej. För nu när han ska somna så gör han de bäst i vagnen när han ligger helt plant. Är orolig att han inte kommer somna om han inte får ligga helt ner. Problemet är inte att han vill sitta upp, utan att han e för stor för liggdelen.
    Prova och se ifall du har budget som tillåter så är ett alternativ att kika efter en begagand citycross och ta den sittdelen och växla med. Den sittdelen passar på ozone och då blir det som en nitro. Min son sov kanonbra i den ergonomiska fram till ca 6-7månader då ville han ligga på mage och det blir ju svårt men nu när han är kring året så sover han jättebra i den ändå trots att han vill sova på mage i sängen. 

Det är svårt men jag tycker du kan prova och se vad som händer.  
  • t0va
    Minaliv skrev 2011-10-27 21:03:01 följande:
    Barnens hus ville kunna beställa stora kvantiter av Emmaljunga, och själva har ett lager på vagnar, istället för att behöva beställa för varje vagn. Men detta kunde tyvärr inte Emmaljunga möta upp och därmed kommer Barnens hus sluta att sälja Emmaljunga..
    näe så korkat. Här har babyland/barnens hus varit kanon, babyproffsen är riktigt kassa. Får väl åka till någon annan stad då och handla. 

Fö. så provade jag nya spidern, den har bättre handtag, jag gillade inte det ergonomiska men tippningen på den nya är lika "trög" som på den gamla. Så för mig blev det jättetungt att svänga och tippa vagnen tyvärr, brios sulky har mycket bättre tippning mer lik softy som jag gillar.  
  • t0va
    Mumman skrev 2011-11-01 13:51:50 följande:
    hm...okej :)

Är det en stor nackdel att det inte är någon hårdlift man kan lyfta ur som det är på city cross? Hur ofta lyfter man  den egentligen? Jag bor i hus, så har ingen trappuppgång jag ska uppför eller liknande.
    nej det skulle jag inte säga. Vi hade mjukliften i våran nitro, bor visserligen i lägenhet men har hiss och vagnen stod i lägenheten. Vi lyfte ur några gånger, var mest i början när han sov i vagnen hela tiden för jag var så dålig efter förlossningen och inte kunde lyfta honom. Så då låg han i liften i soffan och sen orkade jag precis skjuta över till vagnen och stappla runt. 

Men senare så använde vi det knappt någon gång, vet att han sov i den när vi var på besök hos mina släktingar och vi inte orkade släpa in spjälsängen de hade, jo hem till svärmor var det någon gång också, hon bor en våning upp utan hiss. Så har man många vänner och släktingar som bor utan hiss så kanske man använder sig av den lite oftare, men vi släpade ändå med vagnen upp och det var lättare att bära sonen på axeln än i liften.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5