• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

violatricolor skrev 2011-12-16 18:05:49 följande:
    Det tror jag också hon tänker Kom på det nu. God, jag är verkligen trög idag! 
    sen går det ofta att hitta begagnade CC som har fina sittdelar mycket billigare än nitro, den vagnen är ju inte så gammal heller.
  • t0va
    Hoppfullheten skrev 2011-12-16 20:19:59 följande:

Letar efter en ergonomisk sittdel till min CC, är ju inte såjättelätt att hitta. Har hittat en Ozone-sittdel, men det blev lite för dyrt, även om den säker är värd det. Har hitta en relativt billig City Jet-sittdel dock. Är den mycket sämre? Tänker att man inte har den så länge, utan bar atills barnet vuxit i vanliga sittdelen bättre.

vi har en cityjet sittdel och den funkar bra, den användes flitidgt mellan 3-6månader då sonen ofta sov i den även på nätterna, han var så tät i näsan så han kunde inte ligga ner, nu vet vi att det var pga. allergierna. Nu använder vi den mer sällan, växlar mellan den, nitron och sulkyn så det har funkat jättebra.

Kolla dock så den är hel, bäst gör man det genom att sätta den på en vagn och ändra till de 3 lägena och se att den inte hoppar över till ett annat läge om man trycker och vickar lite. Har man inte haft den i liggläge när man fäller vagnen kan kuggarna ha skadats.
  • t0va
    Interlude skrev 2012-01-04 23:20:29 följande:
    Någon här som vet ifall man kan köpa endast sittdelen till city crossen? :)

Undrar också om man kan ha barnet vänd mot sig med scootern? Lillkillen ska börja använda sittdelen smart, men eftersom han bara är 5 mån så vill jag helst se honom när jag kör :)
    begagnat är billigaste sättet att få en sittdel till citycross, går att köpa ny men är svindyrt typ som en halv vagn kostar det om man kan övertala de att man får köpa.

Nej scootern är inte vändbar det är en fast sittdel där, så den passar äldre barn bättre.
  • t0va
    Norunn skrev 2012-01-10 22:01:31 följande:

Hej!

Jag undrar när ni har bytt till sittdelen? Har en CC och dottern är 5,5 mnd nu. Hon börjar tröttna på citykorgen! Provade sittdelen i dag - och jag tycker det ser lite konstigt ut med selene långt upp och lilla bebisen i stora vagnen...hur har ni gjort? Minimizer sittdynan - någon som testat? Tacksam för lite hjälp!

Vi bytte när sonen var 3månader fast då hade vi cityjet sittdelen, den är ergonomisk. Nitrosittdelen hade vi kring 6månader, men selen kommer högt upp. Vi hade en dyna med hål längre ner, inte minimizer utan en annan. Men oftast så använde vi inte axelbanden, gör inte det nu heller utan har bara midjebältet.
  • t0va
    finelinan skrev 2012-01-11 20:53:42 följande:
    Hej, jag letade mig hit eftersom jag visste att ni fanns och behöver hjälp med en fråga ang. Emmaljungavagn.

Jag har en ärvd grön7svart Emmajunga scooter från kanske 2003/2004, och undrar om det går att ta av hjulen på den? Någon som vet? 
    hmm... scooter fanns inte då men kan det kanske vara en cannon one, den högst upp här http://barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/09/aldre-emmaljungavagnar.html
    Ofta brukar det vara att man ska trycka in en spärr i mitten av hjulet eller en metallbit på utisdan av hjulet och sen dra rätt ut.
  • t0va
    t0va skrev 2012-01-11 20:56:10 följande:
    hmm... scooter fanns inte då men kan det kanske vara en cannon one, den högst upp här barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/09/aldre-emm...
    Ofta brukar det vara att man ska trycka in en spärr i mitten av hjulet eller en metallbit på utisdan av hjulet och sen dra rätt ut.
    alternativt en plastplupp som ska tryckas in
  • t0va
    finelinan skrev 2012-01-11 21:00:31 följande:
    Ja, en sådan kan det definitivt vara. Tack för rättelsen, vi har som sagt ärvt den och bara tackat och tagit emot! Bra är den iallafall!

Det finns en spärr/plastplupp som jag provat trycka in, men inte fått av hjulet. De har väl fastnat kanske? Lite låsolja kanske gör susen?
    ja då har den nog fastnat. Jag hade också en vagn där den hade det, tog lite olja och tryckte hårdare och drog och vickade lite. På ett hjul så pillade jag loss plastlocket då kom man åt metallspärren under och kunde få loss hjulet, den spärren hade hoppat snett nämligen.
  • t0va
    mammatill2härligavildar skrev 2012-01-12 06:46:28 följande:
    Å en sak till oxå. När man liksom trycker ner vagnen som man gör när man svänger (fattar ni) så knarrar den. Är det fjädringen man smörjer då eller?

Säljaren skrev att den va nyskick, men när jag synar bättre hemma ser man att den har sina slitningar, men inget som stör. Tex är det ett litet hål i varukorgen bak emot bromsen. Ser ut som att den måste hängt marken där.
    Ska varukorgen hänga i nåt mer än tryckknapparna??? För på sidorna är det remmar som passar att sätta på chassipinnarna som går från fjädringen (hm, svårt att beskriva).

Ja ja, många frågor som nybliven vagnägare. Och nackdelen med att köpa begagnat är att allt ju inte är tipp topp som på en ny vagn.
    Hon va nog lite sur för hon begärde 2000kr från början, för den va inte ens avtorkad. .Men va gör man inte för att tjäna pengar, då känns putsa på den själv helt ok=)

Men alltså....
    d jag undrar om är...

bakhjulen som låter när det är tyngd i vagnen
    knarret
    varukorgen

Gud va jag traksserar er:)
    Ang. hjulen så testa att spreja in lite siliconsprej där, många har knarrande hjul och det är mellan fälg och gummit som det låter oftast.

Jag hade också en begagnad scooter där fjädringen lät, hade på olja och det blev lite bättre. Jag sålde den vagnen vidare rätt fort så jag vet inte om det blev bättre sen, jag kom inte överrens med scooter som vagn.

Varukorgen på nitron sitter dels i hörnen i chassit men även med remmar lite längre ner, så ser det ut att passa så testa om du kan fästa den. Jag hade modellen med metallkorg men testa du. På emmaljungas hemsida finns manual för scooter http://www.emmaljunga.com/se/Kundservice/Manualer-134.html
  • t0va
    stjärna4 skrev 2012-01-12 21:41:21 följande:
    Har tittat lite på scooter S men vet inte om det är bra med svängbara framhjul? Han sover alltid ute i vagnen och funderar på hur det blir med en scooter som inte har fullt liggläge?
    det beror lite på hur du vill använda vagnen, vad har du haft förut? Vi har nitron och sonen har sovit i den och då har vi ofta haft ett hack upp från plant liggläge och det har funkat bra, är rätt sällan vi haft det helt plant. Har varit när han haft ont i magen pga. sina allergier och då velat ligga ihopkrupen på mage, men det är inte ofta i det händer i vagnen.
  • t0va
    05091112 skrev 2012-01-19 12:53:03 följande:
    Hej jag har en fråga, går det att plocka väck bygeln på Ozone? Känns som den sitter jävligt bra...:/
    japp det kan man "    Frambågen avmonteras genom att dra de båda fästena åt motsatt håll gentemot montering." från manualen.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5