Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

IsaViolia skrev 2011-05-07 08:45:00 följande:
    Wingtear: vad kostar en duo lift då? På ett ungefär alltså:)
    jag köpte vår (stenålders) marinblå emmaljunga för 40kr på loppis. Tvättade allt i maskin så vart den hur fräsck som helst.
  • stor grön drake
    lelodi skrev 2011-05-07 16:38:13 följande:
    Vad är det för skillnad på modellen Edge och Season? Tycker de ser likadana ut...:-P
    Season? Har aldrig hört talas om den, finns den är den stenålders, annars kanske de menar någon limited edition färg och har glömt vagnmodell bara
  • stor grön drake

sport/teleskop +
    -vagnen blir lättare att svänga när man har handtaget förlängt, pga hävstångseffekten.
    -för mig och min man är det bekvämare än vikhandtag pga att man kommer längre ifrån chassit och inte sparkar i på samma vis när man tar ut stegen

sport/teleskop -
    -bred
    -låsningarna till styret blir sämre med åren, och det kan inte garanteras att de blir bättre av byte
    -varukorgen i tyg

classic/vik +
    -trådkorg
    -vikningen gör att den går att få in på längden i fler bilar än sporten (som knappt gåt in på bredden i vissa)

classic/vik -
    -inte lika lätt att svänga
    -knäleden kan bli glapp

• stor grön drake
    t0va skrev 2011-05-09 22:56:06 följande:
    Hur var den att åka i då, är viloläget som sitty och spider tror du? Har hittat 2st som verkar fina och funderar på ifall det är värt att åka och titta. 

vi har en softy -04, den är helt underbar! Linus 18m älskar den, och han sover jättebra i den. Vi ska investera i soltaket till den, bara för att kunna hänga på ett draperi när han somnar i den i sommar
  • stor grön drake
    t0va skrev 2011-05-11 21:23:21 följande:
    Är det här en softy? Kan någon säga vad det kan vara för årsmodell img.skitch.com/20110511-d1hwpxhey4y5iwf4bxrts...
    Går det att hitta "nya" hjul till den sortens vagn. 
    från 90-talet, har jag förstått det rätt fick den svarta "terränghjul" i samma veva som de uppgraderade till det på vanliga vagnarna (fast de fick lufthjul), dvs i början av 2000-talet

och här är dagens fynd (appropå det där med vad man säljer då)
    www.blocket.se/malmo/Emmaljunga_Cerox_33813791.htm&w=1
    en edge med gamla sportchassit, bara sittdelen och en mjuklift för 900,-
  • stor grön drake
    yodi skrev 2011-05-12 20:01:28 följande:
    apropå det här med solskydd, hur gör  ni?

jag har provat parasoll men blir galen på det, och hänger jag för en filt lie så blir lilskruttan galen.

jag har sett skydd som typ förlänger suffleten nästan som en keps, är det någon som vet var man kan få tag på såna?
    IMG_4953.JPG
    jag drog integrerade myggnätet över handtaget och lade solskyddsgardinen utanpå, gick perfekt att dra ner den på den sida det behövdes, och sonen accepterade för ahn såg ut åt andra hållet
  • stor grön drake
    lelodi skrev 2011-05-13 16:23:45 följande:
    Här är den!
     www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_Duo_Edge_...

Jag provkörde i går både sportchassit och classic och det var verkligen en enorm skillnad. Liggdelen var monterad på Sportchassit och min syrras kommentar blev  "vilket monster, ska ni kunna ha den där inomhus?!"
    Men sen provade vi ju classic- chassit och det var inte lika brett och klumpigt. Så det blev den jag tittat ut sedan innan på Blocket.
    Supernöjd! 
    annonsen är borttagen, så du får allt fotografera
    Det är enorm skillnad på chassina, absolut, vi har 2st edge (2 liggdelar, 2 sittdelar, 2 chassin) ena med sport och andra med classic. Enda haken är att classic-chassit är från innan easy-fix, så vi kan inte kombinera fult ut.
    Däremot älskar jag sportchassit endå, det har ett underbart gung och är så bekvämt. Och jag har en djupt rotad skepsis till ledade handtag efter de som gick sönder då för mååånga år sen.
  • stor grön drake
    Bonsaiii skrev 2011-05-14 23:03:38 följande:
    När kommer de nya vagnarna -12, ngn som vet?
    Jag ska köpa ny city cross och gillar limited edition black o beige beuty som är slut. Samt den lila färgen oxå slut.
    De övriga färgerna är liiiite tråkiga enl mig. Lutar ev lite åt silver stich el grey flowers.
    Vilken tycker ni passar bäst till en tjej?
    de börjar komma i augusti.
    Grey flowers var underbart fin IRL, jag tyckte inte om den på bilderna.
  • stor grön drake
    Cia80 skrev 2011-05-17 22:58:08 följande:
    Så om man bäddar med fårfäll, filt och lock så kan bebis ha overall?
    Vi hade iof en duolift i våran edge vintern 09/10 (som var lika kall som senaste vintern) Men vi hade enbart fårskinnet och mössa på sonen (född november) och vek skinnet runt honom. I början hade jag overall, men insåg en dag när jag bara skulle på ett snabbt ärende och overallen var nerkräkt att han var mycket nöjdare. Stack ner handen inuti och kände att ojsan, här var det varmt och gosigt. Sen den dagen var det ingan overall mera, enbart vid bilåkande.
    Hoppfullheten skrev 2011-05-18 19:46:42 följande:
    Någon som vet skillnadern på EL duolift/quadrolift/mjuklift?
    Duolift och mjuklift är ofta samma sak, de har en bottenplatta som går att ta lös, och meatllstag som gör att man kan bära den med handtag. Den går att göra om till åkpåse om man tar ur plattan och tar bort handtagen.

Hårdlift har även den platta i botten, går oftast inte att ta bort, men är i övrigt inte så hård utan har en övre ring i metall som spänns upp med "ben" i samma princip som citykorgen och edge/mondial liggdelen, Denna har egen liten suflett.

Quadrolift har samma egenskaper som en duolift, samt att det går att ta bort sidorna helt och använda den bara som sittdyna. Det finns en sommar och en vintersida, så den har totalt 4 funktioner, därav namnet.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5