• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

nbms36911 skrev 2011-07-12 15:49:19 följande:
    Hej!!!
    Har precis blivit stolt ägare till Emmaljunga Nitro och har lite problem då jag kan inte ställa ner själva fotstödet -hoppas ni kan hjälpa mig!!!
    Den är i rakt position och jag fattar inte hur ska jag vinkla ner den så att barnets ben kan vila ner... 
    det är du inte ensam om att ha problem med. i manualen på sid. 13 står det hur man gör Nitro City, City Korg

Det sitter en spärr på vänster sida om man står mitt emot vagnen, är där fotstödet sitter fast i vagnen. Tryck den mot dig samtidit som du lyfter upp fotstödet och drar utåt. På min behöver man ta i lite när man drar utåt för att den ska haka av och fällas ner. Är rätt krångligt faktiskt. 
  • t0va
    Bonsaiii skrev 2011-07-12 20:49:31 följande:
    Yodi:
    Haha! Herregud 09?! Snarare 89... ;)
    de kanske menar 1909 Flört
  • t0va
    bejbisen skrev 2011-07-12 23:18:44 följande:
    Vad tror ni om denna? Är det bra pris? :)

www.blocket.se/kalmar/Barnvagn__Emmaljunga_ci...
    Skulle jag väl säga, nu har jag inte jättekoll på det där, men jag sålde en liggkorg för 700kr, var en 07:a eller 08:a, så ihop skulle jag väl ha nappat om den är i bra skick, om jag nu hade behövt en. 
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-07-13 09:26:57 följande:
    jag blev visst med nitro-chassi igår Skäms
    ska deffinitivt provköra idag när edge-sittdelen kommer hem
    men nu måste jag sälja gamla edgen med classic-chassi *sniff* kommer sakna den
    den någon här sålde? 
    erika85 skrev 2011-07-13 09:49:07 följande:
    Hej! Har läst i tråden läge men aldrig skrivit tidigare:) är oxå ett stort emmaljunga fan;) men nu tänkte iaf fråga er som haft Lr har en nitro hur den är att köra på grusvägar och på vintern? Är riktigt sugen på en nitro, även fast jag vet att en CC kanske skulle passa bättre;) Visst är väl framhjulen låsbara?
    ja det är låsbart. Kan svara senare ang. det andra har lite bråttom nu. :) 
  • t0va
    erika85 skrev 2011-07-13 09:49:07 följande:
    Hej! Har läst i tråden läge men aldrig skrivit tidigare:) är oxå ett stort emmaljunga fan;) men nu tänkte iaf fråga er som haft Lr har en nitro hur den är att köra på grusvägar och på vintern? Är riktigt sugen på en nitro, även fast jag vet att en CC kanske skulle passa bättre;) Visst är väl framhjulen låsbara?
    Jag tyckte det gick jättebra i snö, körde i alla olika varianter och mjukblöt var jobbigt men det gick. Nitron har ändå rätt stora hjul för att vara små, hård packad grusväg funkar också tycker jag däremot lösgrus är ett helvete. 

Vi pratade om att köpa ett begagnat CC-chassi att ha på vintern men det behovet kom aldrig, nu körde vi sällan i skogen men jag är jättenöjd.

Du kanske kan sno våran tanke och köpa en nitro och sen ett CC-chassi begagnat?  
  • t0va
    erika85 skrev 2011-07-13 13:22:34 följande:
    Tack för alla svar:) två chassin vore ju super men då svimmar väl sambon ;)
    ha, ha... då får du muta, eller använda rådjursblicken. Jag hade 5 vagnar ett tag, det var lite för mycket för min. Nu har jag bara 2 och det ska nog gå att fixa 3 om det behövs ;) 
  • t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-14 22:31:48 följande:
    Funderar på en lite mindre vagn ti sonen när man ska iväg ti affären el. liknande.
    vad rekomenderas då ?
    han är 1år.
    Jag har nu edgen som jag e supernöjd med!
    Har även ett nitrochassi o byta med.
    men funderar endån om d finns en mindre smidigare vagn ???? Glad
    vi har en softy, föregångaren till spider. Tycker den är helt perfekt för små korta utflykter, tex. ner till bilen, in till ica och tillbaka. Sonen är snart 1år och sover faktiskt riktigt bra i den, trodde inte det men han har somnat några gånger och sovit vidare i vagnen när vi kommit hem. 

Ska titta på den nya modellen av spider när den kommer till min affär, köpte en begagnad scooter för att känna och kämma men den kändes bara tung och klumpig och hade mer nackdelar än fördelar mot nitron. Så en lätt enkel sulky tycker jag kompletterar det hela bäst.

Sonen satt bra i spidern när vi provkörde den förra årsmodellen, bättre än i Brios alternativ. Paraplysulky är jag allergisk emot så vi håller oss till en stabilare sulky.  
  • t0va

Idag kom min varukorg också, ska ta och sätta fast den. Får se ifall den håller bättre, fast den har faktiskt klart sig ett år så det är ju rätt ok ändå ;) 

Nu hade babyaffären fått tillbaka lite emmaljunga vagnar, de hade en ozone, nitro och CC, fast 2011, men jag hade fått höra att de inte får sälja emmaljunga längre men det kanske var fel. Frågade inte för hon som stod i kassan verkade aningen blåst. ;)  

• t0va
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-07-15 16:01:16 följande:
    Tack för bra erfarenheter. Jag har oxå tänkt att scooterna verkar en klumpig vagn om man då ska ha den ti affären o likn.
    Jag gillar heller inte paraplysulky hehe.
    Då ska jag spana efter en stabil sulky, är det spidern o softyn emmaljunga har då ?
    det jag undrar oxå e om där e bälte i dessa vagnar??? Det måste jag ha för sonen reser sig gärna i vagnen!
    japp softyn är den äldre modellen och spider den nya. 

Om jag inte minns helt fel så var det enbart midjebälte i spidern, är det i softyn. Har en krälsäl som också ställer sig upp, och han smiter ur midjebältet men på sulkyn finns det fästöglor för extern sele. Än har vi inte provat den vi har för det är först nu han har fattat att han kan ställa sig upp i sulkyn också. Får ta och testa.  
  • t0va
    Surkatt skrev 2011-07-15 20:24:28 följande:
    Hum... har varit otrogen mot min Nitro med en bugaboo ett kort tag, men har nu sansat mej och insett att det är Nitron jag vill ha. Buggan ryker. Men, jag skulle väldans gärna köpa ny varukorg, min nitro är från -09 och den är värdelös. TYcker att den nya ser bättre ut. Vet någon vart man får tag på det och hur mycket det kan tänkas kosta?

Undrar också om bugga dynor  passar i emmaljungas sittdelar? Vore kul med något nytt när/om jag nu går tillbaka till min gamla vagn...  Har en svart Nitro och tycker att sittdlestyget är väldigt omysigt när man har en liten kille på inte ens fem månader, som inte vill åka i liggdel längre... 

i babyaffärerna har de, om inte kan de beställa, jag fick en ny från babyland igår. Tror de ligger kring 150kr, våran gick på garantin. 
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5