• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

Kan man ha nitro/city cross sittdelen på ett city jet chassi? 

• t0va

ja det tycker jag med... pratar med en vars 2månaders är för stor för korgen tydligen men inte kan ligga i sittdelen än, försöker hitta en lösning. Dock förstr jag inte hur en 2månaders kan vara förstor för citykorgen men den är en annan sak. 

• t0va
    Tifan skrev 2011-06-27 20:58:29 följande:

Undrar oxå hur en 2 månaders kan vara för stor... Det är ju ett inner mått på 77 cm så det borde finnas plats! min son är 8½ månad o han kan fortfarande ligga i korgen äen det vill han inte =P

Ingen aning, jag har inte sett barnet i fråga men vi provade ju när min var 6månader och han hade massa plats över sen ville inte han heller ligga ner. Skickade en bild till henne på min son när han var 3månader och satt i city jeten för hon hävdade nu att den inte går att använda för barnet inte når fram till bendelen. Det gör inte min än och han är 10månader, börjar hänga med fötterna i luften men han når inte fram hela vägen. Fast det löser jag genom att ha en filt bakom ryggen så sittdjupet blir kortare när det behövs. 

Men ser man problem så gör man. Synd att byta ut en sån vagn mot en city cross som hon tänker, ifall man nu vill ha rörliga framhjul.  
  • t0va
    Tifan skrev 2011-06-27 20:58:29 följande:

Undrar oxå hur en 2 månaders kan vara för stor... Det är ju ett inner mått på 77 cm så det borde finnas plats! min son är 8½ månad o han kan fortfarande ligga i korgen äen det vill han inte =P

ha, ha nu kopplade jag vem du är också. Flört
    Eddam skrev 2011-06-27 21:01:09 följande:
    Vi fick byta från Edgens liggdel när sonen var 3 månader för då var han för lång.. Citykorgen är ju lite mindre så det kan nog stämma om man har stora barn..
    får jag fråga hur lång han var då på ett ungefär. 
  • t0va
    leijha skrev 2011-06-29 15:53:46 följande:
    ngn som vet om adaptern som ska vara till bilbarnstolen passar till emmaljunga classic duo kombi från 2007??
    är det easy fix fästen så ska det väl passa, om den vagnen nu inte är bredare i chassit än de nuvarande. 
  • t0va

Åkte till babyland idag för att kolla ifall de hade någon varukorg till nitron och vad det skulle kosta. Tyvärr får jag vänta 1 vecka för de hade inget inne men det går som reklamation, så det kostar gratis. Då kan jag köra med tejp till helgen. Jag behövde inte ens visa korgen. De ringde emmaljunga och kollade och sen dubbelkollade så jag hade köpt vagnen där och sen beställde de. 

Jag blev frågad ifall jag hade kvitto men det tog jag inte med, hade ingen tanke på att det skulle gå som reklamation, men det gick bra ändå när jag kunde uppge namn och telefonnummer som vi gjorde beställningen på. Vilken service, vi gjorde nog rätt som valde babyland istället för babyproffsen när vi beställde, fast de var lite dyrare. Skrattande 

• t0va
    2små2stora skrev 2011-06-30 14:54:07 följande:
    Här är det tvärt om. Babyland finns det ingen service på alls medans babyproffsen är kanon.
    jo jag har läst att det skiljer massor från butik till butik. Vi blev varnade för babyproffsen här och det stämmer tyvärr, hittar man inte rätt person så är servicen usel och kunskapen obefintlig. Tur att man kan få tips innan det är dax för stora inköp. 
  • t0va
    Madebyday skrev 2011-06-30 23:51:02 följande:
    Har en fråga ang. suffletten på sittdelen. Vet att det skritivs tidigare i tråden, men orka leta
    Det är så att den faller så lätt bakåt, lite små lös sådär, och jag skulle vilja veta hur man gjorde för att skruva åt det ?!?!?

Har försökt pilla bort fästena (de runda) men det ser popnitat ut och jag vågar inte ta i, med risk att förstöra så att det inte går att trycka dit igen :-/
    Vet att det finns kunniga i tråden, som jag gärna tar hjälp av

(Kan vara bra att veta då jag kommer att försöka tvätta sufflet tyget på Ozonen, sen när den kommer hem!!!)
    Jag undrar samma sak ang. nitron. När vi hade den på inför vintern-service sa de att de hade spänt suffletten men jag var på och försökte ta bort plastbitarna jag med idag men det gick inte. Den är så lös så jag blir galen, sen har den börjat hoppa ur fästet också jättelätt. Såg att det bara är 2 små plastspärrar som håller fast den. 

Jag hatar suffletten på vagnen, den är så lös hela tiden.

Kom på en lösning idag ang. suffletten på city jeten, provkörde med den sittdelen idag eftersom jag har tänkt ha den i helgen när vi ska till djurparken. Blir lättare att nå varukorgen då och vagnen blir ju lättare också. Men jag hade glömt knäppa knapparna i sitsen bak så när jag drog fram den så åkte den långt ner men skyddade ändå i nacken. Var en irriterande låg sol ikväll och sonen skulle ligga ner och äta och fick solen i ögonen hela tiden. Så då har jag en lösning på det problemet också ifall det behövs, fast enligt prognosen ska det ösregna hela tiden, ännu en orsak till att ta city jetdelen, då kan den torka när vi kommer hem och vi kan ha nitron som han sover i ibland och sitter i hemma.  
  • t0va
    Nomen skrev 2011-07-01 11:46:15 följande:
    Jag funderar på om jag vill det ergonomiska handtaget eller det "nya"... Var lite ute efter en i PP Blue, men då blir det ju ergonomiskt handtag... har inte bestämt hur jag vill ha det, och lite bråttom är det ju eftersom PP Blue tar slut närsomhelst...

Någon som nämnde tidigare i tråden att det ergonomiska var "svårtippat"?
    Japp, jag provkörde i affären och hatade det... fast nu vet jag ju inte om det nya gör att vinkeln blir bättre så man får bättre kraft att tippa vagnen. Softyn vi har är så mycket lättare att tippa och den kan sonen klättra i utan att den tippar bakåt av sig själv. 

Sen beror det endel på hur lång man är och stark också. Du kanske behöver provköra och testa om det går.  
  • t0va
    Nomen skrev 2011-07-01 12:07:19 följande:
    Jag har ju en softy också, och jag tycker det ser ut som om de har gjort den nya spidern med samma handtag som softyn, och jag vet ju hur bra softyn är... men fick ett plötsligt ha-begär över en spider... Sonen (som snart är 4 och knappt åker vagn ville ha en blå och de finns ju bara med ergonomiskt handtag... ) Får hoppas att de har en med ergonomiskt handtag inne i affären, ska dit ikväll!
    Japp, in och köra race i affären. Jag provade flera gånger eftersom sonen satt så bra i den tillskillnad mot brios sulky. 

kollade på jämförelserna mellan nitro/ozone och scooter s, det skiljer så lite så jag tror inte det är värt att köra på en scooter S, fast jag måste ju se den IRL först. Kanske kan bli en ny spider istället om de gjort så vagnen går att köra ;)  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5